DDVZ312 Základy metodologie pedagogického výzkumu

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Veronika Šimková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 14:30–16:00 4
Předpoklady
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Pedagogika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představení základních modelů vyučování a didaktických kategorií, další část je věnována stručnému vývoji této disciplíny v průběhu 20. století a současně teoriím učení (asociativní teorie učení, teorie sociálního učení, teorie učení se vhledem, konstruktivistické teorie učení). V posední části kurzu jsou prezentovány některé inovativní metody ve vyučování, vybrané problémy školní výchovy a projekce školních vzdělávacích programů.
Osnova
  • 1. Didaktika jako základní pedagogická disciplína, její zaměření, obsah, cíle. Didaktické principy. Didaktické kategorie forma a metoda. Didaktický test. 2. Proudy didaktického myšlení 20. Století 3. Kompetence ve vzdělávání 4. Projektování vzdělávacích cílů v rámci školních vzdělávacích programů 5. Školní forma výchovy. Vybrané vyučovací metody: frontální výuka, brainstorming, diskusní metody, výuka dramatem aj. 6. Vybrané inovativní vyučovací metody: projektová výuka, otevřené vyučování. 7. Školní kurikulum: rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program a práce s nimi. Vzdělávací politika jako rámec dění ve škole: základní dokumenty a trendy, způsoby prosazování vzdělávací politiky. 8. Vybrané problémy školní výchovy: nekázeň 9. Vybrané problémy školní výchovy: šikana 10. Mimoškolní forma výchovy. Volnočasové prostředí, pedagogika volného času
Literatura
  • Badegruber, B. Otevřené učení ve 28 krocích. Praha : Portál, 1994. info
  • Cipro, M. Galerie světových pedagogů. Praha 2002. info
  • Hájek, B. - Hofbauer, B. - Hrdličková, V. - Pavlíková, A. - Pávková, J.: Pedagogika volného času. Portál, Praha 1999. info
  • Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. Paido, Brno 1997. info
  • Jůva, V. - Jůva - jr., V. Úvod do pedagogiky. 2., rozšířené. vyd. Paido, Brno 1995. info
  • Jůva, V. Kapitoly z dějin pedagogiky. Paido, Brno 1996. info
  • Kasíková, H.: Kooperativní učení, kooperativní škola, Portál , Praha 1997. info
  • Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • Průcha, J. - Walterová, E. - Mareš, J. Pedagogický slovník. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Portál, Praha 1998. info
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Portál, Praha 2001. info
  • Průcha, J. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Portál, Praha 1997. info
  • Maňák, J., Janík T., Švec, V. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2008. 127 s. ISBN 9788073151751
  • Kajhous, Z., Obst. O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80- 7178-253-X.
Výukové metody
Pravidelná výuka Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Metody hodnocení
* Zimní semestr Písemná zkouška Ústní zkouška
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.