DDAL302 Analýza a interpretace textů současné dramatiky II

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Student navštěvující seminář by měl být obeznámen se základy divadelní dramaturgie a měl by být schopen číst dramatické texty v angličtině.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je seznámit studenty s výraznými tendencemi světové dramatiky posledních let a na základě studia konkrétních dramatických textů s možnostmi jejich dramaturgicko-režijního uchopení. Seminář je věnován analýze textů v anglickém jazyce. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Výstupy z učení
Student by měl být schopen analyzovat vybraný současný dramatický text jak z hlediska tematického tak s ohledem na použití formálních prostředků. Měl by být schopen stručně charakterizovat kontext jeho vzniku - kulturní zázemí a divadelní tradici, z níž vychází. Měl by být schopen charakterizovat jeho strukturu a použité jazykové prostředky. V neposlední řadě by měl být také schopen nabídnout vlastní kreativní uchopení nabízené látky a její scénické možnosti.
Osnova
  • Seminář je věnován analýze konkrétních zadaných her v anglickém jazyce. Studenti by se měli na základě analýzy a následné rozpravy obeznámit s různými způsoby čtení a interpretace textů různých poetik a dramaturgických přístupů v maximální dostupné šíři. Ve středu zájmu stojí především texty přinášející nové možnosti vyprávění a dramaturgického uvažování, posouvající hranice možností práce s textem jako předpokladem jevištního tvaru. Budou analyzovány texty těchto autorů: Caryl Churchill, Zinnie Harris, Mark Ravenhill, Mike Bartlett, David Greig, Martin Crimp, Lucy Prebble, Mark O'Rowe a další
Literatura
  • Zadané dramatické texty určené k analýze
Výukové metody
Seminář s rozpravou nad připravenou analýzou.
Metody hodnocení
Zápočet na základě práce v semináři a dodaných seminárních prací.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2022, léto 2023, léto 2024.