DIFA:DAALX02 History of Theatre II - Course Information
DAALX02 History of Theatre II
Theatre FacultySummer 2025
- Extent and Intensity
- 2/0/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Michael Sodomka (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- EVER( DAAZX01 History of Theatre I )
Předmět základu oboru – nejsou definovány žádné vstupní předpoklady. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Audiovisual Media and Theatre (programme DIFA, Dra_Tvo:B)
- Dramatic Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Theatre Directing (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Dramaturgy (programme DIFA, Rez_Dram:B)
- Theatre Management (programme DIFA, Div_Pro:B)
- Theatre and Education (programme DIFA, Div_vych:B)
- Theatre and Education for the Deaf (programme DIFA, Div_vych:B)
- Physical Theatre (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Stage Management and Technology (programme DIFA, Div_Pro:B)
- Musical Acting (programme DIFA, Her_Tvo:M)
- Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting (programme DIFA, Dra_Tvo:B)
- Set and Costume Design (programme DIFA, Sce_Sd:B)
- Course objectives (in Czech)
- Student se má naučit chápat vývojové souvislosti jednotlivých stylových epoch dějin divadla. Zvláštní zřetel je kladen na vztah historických podob divadla k současnosti.
- Learning outcomes (in Czech)
- Student je schopen chápat a vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla a jejich vztah k současnosti. Umí aplikovat historicko-teoretické znalosti do praxe svého oboru. Dokáže se orientovat v tematicky rozlehlé oblasti a ví, jak a kde získat podrobnější informace.
Znalosti: student zná základní faktografii příslušných vývojových etap dějin divadla.
Dovednosti: student umí analyzovat dramatické texty, vysvětlit vývojové souvislosti jednotlivých etap dějin divadla, využívat vědomosti k vytváření vazeb a paralel se současností a využívat jich pro vlastní uměleckou tvorbu či pro výkon své odborné profese. - Syllabus (in Czech)
- 1. Renesance jako stylová epocha. Italské renesanční divadlo – commedia erudita (15.–16. stol.).
- 2. Italské renesanční divadlo – commedia dell’arte (15.–16. stol.).
- 3. Francouzské renesanční divadlo (16. stol.).
- 4. Alžbětinské divadlo I. (16.–17. stol.).
- 5. Alžbětinské divadlo II. (16.–17. stol.).
- 6. Alžbětinské divadlo III. (16.–17. stol.).
- 7. Španělské renesanční divadlo I. (16.–17. stol.).
- 8. Španělské renesanční divadlo II. (16.–17. stol.).
- 9. Klasicismus jako stylová epocha. Francouzské klasicistní divadlo (17. stol.).
- 10. Osvícenský klasicismus (18. stol.).
- 11. Anglické klasicistní divadlo (17.–18. stol.).
- 12. Německé humanistické a barokní divadlo (16.–17. stol.).
- Literature
- required literature
- Niccolo Machiavelli: Mandragora
- různí autoři: Tři libreta italské komedie dell’arte (viz Karel Kratochvíl: Ze světa komedie dell’arte)
- Thomas Kyd: Španělská tragédie aneb Jeronýmo už zase třeští
- Christopher Marlowe: Tragická historie o doktoru Faustovi
- Ben Jonson: Volpone aneb Lišák
- Thomas Heywood: Žena zabitá dobrotou
- Francis Beaumont a John Fletcher: Králem být a nebýt
- John Webster: Vévodkyně z Amalfi
- John Webster: Bílá ďáblice
- William Shakespeare: Hamlet
- William Shakespeare: Romeo a Julie
- William Shakespeare: Richard III.
- William Shakespeare: Macbeth
- William Shakespeare: Král Lear
- William Shakespeare: Antonius a Kleopatra
- William Shakespeare: Sen noci svatojánské
- Tirso de Molina: Sevillský svůdce a kamenný host
- Lope de Vega: Fuente Ovejuna
- Lope de Vega: Zahradníkův pes
- Pedro Calderón de la Barca: Život je sen
- Jean Racine: Faidra
- Pierre Corneille: Cid
- Molière: Lakomec
- Molière: Zdravý nemocný
- Molière: Don Juan
- Molière: Měšťák šlechticem
- Molière: Tartuffe
- Molière: Misantrop
- Pierre Marivaux: Hra lásky a náhody
- Pierre Beaumarchais: Figarova svatba
- Pierre Beaumarchais: Lazebník sevillský
- Gotthold Ephraim Lessing: Emilia Galotti
- Gotthold Ephraim Lessing: Mína z Barnhelmu
- recommended literature
- Barba, E. - Savarese, N. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Praha: Divadelní ústav, 2000. info
- BERNARD, J. Co je divadlo. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 332 s. info
- Blahník, V. K.: Světové dějiny divadla, Praha 1929. info
- Brockett, O.: Dějiny divadla, Praha 1999. info
- Hans Sachs: Švanky (české výbory Masopustní hry a šprýmy, Masopustní šprýmy, Aktovky aj., slovensky např. Samopašné hry a rýmovačky aj.)povinně vybrat tři švanky (masopustní frašky) v některém z uvedených sborníků. info
- Hilský, M.: Shakespeare a jeviště svět. Praha 2010. info
- Hodek, B.: William Shakespeare : kronika hereckého života. Praha 1971 (2. vyd. 1994). info
- Honan, P.: Shakespeare : životopis. Praha 2011. info
- Kratochvíl, K. : Komedie dell´arte. Panorama, Praha 1987. info
- Lukeš, M.: Shakespeare a okolí : shakespearovské souvislosti. Praha 2010. info
- Lyne, Ch.: Shakespeare a jeho svět (originál: Alles über Shakespeare). Praha 2009. info
- Moussinac, L.: Divadlo od počiatku po naše dni, Bratislava 1965. info
- Pavis, P.: Divadelní slovník, Divadelní ústav, Praha 2003. info
- Peter Scherhaufer: Čítanka z dejín divadelnej režie I, II, III, Bratislava 1996-1999. info
- Vega, Lope de: Nové umění skládati komedie v naší době. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 81 - 94. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Kotte, Andreas. Dějiny divadla. Úvod. Praha: AMU, 2022.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška.
Jiná (domácí příprava, práce s dramatickými texty, diskuze). - Assessment methods (in Czech)
- Semestrální zkouška:
a) Písemný test z faktografických znalostí.
b) Ústní rozhovor o přečtených dramatických textech – analýza dramatického textu (individuálně s každým studentem) – netýká se studentů, kteří v tomto semestru konají státní zkoušku.
Státní závěrečná zkouška:
Po přihlášení studentů ke státní závěrečné zkoušce bude stanoveno pořadí u zkoušky – podle data a hodiny přihlášení každého z nich ke zkoušce v IS JAMU. Zkouška začíná vylosováním otázek a písemnou přípravou studenta, která trvá cca 20–25 minut. Samotná zkouška (teorie a četba) trvá zhruba 20–25 minut. Celý proces (příprava a zkouška) tedy obvykle trvá cca 45–50 minut.
Případná změna času konání zkoušky je možná jen ve výjimečných případech (ze závažných zdravotních nebo rodinných důvodů). V takovém případě po předchozí dohodě s jiným studujícím musí student konzultovat možnost prohození termínů s předsedou/kyní komise nejméně 24 hodin před konáním zkoušky. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught once in two years.
The course is taught: every week.
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DAALX02