D66213Jz Chapters language audiovisual works

Theatre Faculty
Winter 2013
Extent and Intensity
2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Pavel Jirásek, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
• seznámit se základy audiovizuálního jazyka v historických souvislostech, od vzniku filmové řeči, přes etablování jejich pravidel, až po soudobé rozvrstvení v konkrétních filmových žánrech • poznat a pochopit technologické a technické prostředky pro snímání zvuku a obrazu
• seznámit s pravidly filmového obrazu - koncepcí tvorby jednotlivých záběrů, kompozicí obrazu, světlem, specifiky audiovizuálního jazyka různých médií, pravidly střihové skladby a zvukové skladby
• seznámit s procesem vytvoření scénáře, vývojem scénáře od literární formy filmové povídky až k technickému scénáři v návaznosti na proces realizace
• na základě získaných teoretických a analytických vědomostí vytvořit vlastní filmová obrazová cvičení
Syllabus (in Czech)
  • Student dovede a je schopen:
  • vytvořit multimediální strukturované dílo audiovize integrované do živého dramatického umění, múzického umění (např. divadelní audiovize, živé konceptuální audiovize, audiovize charakteru performativního umění)
  • orientovat se a tvořit televizní formáty divadelní publicistiky, divadelního dokumentu, televizních záznamů divadelních představení až po oboustranné adaptace, včetně adaptací "divadlo ve filmu - film v divadle"
  • samostatné umělecké tvorby, uměleckého výkonu včetně kritické reflexe a sebereflexe, je schopen vymezit komplexní praktický nebo teoretický problém a řešit jej tvůrčím způsobem s využitím vybraných teorií, metod, postupů a forem oboru
  • vytvořit původní, veřejně prezentovatelné autorské umělecké dílo, nebo adaptaci s prvky audiovize divadla a ostatních formách performativního umění
  • nejen koncipovat vlastní umělecký výkon, ale také vést skupinu v procesu umělecké tvorby, flexibilně přizpůsobovat dramaturgicko-režijní koncepci, technologické řešení, realizaci včetně produkce a postprodukce možnostem, podmínkám, uměleckému záměru, tak i konkrétní situaci
  • nést důsledky vlastní umělecké tvorby od společenských, přes ekonomické až po sociální a autorskoprávní
  • prezentace originálního uměleckého výkonu vlastního nebo celého týmu na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru a je připraven nést plnou zodpovědnost za práci skupiny
Literature
    required literature
  • Aumont, Jacques: Obraz, FAMU Praha 2010.
    not specified
  • Plažewski, Jerzy: Filmová řeč, 1967, Orbis, Praha. info
  • Jiřík, Vlastimil: Kinematografický obraz I. a II. info
  • .Ejzneštejn Sergej: Paměti. info
  • Chaplin Charles: Můj životopis. info
  • Truffaut Francois: Rozhovory s Hitchcockem. info
  • Bergman Ingmar: Laterna magika. info
  • Wajda Andrzej: Moje filmy. info
  • Jasný Vojtěch: Život a film. info
  • Vávra Otakar: Zamyšlení režiséra. info
  • Tarkovskij Andrej: Deník 1970 - 1986. info
  • Solmi Angelo: Federico Fellini. info
  • Buňuel Luis: Až do posledního dechu. info
  • Svatopluk Malý: Skripta FAMU (1989)- Lékařská kinematografie, rentgenkinematografie. info
  • Mihálik Peter: Kapitoly z filmovej teórie, Tatran 1983. info
  • Bernard Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace, NFA 1995. info
  • Gromov Jevgenij: Osud umělce (Filmová avantgarda a Lev Kulešov). ČFÚ, Praha 1990. info
  • Šklovskij Viktor: Nekonečné záhady (Úvahy o teoretickém zobecnění filmové praxe). ČFÚ, Praha 1990. info
  • Kulešov Lev: Základy filmové režie. skripta FAMU, SPN, Praha 1974. info
  • Valušiak Josef: Základy střihové skladby. skripta FAMU. info
  • Karel Reisz: Umění filmové skladby. skripta FAMU. info
  • Kučera Jan: Alexandr Dovženko básník revoluce. ČFÚ, Praha 1971. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • A Marjamov, Vsevolod Pudovkin: Čs. Státní film, Praha 1955. info
  • Ejzenštejn Sergej M.: Kamerou, tužkou i perem. Orbis, Praha 1959. info
  • Balász Bela: Film, vývoj a podstata nového umenia. SVKL, Bratislava 1957. info
  • Lindgren Ernest: Filmové umění. ÚPF, Praha 1961. info
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky:
- přednáška
- seminář
- projekt

Metody výuky:
- přednáška s diskusí
- práce s textem
- diskuze
- práce s audiovizuálním médiem
- projektová výuka
- e-learning
- individuální konzultace
- samostudium studentů
- samostudium literatury
- seminář

* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2
Assessment methods (in Czech)
* Zimní semestr

Zápočet na základě docházky
Zápočet na základě klauzury
Zápočet na základě písemné práce/referátu

* Letní semestr

Písemná zkouška
Ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2013/D66213Jz