DIFA:DRTL108 Teorie dramatu - Informace o předmětu
DRTL108 Teorie dramatu
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Andrea Jochmanová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 8:30–10:00 413
- Předpoklady
- EVER( DRTZ108 Teorie dramatu )
Výuka bude probíhat částečně seminárním způsobem. Z toho důvodu se, prosím, náležitě připravte a na hodiny dle rozpisu se seznamte s následující četbou 6.3. Hořínek: Drama, divadlo, divák 3.4. Lukeš: Umění dramatu Budeme se zabývat vším, co se k dramatu vztahuje - od teorie her, přes znakové struktury, komunikační principy, žánrovou různorodost, časoprostorové dimenze atd. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, B-DRAUM)
- Rozhlasová a televizní dramaturgie a scenáristika (program DIFA, Dra_Tvo:B)
- Cíle předmětu
- Drama (z řeckého drán) = čin, jednání, skutek. Jeden ze základních literárních druhů slouží po staletí jako předloha divadelní interpretace, případně ke kognitivnímu přijetí apelativní funkce díla formou čtení (tj. knižní drama). Drama dokáže spojit princip objektivní epiky i subjektivní lyriky, čímž vzniká princip mimesis (tj. napodobení). Se svou otevřenou strukturou, využívající dialogické i monologické prvky, didaskalie i různý typ jazykových forem, patří k těm autorským projevům, jejichž cílem je vyvolat v recipientech silné impulsy, vedoucí ke katarzi. V průběhu akademického roku se budeme zabývat problematikou dramatu i jeho struktury, teoretickými koncepty i jednotlivými složkami a kategoriemi, od teorie her k teorii dramatu. Teoretické uvažování o dramatu provází divadelní práci už od antiky a může mít výrazný vliv na praxi, jíž je a mnohdy v historii bylo oporou.
- Výstupy z učení
- - analýza vybraného dramatického texu (vítáno je vlastní, tedy autorské dílo) s vytvořením modelového pokusu o dramaturgicko-režijní výklad
- Osnova
- - drama a divadlo - divák a čtenář - herní principy - struktura dramatu - čas a prostor - jazykové projevy a prvky dramatu
- Literatura
- povinná literatura
- Aristotelés: Poetika. info
- Caillois, R.: Hry a lidé. Maska a závrať. Praha 1998. info
- Mukařovský, Jan: Monolog a dialog. In: Mukařovský, Jan: Studie II. Brno 2001, str. 89 - 115. Také in: Mukařovský, Jan: Studie z poetiky. Praha 1982, str. 208 - 229. info
- Veltruský, J. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. info
- OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 s. ISBN 978-80-7331-082-0. info
- doporučená literatura
- LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987.
- PROCHÁZKA, Miroslav. Znaky dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988.
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008 (a dotisk 2012).
- Výukové metody
- přednáška se seminárním cvičením
- Metody hodnocení
- Hodnocení vycházi z pravidelné aktivní účasti a představení závěrečné práce.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DRTL108