DDVZ301 Didaktika a historie DaV

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Silva Macková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Silva Macková
Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadlo a výchova – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DDVL301 Didaktika a historie DaV )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je završit dosavadní praktické a teoretické vzdělání v oboru a uvést získané vědomosti a dovednosti do vzájemných vazeb se zaměřením na budoucí pedagogickou činnost studentů v oboru. Deskriptory Student se orientuje v základních didaktických pojmech a dokáže je aplikovat na obor dramatická výchova Rozlišuje obecné didaktické metody a formy a specifické oborové metody a formy Dokáže formulovat obsah oboru v různých vzdělávacích institucích Pracuje se základními školskými dokumenty (RVP) a dokáže je konkretizovat do školních vzdělávacích programů, pracuje se standardy z výuky a je schopen zadávat úkoly pro jejich prověřování Dokáže pospat proces tvorby divadelní inscenace s dětmi a mládeží, charakterizuje jeho etapy a pojmenuje specifika daná věkem a zkušenostmi účastníků a složením skupiny. Popíše postavení pedagoga v procesu tvorby divadelní inscenace.
Osnova
  • Tematické okruhy: 1. Obsah oboru, struktura, disciplíny, pomocné disciplíny - obor divadlo a výchova (charakteristika, vývoj oboru),tři základní oblasti obsahu oboru (vzdělávání, amatérské divadlo, divadlo ve výchově), vztah DaV a pedagogiky, psychologie a teatrologie 2.Základní didaktické pojmy - cíl, kompetence, obsah, metody, formy 3. Rámcové vzdělávací programy - RVP PV, RVP ZV, RVP GV, RVP ZUŠ 4. Metody oboru DaV, základní principy, herní a jevištní jednání - běžné didaktické metody v DaV, princip tematizace a zobrazování, základní rozdíl mezi herním a jevištním jednáním (prožitek, zkušenost) 5. Formy oboru DaV - formy vzdělávání v oboru ve vztahu k vzdělávací instituci, formy v procesu tvorby inscenace 6. Herní jednání - fáze herního jednání, principy herního jednání, vedení herního jednání, dramatická hra, strukturovaná dramatická hra 7. Jevištní jednání - princip komunikace, základní principy jevištního jednání 8. Tvorba inscenace - tvorba inscenace jako projekt (dramaturgie, režie, scénografie a zvuk, herecká tvorba) 9. Divadlo ve výchově (divadlo fórum, divadlo ve výchově v užším smyslu, projekty k inscenacím) 10. Pedagog oboru DaV. osobnostní předpoklady pedagoga DaV, vzdělání pedagogické a odborné, vzdělávací instituce a postavení DaV v nich
Literatura
    povinná literatura
  • Petty, G. Moderní vyučování. 1. vyd. Portál, Praha 1996. info
  • SVOZILOVÁ, D. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno: JAMU 2005. 192 s. ISBN 80-86928-10-1. info
  • Svozilová-Drahanská, P. Proces tematizace a symbolizace v herním a jevištním jednání. Brno: JAMU, 2007. ISBN 978-80-86928-26-5. info
    neurčeno
  • Delongová, J.; Macková, S.; Svozilová, D. Vezměte do ruky knihu. Brno: KKS, 1998. 92 s. ISBN neuvedeno. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk 1991/2008, Drama, divadlo, divák, Brno, JAMU 1995, Cesty moderního dramatu, Praha, nakl. Studia Ypsilon 1998, Mezi dvěma texty, in týž: Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha, nakl. Studia Ypsilon 2003, O divadelní komedii, Praha, Scéna 2006, Poznámky o poznámkách, Divadelní revue, č.1. info
  • Machková, E. Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu. Praha: DAMU, 1996. ISBN 80-85883-16-3. info
  • Machková, E. Jak se učí dramatická výchova. Didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, 2004. 224 s. ISBN 80-7331-021-X. info
  • Machková, E. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: DAMU, 2000. info
  • Valenta, J: Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, ISV. info
  • Valenta, J.: Metody a techniky dramatické výchovy, Praha, agentura Strom 1998. info
Výukové metody
Formy: přednáška, seminář, dílna Metody: přednáška, diskusní metody, práce se školskými dokumenty, samostatná práce studentů
Metody hodnocení
Analýza výsledků činnosti studenta - písemná definice zadaného pojmu z oboru na základě odborné literatury a reflexe vlastní praxe
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.