DRTL203 Chapters from the History of Czech film

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 14:30–16:00 408
Prerequisites
Úspěšné absolvování předcházející části přednášky.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poválečný československý film a československá nová vlna: - zestátnění kinematografie a politický vývoj ve společnosti, - socialistický realismus v československém filmu, - změna společenského klimatu na přelomu padesátých a šedesátých let, - proměna starší generace, - nástup nové vlny, - český proud nové vlny, - slovenský proud nové vlny.
Syllabus
  • - Proměna starší generace v 60.letech: Kachyňa – Procházka, Kádár – Klos, V.Jasný Všichni dobří rodáci. Solitér: Fr. Vláčil (Marketa Lazarová, Údolí včel, Adelheid... Hadí jed, Stíny horkého léta). Čím se liší tyto filmy od filmů nastupující generace filmařů? - Proč československá NV? Co umožnilo její vznik? Co bylo východiskem pro vznik NV – literatura Kafka, Hrabal, Kundera? Manifest - Perličky na dně (1965). Jan Němec (Podvodníci), Věry Chytilové (Automat Svět), Jiřího Menzela (Smrt pana Baltazara), Evalda Schorma (Dům radosti) a Jaromila Jireše (Romance) na motivy povídek Bohumila Hrabala. + Sběrné surovisti Juraje Herze a Fádní odpoledne Ivana Passera - P.Juráček: dramarutg, scenárista, režisér. Postava k podpírání, Každý mladý muž, Případ pro začínajícího kata. - Miloš Forman, Ivan Passer, Jaroslav Papoušek. Filmy šedesátých let: Konkurs, Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky, Hoří, má panenko, Intimní osvětlení, Nejkrásnější věk. - Okruh tvůrců ČsNV. Typologie filmů ČsNV. Sociální kritika. - Vztahy mezi ČsNV, neorealismem/postneorealismem a FNV. - Slovensko – Š. Uher (Slnko v sieti, Tři dcéry, Panna zázračnica... Kosenie jastrabiej lúky), M.Hollý – Balada o siedmich obesených (Andrejev), (později Signum laudis, Tichá bolest) - J.Jakubisko (Kristove roky, Zbehovia a pútnici, Vtáčkovia, siroty a blázni, Dovidenia v pekle, priatelia... Tisícročná včela...Bathory), E.Havetta (Slávnosť v botanickej záhrade, Ľalie polné). - V.Chytilová: od Pytle blech přes Sedmikrásky, Ovoce stromů rajských jíme, Hru o jablko, Panelstory... až k Dědictví aneb Kurvahošigutntág. - E.Schorm: filmy morálního apelu; Návrat ztraceného syna, Farářův konec, Den sedmý, osmá noc...aj - J.Němec: stylizované podobenství; od Démantů noci, přes O slavnosti a hostech, hudební film Mučedníci lásky... až současnost. - A.Máša: Bloudění, Hotel pro cizince, Ohlédnutí... Dramaturg a scenárista. - Stylové polohy ČsNV: ironicky viděná současnost – Forman, Passer, Papoušek, Chytilová; podobenství (Jakubisko, Havetta, Juráček, Chytilová, Schorm – Návrat ztraceného syna, Farářův konec, Den sedmá, osmá noc, Němec O slavnosti a hostech), A.Máša, Hotel pro cizince - Krutý svět J.Herze. Spalovač mrtvol, Petrolejové lampy, Morgiana... Straka v hrsti...aj. - D.Hanák – návaznost na „Uhrův neorealismus“ - 322, Obrazy starého světa, ale i pozdější Ružové sny a Ja milujem, ty miluješ, ev. Tichá radosť. - J.Menzel: poetická krutost Ostře sledovaných vlaků a Skřivánků na niti; idyla Rozmarného léta... spolupráce se Svěrákem a Hrabalem. Deziluze J.Jireše: Žert a poetismus Valérie a týden divů. - Konec ČsNV - příčiny a co se stalo s tvůrci; etický odkaz nové vlny.
Literature
  • James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
  • Kristin THOMPSONOVÁ ad.: Dějiny filmu. NLN 2007. info
  • Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
  • HAMES, Peter. Československá nová vlna. Vyd. 1. Praha: Levné knihy, 2008, 344 s.
  • LIEHM, A. Ostře sledované filmy: československá zkušenost. Vyd. v ČR a v tomto souboru 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001.
  • ŽALMAN, Jan. Umlčený film. 1., dopl. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Praha: KMa, 2008.
  • PŁAŻEWSKI, Jerzy. Dějiny filmu: 1895-2005. Vyd. 1. Praha: Academia, 2009, 901 pp. ISBN 978-80-200-1689-8. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s ukázkami.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška postihující celou šíři probírané látky.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2016, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (Summer 2017, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2017/DRTL203