DDMLX08 Cultural and creative industries

Theatre Faculty
Summer 2015
Extent and Intensity
1/1/2. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Zdenka Hubáček Kujová (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Jan Kolegar
Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Theatre Management and Stage Technology Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Úspěšné absolvování bakalářského stupně studia oboru divadelní manažerství.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět zaměřený na téma kulturních a kreativních průmyslů naučí studenty terminologii ale také pochopení hlavního konceptu vymezení kreativních odvětví mezi ostatními průmysly a znalostní ekonomikou.
Znalosti atributů kreativních měst jsou nezbytné pro chápání umění, kultury, kreativity v rozvoji města předpokladem pro producentskou činnost manažerů v kultuře a kreativních odvětvích.
Cíle předmětu:
▪ Seznámit studenty se základy konceptu kulturních a kreativních průmyslů a používanou terminologií, historií a vývojem této disciplíny.
▪ Uvést studenty do problematiky definice kreativních průmyslů, přístupy osobností, rozdíly dle zemí, náročnosti mapování a analyzování kreativních odvětví na základě NACE.
▪ Podrobně probrat jednotlivá kreativní odvětví a jejich charakteristiky na příkladu města Brna, Zlína a České republiky.
Syllabus
  • - Úvod do oblasti kreativních průmyslů - Historický vývoj od 20. století - Obsahové vymezení – kulturní sektor, kulturní průmysly, kreativní průmysly, kreativní ekonomie, kreativní třída/milieu, kreativní klastry - Kreativní města, historie, atributy, hodnocení - Kreativní průmysly v ČR – satelitní účet kultury, mapování IDU - Kreativní průmysly v EU a ostatních zemích - přístupy - Mapování kreativních průmyslů – kvantitativní – problematika NACE - Mapování kreativních průmyslů – kvalitativní a mapování na místní úrovni - Kreativní trident, kreativní index, nový kreativní index - Kreativní průmysly a Evropská unie, program Creative Europe, kreativní města UNESCO - Jednotlivá kreativní odvětví - Podnikatelská dimenze kulturních a kreativních odvětví - Inovace a spillover efekty - Nástroje podpory kreativních průmyslů - Kreativní centra – revitalizace brownfields tažené kulturou - Budoucnost kreativních průmyslů a kreativních měst
Literature
    required literature
  • Cikánek, Martin: Kreativní průmysly - příležitost pro novou ekonomiku. ISBN: 978-80-7008-231-7. info
  • ŽÁKOVÁ, Eva and A KOL. Kulturní a kreativní průmysly v ČR. Institut umění - Divadelní ústav, 2011, 392 pp. ISBN 978-80-7008-009-2. URL info
    recommended literature
  • DVOŘÁK, J. Kreativní management pro divadlo aneb O divadle jinak. 2. vyd. Praha: Pražská scéna, 2004. info
    not specified
  • Howkins, J.: The Creative Economy: How People Make Money from Ideas, Penguin Books, 2001. info
  • FLORIDA, Richard. The Rise Of The Creative Class. United States: Basic Books, 2002, 434 pp. ISBN 978-0-465-02477-3. URL info
Teaching methods (in Czech)
2-denní kurz - kombinace přednášky a cvičení. Samostudium dle doporučených pramenů.
Assessment methods (in Czech)
Sledování výkonu a zapojení studentů. Min. 80 % docházky.
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2015/DDMLX08