DDVZ207 Teorie divadla II

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MgA. Pavel Baďura, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:45 2
Předpoklady
EVER( DDVL207 Teorie divadla II )
Nutné absolvovat v předchozím studiu tyto předměty: Teorie divadla I, Dějiny světového divadla
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: Dějiny českého divadla, Dějiny světového divadla
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍLE
- získat základní přehled o teatrologických pojmech, divadelní vědě a jejich disciplínách, jednotlivých divadelních profesích a oblastech
- získaný přehled spojit z jednotlivostí do tematických celků zasazených do adekvátního kontextu
- nadále se setkávat s pokročilou divadelní terminologií, rozvíjet svůj vlastní odborný slovník.
- propojit získávanou odbornou terminologii s praktickými cvičeními a vlastní zkušeností z pozice diváka a kritika.

DESKRIPTORY
- ve znalosti divadelních termínů týkajících se vybraných témat z divadelní teorie,
- ve schopnosti praktické aplikace teoretických divadelních poznatků,
- v užívání správných termínů při ústní i písemné deskripci, reflexi a analýze divadelní (divadelně pedagogické) práce,
- ve schopnosti kritického a analytického myšlení,
- v rozhledu v aktuálním dění v oboru,
- v základech publikační činnosti.

Student získává vědomosti z oblasti teatrologie s vědomím koncepční přípravy na státní závěrečné zkoušky z teorie divadla.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat a komentovat jednotlivé složky divadelní inscenace v právě zhlédnutém představení;
- diskutovat viděné představení se spolužáky a věcně při tom popsat hlavní užité divadelní prostředky;
- napsat rozbor zhlédnutého představení dle zadaní pedagoga.
Osnova
  • Předmět se zabývá recepcí (vnímáním) a reflexí (zrcadlením) divadelního díla. Tímto divadelním dílem je myšlena divadelní inscenace/představení zprostředkovaná studentovi různými formami (živým zhlédnutím, videozáznamem, obrazovou či textovou podobou). Konkrétní témata a okruhy vychází z doporučené literatury, ale především z aktuálního dění v oboru (události, inscenace, přehlídky, festivaly).
    Náplní předmětu jsou především ústní a písemné rozbory a reflexe profesionálních a amatérských divadelních představení, zisk, aplikace a ověřování pokročilé teatrologické terminologie, společná diskuse, práce s příslušnou odbornou literaturou, dramaty a periodiky.
    Základní rozvíjenou písemnou formou je RECENZE a ROZBOR.

    Teoretickým zázemím pro jednotlivé hodiny jsou okruhy sledující státní závěrečné zkoušky z teorie divadla:
    - Základní vymezení pojmů dramatická kultura, umění, divadlo, drama, divadelní, dramatický. Žánry dramatu.
    - Co je a jak se děje divadlo.
    - Základní pojmy z divadelní vědy.
    - Specifika inscenace a představení.
    - Aristotelova Poetika. Některé další význačné příklady novodobých teorií dramatu.
    - Typologie divadel.
    - Divadelní druhy, formy a žánry.
    - Divadelní text.
    - Teatrologie v časovém vývoji.
    - Synkretické divadelní tendence, montáž, multimediální divadlo.
    - Mizanscéna.

    - Specifika divadelního herectví.
    - Divadelní dramaturgie.
    - Specifika divadelní režie.
    - Pohybové divadlo a specifika divadelní choreografie.
    - Divadelní prostor, scénografie a vizuální divadlo.
    - Hudební divadlo a scénická hudba.
    - Divadlo a divák. Specifika divadelní komunikace.
    - Divadelní kritika.

    Vypsané okruhy jsou zapojeny do výuky v propojení teorie s diváckou a kritickou praxí.
Literatura
    doporučená literatura
  • Aristoteles: Poetika. Praha 1996. info
  • Bernard, J. (=Kopecký, J.): Co je divadlo. Praha 1983. info
  • Hořínek, Z.: Drama, divadlo, divák. Brno 2008. info
  • Kotte,A.: Divadelní věda. Úvod. Praha 2010. info
  • Pavis, P.: Divadelní slovník. Praha 2003. info
  • Pavlovský, P.(red.): Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha 2004. info
  • Procházka, M.: Znaky dramatu a divadla. Praha 1988. info
  • RICHTER, L. Praktický divadelní slovník. 1. vyd. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2008. 207 s. ISBN 978-80-902975-8-6. info
  • Zich, O.: Estetika dramatického umění. Praha 1986. info
  • Brecht, B.: Zcizující efekty v čínském hereckém umění. Praha 1958 (in Myšlenky). info
  • Císař, J. - Štěpánek, F. Základy činoherní režie. Praha: IPOS, 2000. ISBN: 80-7068-150-0. info
  • Císař, J. Nástin metodiky amatérského herectví. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1982. 59-248-81. info
  • Císař, J. Práce porotce amatérského divadla. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost; Hradec Králové: Krajské kulturní středisko, 1985. 40-033-85. info
  • Černý, F. : Otázky divadelní režie. Melantrich, Praha 1988. info
  • Ejzenštejn, Sergej Michailovič. Umenie mizanscény. I.-II. Bratislava: Národne Divadelne Centrum, 1998. info
  • FRANZ, Vladimír: Hudební dramaturgie. (http://franz.wz.cz). info
  • Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482-3-3. info
  • Hořínek, Z.: Proměny divadelní struktury. Praha 1988. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
  • Hyvnar, J. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6. info
  • Karel Kraus: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • kol. Přednášky o divadle a umění. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-24-1. info
  • LUKAVSKÝ, Radovan: Stanislavského metoda herecké práce. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978. info
  • Lukeš, Milan: Umění dramatu. Praha 1987. info
  • Prolegomena scénografické encyklopedie č. 1 - 20. info
  • Roubal, J.: Představení jako kaosmos. K jeho chápání v performativní estetice Eriky Fischer-Lichte. In: Masáková, M. (red.): Umění dialogu / The Art of Dialogue. Praha 2009, s. 62-86. info
  • SVOBODA, Josef , HONZÍKOVÁ, Milena. Tajemství divadelního prostoru. Praha : Odeon, 1990. 305 s. ISBN 80-207-0170-2. info
  • Vostrý, Jaroslav : Režie je umění. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, 2009. info
  • Závodský, Artur - Srna, Zdeněk: Úvod do divadelní vědy. SPN, Brno 1972. info
  • Marianne Kesting: Muzikalizace divadla. Teatralizace hudby
  • Roubal, J. Souřadnice a kontexty divadla.
  • Brecht, B. Pouliční scéna
  • Vl. Franz: Scénická hudba jako dramatická postava – příspěvek z konference 2000
  • Freytag, G. Technika dramatu
  • kol. Divadlo v netradičním prostoru
  • Re:Publikum: možnosti spolupráce s publikem ve 21. století. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2013. 1 soubor PDF. ISBN 978-80-7008-319-2. info
Výukové metody
Forma výuky: přednáška, seminář, samostudium
Metoody výuky: přednáška, práce s textem, obrazem A/V, diskusní metody
Metody hodnocení
Metody ověřování výsledků: analýza výsledků činnosti studenta – soustavné sledování výkonu studentů - aktivní zapojení v hodinách, společné diskuse, dílčí úkoly, ústní zkoušení studentů
Docházka: možné 2 absence za jeden semestr
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.