DMBZ100 Herecká tvorba

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
0/12/2. 7 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Miroslav Ondra (přednášející)
Mgr. Petr Štěpán (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Štěpán
Ateliér muzikálového herectví Petra Štěpána – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér muzikálového herectví Petra Štěpána – Ateliér muzikálového herectví – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 14:30–17:45 132, St 14:30–17:45 132, Čt 14:30–17:45 122
Předpoklady
EVER( DMBL100 Herecká tvorba )
Předmět je určen pouze pro studenty daného ateliéru muzikálového herectví.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvedení do studia základů herecké tvorby, seznámení s různými přístupy k výuce herectví a jejich technikami. Dále pak hledání a vlastní identity, rozvoj fantazie a objevování základní tvořivé hravosti. Důležitými cíli jsou pak také zvládnutí pracovní disciplíny a schopnosti kolektivní spolupráce.
V druhé části roku jsou to pak objevování a rozvíjení dovedností umožňujících přirozenou jevištní existenci a relativizaci dosavadních výrazových prostředků. (Jsou jimi například: psychosomatické uvolnění, jevištní pozornost, představivost, tvorba daných okolností, budování jevištního cíle, zvyšování aktivity jednání apod.)
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- nalézt v sobě potřebnou míru tvořivé hravosti
- uvolnit se a aktivizovat své tělo k práci
- aplikovat zásadní poznatky herecké práce
- zvládat základní stupně koncentrace, práce s vlastní fantazií a vlastním tělem
- zvládat základy pracovní disciplíny ve skupině - zvládat kolektivní spolupráci
Osnova
  • Osnova:
  • 1) základní pojmy herecké práce
  • 2) základní cvičení, která si berou za cíl vytvořit na hodinách tvůrčí atmosféru a kolektivní souhru.
  • 3) herecká cvičení na rozvíjení fantazii, imaginace, vnitřní motivace
  • 4) hledání principů tvořivé hravosti
  • 5) cvičené rozvíjející základní herecké prostředky (fyzické jednání, jednání beze slov, jednání slovem)
  • 6) dialog – základní vlastnosti dialogu, seznámení se z vybranými dialogy z dramatické literatury
  • 7) tvůrčí práce na dialogu (od autorství po jevištní zpracování)
Literatura
    povinná literatura
  • Diderot, Denis : Herecký paradox. Olomouc: Votobia, 1997. info
  • LUKAVSKÝ, R. Stanislavského metoda herecké práce . Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
    doporučená literatura
  • Stanislavskij K.S.: Moje výchova k herectví I, II, Praha 1946 a 1954. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012. ISBN 978-80-7460-026-5. info
Výukové metody
Formy výuky: Výuka probíhá ve formě přednášek, seminářů, diskusí a praktických cvičení.
Metody výuky: diskuzní metody, heuristické metody, metody vytváření dovedností, samostatné práce studentů. Současně může být někdy praktikována projektovým způsobem.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: Klauzurní práce, analýza výsledků činnosti studenta - především soustavné sledování výkonu studentů, ale též posuzování profesního výkonu a součinnosti v projektu. Po kontrolních hodinách (a případných klauzurách) jsou ústně analyzovány výsledky jednotlivých studentů i celého ročníku. Výsledná známka v sobě zahrnuje jak kompromis mezi výsledky jednotlivých etap, tak případné (pozitivní i negativní) motivační faktory.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2017/DMBZ100