DFDL312 Development and trends of physical theater since the late 19th century

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
2/0/1. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Ivana Kloubková (lecturer)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a ukázek konkrétních inscenací s různými tendencemi a přístupy ve fyzickém divadle od konce 19. století, především v západní kultuře. Student by se měl seznámit s rozličnými způsoby užití těla jako média v divadelním umění, popř. performance v různých etapách dějin divadelního umění, popř. tanečního umění/performance. Kurz poskytne studentům k jednotlivým tématům také přehled základní teatrologické literatury pro jejich další studium nebo případně k vlastní diplomové práci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
Student bude po absolvování předmětu schopen:
• Diskutovat nad původními texty zmiňovaných autorů.
• Kritické reflexe (divadelní, taneční, pohybová inscenace)
• Získat schopnost aktivně a podrobně číst teatrologické texty a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
• Vybrat téma jeho budoucí diplomové práce.
Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na reflexi vybraných fenoménů. Studenti se seznámí s klíčovými osobnostmi a jejich dílem v kontextu se světovými i českými dějinami divadla. Osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku nonverbálního divadla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • Kurz začne v období nástupu moderních divadelních směrů a tzv. první divadelní reformy, bude pokračovat přes druhou a třetí reformu až k alternativním směrům divadla konce 20. století spolu s vymezením termínů a ukázkou odkazů v současném divadle. V první části bude výklad zaměřen na období divadelní avantgardy. V tomto období nacházíme v dílech shodné principy, které fyzické divadlo přímo určují - anulování principu iluzívnosti, abstrakce, hra s perspektivou a důraz na pohyb (vytvoření nových tělesných a pohybových vzorců). Naprosto shodné tendence nalezneme později také u postmoderny. Východiskem pro výzkum avantgardy (ale i dále postmoderního divadla) je pochopení obrazu těla, jak jej avantgarda chápe. Pro umění a estetiku avantgardy i postmoderny jsou velice významné ty koncepty těla, které vznikají z procesu abstrakce, redukce, dekompozice a přeměny, často spolu se specifickým pohybovým vzorem. Vedle postmoderního divadla se budeme zabývat současným fyzickým divadlem. Vedle umění v prostorách divadel se budeme zabývat také inscenacemi mimo tyto prostory, ať už například fenoménem performance v galeriích, továrnách a dalších prostorech, ale také pohybem a jeho ztvárněním ve filmovém umění – tzv. cine-dance.
  • 1. úvod
  • 2. avantgarda
  • 3. postmoderní divadlo
  • 4. současné divadlo
  • 5. fyzické divadlo mimo divadelní prostory 6. cine-dance, využití projekcí
Teaching methods (in Czech)
Formy výuky Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (1 hodina přednášky, 1 hodina semináře) * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 1 (práce s literaturou, dílčí analytické úkoly). Metody výuky: - přednáška, - práce textem, - diskusní metody, - metody řešení problémů, - samostatná práce studentů, - kritické myšlení
Assessment methods (in Czech)
Na konci semestru – zápočet. Dále u státních závěrečných zkoušek Ateliéru Fyzické divadlo Klasifikovaný započet na základě: - přítomnosti na semináři a seznámení se s prameny a literaturou (80 %), - zpracování zadaného seminárního úkolu
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2023.
  • Enrolment Statistics (Summer 2022, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2022/DFDL312