DTDL410 Pedagogika tance - klasický tanec I

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
7.5/5/77. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MgA. Hana Litterová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Hana Halberstadt
Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér tanečního a pohybového divadla a výchovy – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Ne 26. 9. 9:00–13:00 3, 9:00–13:00 106, Ne 28. 11. 9:00–13:00 106, 9:00–13:00 3, Ne 19. 12. 9:00–13:00 3, 9:00–13:00 106
Předpoklady
EVER( DTDZ410 Pedagogika tance - klasický tanec I )
úspěšné vykonání přijímací zkoušky absolutorium Bc. studia v oboru TaPDaV nebo oboru příbuzném
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle: V přímé návaznosti na předešlé odborné vzdělání vybavit posluchače znalostí vrcholných forem pohybového slovníku klasického tance v teoretické i praktické rovině, a tím dokončit a završit v nejvyšší pokročilosti ucelený – mezinárodně uznávaný - PEDAGOGICKÝ systém, ve kterém se prolínají pohybové hierarchie ve vertikální i horizontální linii. Vybavit studenty znalostí pojmů, významů a pohybových principů stěžejních tanečních systémů, a to nejen po stránce teoretické, ale vzhledem k nutnosti jejich pochopení tyto aplikovat na vlastním těle, aby bylo možno je analyzovat i tvůrčím způsobem využívat a zpracovávat, neboť jsou tyto systémy i v současnosti aktivně využívány ve výuce, tvorbě nebo alespoň jako inspirativní zdroje českého a světového tanečního a baletního dění. Zabezpečit schopnost se v těchto systémech bezpečně orientovat a v budoucnu odborně pohybově pracovat se studenty uměleckých škol i s umělci - interprety na různých úrovních profesní vyspělosti v jednotlivých oblastech tanečního a dramatického umění. Současně vytvářet předpoklady pro zvýšení pohybové kultury každého studenta. Získat schopnost výběru vhodného hudebního materiálu odpovídajícího potřebám a principům dané taneční techniky. Poukázat na možnosti a vhodnost spojování prvkového materiálu a tím propojit principy pedagogické s choreografickým základem. Vybavit studenty základy pedagogických i uměleckých tvořivých postupů a metod pro vznik tanečního díla, aby byli schopni na základě získaných poznatků nejen analyzovat jednotlivé složky tanečního tvaru, ale získali schopnost citlivě v rámci dané techniky spolupracovat s dalšími složkami při vzniku díla. Obsah předmětu: Konečné spektrum prvků klasického tance, jejich vnější vizuální forma, vnitřní podstata tvorby pohybového tvaru v závislosti na anatomických aspektech tak, aby měl pohyb jednotu formy a obsahu, připomínky k posloupnosti výuky, dobovým rozkladům pohybů, charakteru hudebního doprovodu, pravidlům správného provedení, vytyčení možných chyb v provedení. Výběr prvků s ohledem na jejich použitelnost v jednotlivých typech tanečních děl . Tvůrčí práce s pohybem ve vztahu k hudbě, adekvátně prostředí, prostoru, účelu tanečního tvaru v závislosti na dramaturgii, scéně, kostýmu, světle. Vhodnost či nevhodnost výběru tanečního pohybu vzhledem k úhlu pohledu a vizuálním výsledkům, cílům a principům dané taneční techniky. Výrazové prostředky, proces stylizace, časové dělení tanečního pohybu, jeho dynamika, rytmus, gestika, výběr pohybového slovníku, možnosti obsahové sdělnosti. Po celou dobu je předmět doplňován vybranými ukázkami z audiovizuálních záznamů tanečních děl , což umožní lepší pochopení interpretačních stylů a pedagogických postupů.
Výstupy z učení
-aplikovat prakticky výuku klasického tance - schopnost vytvořit písemnou formou přesně propracovaný trénink hodiny klasického tance
Osnova
  • pohybový slovník klasického tance pedagogický systém klasického tance pojmy významy pohybové principy stěžejní taneční systémy aplikace na vlastním těle analýza, využit a zpracování principů kl. tance postupy při tvorbě tanečního díla další složky tanečního díla
Výukové metody
- přednáška - cvičení
Metody hodnocení
Studenti odevzdají v první ročníku seminární práci na téma zadané pedagogem, ve druhém ročníku vykonají ústní zkoušku.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2019, léto 2025.