DIFA:DDAL107 Psychologie - Informace o předmětu
DDAL107 Psychologie
Divadelní fakultaléto 2018
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jarmila Turbová (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Pá 10:15–11:45 407
- Předpoklady
- EVER( DDAZ107 Psychologie )
Vycházíme z předpokladu bazálních znalostí psychologie obecné a vývojové na úrovni informací čtyřletého studia gymnázia. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Cílem je teoretické a sebezkušenostní poznání psychologie osobnosti s akcentem na tvořivou dimenzi se současným potencováním rozvoje osobnosti studenta a jeho vlastní kreativity, emocionality, představivosti, spontaneity a otevřenosti projevu – uměleckého i názorového -to vše k lepšímu pochopení tvořivosti v oboru psychologie umění. Deskriptory : Student získá vhled do složité struktury osobnostních rysů, pozitiv i psychopatologie k hlubokému pochopení lidských vztahů, emocí, psychickým i fyzických projevů. Studenti jsou vedeni nejen k teoretickým znalostem oboru psychologie osobnosti - od obecných informací, přes zaměření se na osobnost tvořivou a psychologii umění s objasněním znalostí hlubinných procesů nevědomé integrace osobnosti, dynamismu nevědomí, projevů nevědomých impulzů v umění, archetypů a mýtů, poznání „Jáství“, pochopení osobnostní role, propojení osobnosti a kreativity, principu hry, imaginace, poznání emoticních, kognitivních a konativních složek duševního života. Výraz duševních stavů člověka jako sféra umělecké a zvláštní tvorby, obesná lidský potřeba sebeuplatnění v umění, psychoanalýza, psychodrama a katarze, psychoanalýza jako inspirace, psychologická intiuce, psychologický postřeh a citlivost, osobnost herce, osobnost režiséra, psychologie diváka. Sociální komunikace mezi hercem a režisérem a naopak.
- Osnova
- 1. Smysl života, základní znaky osobnosti, přístupy k osobnosti. 2. Vědomí, nevědomí, Jáství. 3. Biologické základy osobnosti, neurodynamika, mozek. 4. Teorie motivace, hodnoty, zájmy. Volní vlastnosti. 5. Emoce a dynamismy adaptace. Frustrace, konflik, stres. 6. Inteligence, schopnosti, tvořivost. 7. Hlubinné procesy nevědomé integrace osobnosti, dynamismus nevědomí. 8. Archetypy a mýty, pochopení osobnostní role, propojení osobnosti a kreativity, umění jako specifický svět člověka, obecná lidská potřeba sebeuplatnění v umění. 9. Psychoanalýzy (Freud, Jung, Adler), psychodrama a katarze, psychoanalýzy jako inspirace. 10. Psychologická intuice, psychologický postřeh a citlivost. 11. Osobnost umělce, psychologie diváka.
- Literatura
- povinná literatura
- Smékal,V.: Psychologie osobnosti, Praha 1989. info
- doporučená literatura
- Drápela, V.: Přehled teorií osobnosti, Portál 1998. info
- Jung, C. G.: Duše moderního člověka. Brno: Atlantis 1994. info
- Nakonečný M.: Psychologie osobnosti. Praha, Academia 1995. info
- NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha : Vodnář, 1995. info
- Široký, H. Úvod do herecké psychologie. Brno: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. Skripta Janáčkovy akademie múzických umění. info
- Výukové metody
- Přednáška a seminář
- Metody hodnocení
- Ústní zkoušení + analýza výsledků činnosti studenta v semináři.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2018/DDAL107