DIFA:DDAL106 Scénická hudba - Informace o předmětu
DDAL106 Scénická hudba
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 0/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Petr Hromádka (přednášející)
MgA. Hana Kovaříková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Petra Oslzlého – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 16:15–17:45 107
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:N)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty s principy koncepční práce s hudbou jakožto výrazovým prostředkem divadelní inscenace a nastínit interpretační a tvůrčí možnosti, které skýtá práce s původní (nově komponovanou) scénickou hudbou. Tímto kurzem chceme přispět jak k formování myšlení o užití hudby ve tvaru divadelní inscenace, tak k profesnímu rozvoji studentů při přípravě vlastních tvůrčích aktivit.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování kurzu: - vybaven znalostmi základů hudební nauky - schopen fundovaného rozboru a reflexe práce s hudební složkou v historických i současných inscenacích. - schopen využít potenciálu akustické složky inscenace při jejím zrodu - schopen vést koncepční a tvůrčí dialog se skladatelem - získá předpoklady pro realizaci vlastní hudebně-dramaturgické koncepci (nahrávání, nastudování živými muzikanty)
- Osnova
- LETNÍ SEMESTR 1. Lidová píseň v Čechách a na Moravě, jarmareční píseň, procesí a poutní písně (a z toho odvozený voiceband) 2. Proměny operety a muzikálu (+ okrajově hudebně-divadelní žánry: kabaret, melodram, opera, oratorium, písničkály) 3. Filmová a scénická hudba, rozhlasová tvorba – audio a vizuální ukázky – analýza 4. Čtení textu s ohledem na hudební koncepci představení, inscenace s hudební tématikou, komunikace režiséra se skladatelem 5. Zvolení hudebního žánru, instrumentace a stylovosti vhodného k danému dramatu Vlastní nasazení hudby do dramatu – leitmotiv, předěl, podkres Celková úloha hudby v inscenaci – dominantní nebo podpůrná Časové úseky a délka trvání hudby v inscenaci, interakce s ostatními složkami – scénografie, výprava + exkurze na vybrané mimobrněnské představení + závěrečný zápočtový seminář: prezentace vlastních konceptů práce s hudbou
- Literatura
- doporučená literatura
- Dolinský, A.: Hudební nauka II, 10. vydání, Praha, 1989. info
- HYNŠT, Miloš. Malé skriptum o melodramu. info
- Ivo Osolsobě: Muzikál je když (1967), Marsyas, Apollon a Dionýsos (1996). info
- Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
- Osolsobě, Ivo : Divadlo,které mluví, zpívá a tančí. Praha, 1974. info
- Pícha, F.: Všeobecná hudební nauka. SHV, Praha 1964. info
- Wagner, Richard : Opera a drama. Praha: Paseka, 2002. info
- Zich, O.: Estetika dramatického umění, Praha 1986. info
- Franz, Vladimír: Hudební dramaturgie. (http://franz.wz.cz
- Výukové metody
- Semináře. Poslechová cvičení. Exkurze na vybraná představení.
- Metody hodnocení
- Soustavné sledování výkonu studentů. Písemně zpracovaná koncepce vlastní práce s akustickou stopou ve vybraném dramatickém úryvku.
- Statistika zápisu (léto 2024, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2024/DDAL106