DFDL108 Teorie oboru fyzické divadlo I

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (lecturer)
MgA. Šimon Peták (lecturer)
Veronika Štefanová (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Physical Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 12:00–12:45 301, Mon 12:45–13:30 301
Prerequisites (in Czech)
EVER( DFDZ108 Teorie oboru fyzické divadlo I )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
"Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a ukázek konkrétních inscenací s různými tendencemi a přístupy ve fyzickém divadle od konce 19. století, především v západní kultuře. Student by se měl seznámit s rozličnými způsoby užití těla jako média v divadelním umění, popř. performance v různých etapách dějin divadelního umění, popř. tanečního umění/performance. Kurz poskytne studentům k jednotlivým tématům také přehled základní teatrologické literatury pro jejich další studium nebo případně k vlastní diplomové práci. " Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
"Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na reflexi vybraných fenoménů. Studenti se seznámí s klíčovými osobnostmi a jejich dílem v kontextu se světovými i českými dějinami divadla. Osvojí si schopnost jejich adekvátního porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku nonverbálního divadla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům. Student bude po absolvování předmětu schopen: • Diskutovat nad původními texty zmiňovaných autorů. • Kritické reflexe (divadelní, taneční, pohybová inscenace) • Získat schopnost aktivně a podrobně číst teatrologické texty a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru. • Vybrat téma jeho budoucí diplomové práce. "
Syllabus (in Czech)
  • "Kurz začne v období nástupu moderních divadelních směrů a tzv. první divadelní reformy, bude pokračovat přes druhou a třetí reformu až k alternativním směrům divadla konce 20. století spolu s vymezením termínů a ukázkou odkazů v současném divadle. V první části bude výklad zaměřen na období divadelní avantgardy. V tomto období nacházíme v dílech shodné principy, které fyzické divadlo přímo určují - anulování principu iluzívnosti, abstrakce, hra s perspektivou a důraz na pohyb (vytvoření nových tělesných a pohybových vzorců). Naprosto shodné tendence nalezneme později také u postmoderny. Východiskem pro výzkum avantgardy (ale i dále postmoderního divadla) je pochopení obrazu těla, jak jej avantgarda chápe. Pro umění a estetiku avantgardy i postmoderny jsou velice významné ty koncepty těla, které vznikají z procesu abstrakce, redukce, dekompozice a přeměny, často spolu se specifickým pohybovým vzorem. Vedle postmoderního divadla se budeme zabývat současným fyzickým divadlem. Vedle umění v prostorách divadel se budeme zabývat také inscenacemi mimo tyto prostory, ať už například fenoménem performance v galeriích, továrnách a dalších prostorech, ale také pohybem a jeho ztvárněním ve filmovém umění – tzv. cine-dance. 1. úvod 2. avantgarda 3. postmoderní divadlo 4. současné divadlo 5. fyzické divadlo mimo divadelní prostory 6. cine-dance, využití projekcí"
Literature
    required literature
  • Murray, Simon David, Physical theatres : a critical introduction, London, New York, Routledge, 2007.
  • Au, Susan, Ballet and Modern Dance, Thames and Hudson Ltd, London, 1988, 2002
  • Artaud, Antonin, Divadlo a jeho dvojenec, přeložil Jan Kopecký a Ladislav Šerý, Praha : Herrmann & synové, 1994.
  • Craig, Edward Gordon, O divadelním umění, přeložil Milan Lukeš, Praha : Divadelní ústav, 2006.
  • Decroux Étienne, Words on Mime, translated by Mark Piper, The Mime Journal, Published by the Pomona College Department of Theatre and Dance, 1985.
  • Grotowski, Jerzy, Divadlo a rituál : texty 1965-1969, preložila Barbora Ertlová ; zost. Janusz Degler, Zbigniew Osiński, Bratislava : Kalligram, 1999.
  • Hyvnar, Jan, 1996, Francouzská divadelní reforma: od Antoina k Artaudovi, Praha, Pražská scéna.
  • Laban, Rudolf, The Mastery of Movement, Northcote House, Plymouth, U.K, 1988.
    recommended literature
  • Brecht B.: Myšlenky, Praha 1958.
  • BANES, Sally. Writing Dancing in the Age of Postmodernism. London/ Hanover: University Press of New England, 1994
  • DVOŘÁKOVÁ, Dita. Tanec, prostor a světlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2017.
    not specified
  • Hoffmanová, Judita, 2012, Ctibor Turba: Inscenační a režijní práce v letech 1966-1990, Brno, JAMU.
  • Grotowski, Jerzy, Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium, Texty. 1, 2, a 3. část, uspořádala, přeložila a studii doplnila Jana Pilátová. Praha : Pražské kulturní středisko, 1990.
  • Hodgson, John, Preston-Dinlop, Valérie, 1990, Rudolf Laban: an introduction to his Work and Influence, Northcote House, Plymouth, U.K.
  • Huxley, Michael, Witts, Noel, 2002, The Twentieth-century Performance Reader, London, New York : Routledge
  • Leabhart, Thomas, Etienne Decroux, Routledge, 2007.
  • FORSYTHE, William. Synchronous objects [online]. [citováno dne 16.1. 2017]. Dostupné na internetu: ˂ https://synchronousobjects.osu.edu˃.
  • Louppe, Laurence. Poetics of Contemporary Dance. Alton, UK: Dance Books, 2010.
  • Pörtner, Paul. Experimentální divadlo. Praha: Orbis, 1965.
  • Haile, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • BRANDSTETTER, Gabriele; WIENS, Birgit: Theater ohne Fluchtpunkt. Das Erbe Adolphe Appias: Szenographie und Choreographie im zeitgenössischen Theater. Alexander Verlag Berlin: 2010.
  • COPELAND, Roger. Merce Cunningham. New York/ London: Routledge, 2004.
  • BELLOW, Juliet. Modernism on Stage, Ballets Russes and the Parisian Avant-Garde. Burlington: Ashgate, 2013.
  • ROSINY, Claudia. Tanz Film, Intermediale Beziehungen zwischen Mediengeschichte und moderner Tanzästhetik. Bielefeld: transcript Verlag, 2013.
  • Artaud, Antonin, Van Gogh, aneb, Zasebevražděný společností ; Skoncovat s božím soudem ; Divadlo krutosti, přeložil Ladislav Šerý, Praha : Pražská imaginace, 1993.
  • EMERY, Lynne Fauley. Black Dance from 1619 to Today. Princton Book Company, USA: 1988.
  • Leabhart, Thomas, Modern and Post-Modern Mime, Houdmills (Hampshire) and London, Macmillan education, 1989.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, práce textem, diskuzní metody, metody řešení problémů, samostatná práce studentů, kritické myšlení
Assessment methods (in Czech)
"Na konci semestru – zápočet. Dále u státních závěrečných zkoušek Ateliéru Fyzické divadlo Klasifikovaný zápočet na základě: - přítomnosti na semináři a seznámení se s prameny a literaturou (80 %), - zpracování zadaného seminárního úkolu"
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2021, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2021/DFDL108