D60390E Dramaturgický projekt V

Divadelní fakulta
zima 2013
Rozsah
0/2. 6 kr. 6 z 6. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Garance
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním projektem 1. ročníku je vytvoření monodramatické scénické výpovědi na autentická autobiografická témata, při němž každý student(-ka) dramaturgie a režie je autorem, režisérem i interpretem. Projekt I - monodrama v zimním semestru 2. ročníku navazuje bezprostředně na projekt předchozí. Dále je v něm rozvíjena schopnost výpovědi osobního tématu - zde však již jde o projekci osobního tématu do obecnější roviny. Studenti dramaturgie a režie společně se studenty herectví 3. ročníku v první fázi hledají společné téma, literární materiál skrze nějž lze toto téma vyjádřit, tvoří scénář monodramatu a inscenační koncepci. Celý proces tvorby by měl probíhat za maximální spolupráce všech zúčastněných za tutorského dohledu pedagogů dramaturgie, režie i herectví. Pedagogické vedení by nemělo mentorsky zasahovat do procesu tvorby, při němž jde o osvojování si schopnosti autorského vyjádření nalezeného tématu, o schopnost vedení herce a u studentů herectví především o rozvíjení schopnosti vědomé tvorby role jako ucelené kompozice (tzv. sklenutí role).
Osnova
  • V návaznosti na podrobně připomínkované předcházející projekty je tento projekt jak v přípravě tak při realizaci pokročilejší, preciznější a dotaženější jak po stránce režijní, důslednější respektování žánru monodramatu nebo malé inscenační črty, je přesnější v proporční rozčlenění jednotlivých situací, zřetelném akcentování významově nejdůležitějších situací, tak po stránce herecké technicky, v pokročilejším zvládnutí střihů mezi situacemi, přesném rytmickém členění, důslednější práci s jevištní mluvou. Oproti předcházejícím projektům se promění spolupracující studující režie a studující dramaturgie.

    První fáze - dramaturgicko režijní uchopení tématu a autorsko-režijní příprava textu.
    Druhá fáze - práce s herci:
    - podrobná dramaturgická explikace
    - budování dílčích situací formou hereckých etud
    - realizace režijní koncepce
    - budování celku inscenace s ohledem na mimoherecké prostředky inscenace.
    Všechny fáze přípravy jsou provázeny pravidelnými konzultacemi s pedagogy dramaturgie a režie.
Literatura
  • Všechna dosavadní literatura hlavních předmětů oborů dramaturgie a režie. info
  • Prameny a literatura potřebné u jednotlivých monodramat či malých inscenačních črt k zpracování zvoleného konkrétního tématu. info

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2013/D60390E