DSPL007 Filozofie

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA(D)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu Filozofie, který je vyučován ve dvou semestrech, je poskytnout studentům orientaci v hlavních filozofických směrech v návaznosti na historický vývoj a v souvislostech s dějinami dramatu a divadla. V letním semestru, vyučovaném doc. MgA. Janem Motalem, Ph.D., se seminář zaměřuje na soudobé otázky filozofie, které reflektují výrazné společenské otázky a umožňují lépe porozumět vztahu umění k nim. Výuka je koncipována v modelu otevřené diskuze nad společnou průběžnou četbou zvoleného textu ze současné filozofie s tím, že studující jsou v průběhu semináře a diskuze vedeni jednak k tomu, aby porozuměli souvislostem studovaného textu s vývojem moderní filozofie (představení klíčových konceptů a jejich zařazení do kontextu), ale zároveň i dokázali formulovat svůj postoj k probíraným tématům a vztáhnout látku k vlastí tvorbě. Zvláštní důraz je kladen na adaptaci kritické filozofické metody, zaměřené na genealogické zkoumání v současnosti v uměleckém světě zaužívaných konceptů. Tento genealogický přístup je doplněn dialektickým a dialogickým, aby vytvořil širší spektrum nástrojů pro filozofickou kritiku. Smyslem práce je pomoci studujícím ujasnit si vlastní filozofické stanovisko ve vztahu k umění v kritickém vztahu k diskurzu současného uměleckého pole.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova:
  • 1. Východiska kritické a genealogické filozofické metody (Kant, Nietzsche, Heidegger, Adorno, Foucault, Butler)
  • 2. Dialektika a filozofie dialogu
  • 3. Filozofie v současném umění I – Kritické teorie, umění a politika
  • 4. Filozofie v současném umění II – Spekulativní realismus, objektově orientovaná filozofie
  • 5. Společná četba a diskuze I
  • 6. Společná četba a diskuze II
Literature
  • Helmut Holzhey – Wolfgang Röd, Filosofie 19. a 20. století II. Praha, Oikoymenh, 2022.
  • Václav Janoščík (ed.), Objekt. Praha: Kvalitář, 2015. On-line: https://monoskop.org/images/e/ea/Janoscik_Vaclav_ed_Objekt.pdf
  • Václav Janoščík – Lukáš Likavčan – Jiří Růžička (eds.), Mysl v terénu: Filosofický realismus v 21. století. Praha: AVU, 2017.
  • A. P. Martinich, Philosophical Writing: An Interoduction. New York: John Wiley & Sons, 2015.
  • Miroslav Petříček, Úvod do současné filosofie. Praha: Hermann & synové, 1997.
  • Rainer Thurnher – Wolgang Röd – Heinrich Schmidinger, Filosofie 19. a 20. století III. Praha: Oikoymenh, 2009.
  • Lewis Vaughn, Writing Philosophy: A Student’s Guide to Writing Philosophy Essays. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Teaching methods (in Czech)
Seminář
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet
Seminář studující ukončují napsáním formálního (argumentativního) eseje, jehož první verzi odevzdanou v průběhu semestru po vzájemné kritice přepracují do podoby závěrečné seminární práce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught in blocks.
The course is also listed under the following terms Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2024/DSPL007