D60158l History of Directing I

Theatre Faculty
Summer 2014
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Claudia Francisci (lecturer)
Guaranteed by
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
D60158z History of Directing I
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Získat přehled o jednotlivých typech a metodách divadelní režie prostřednictvím podrobného studia tvorby vybraných režisérů a zároveň získat znalost specifické terminologie v oboru dějin a teorie režie.

Syllabus (in Czech)
  • Dvousemestrální přednáškový seminář v základu oboru, určený pro druhý ročník činoherní režie se koncentruje na vyložení základních režijních postupů a metod stěžejních ruských režisérů od Stanislavského po současnost, polské režiséry a několik dalších režijních osobností. Kromě analýz vybraných divadelních představení jednotlivých režisérů, bude výklad podle možnosti doplňován fotografickými materiály, videem a aktivními vstupy jednotlivých studentů. Předmět u studenta předpokládá zvládnutí základní studijní literatury a vypracování zadaných úkolů, které budou doplňovat podle potřeby přednáškový cyklus. Zkouška se bude skládat ze dvou částí. Z odevzdaní prací, které bude následovat společný hodnotící dialog se studenty nad nimi a z ústního pohovoru. Témata: Stanislavskij, Němirovič-Dančenko, Mejerchold, Vachtangov, Tairov, Michail Čechov, Ejzenštejn, Grotowski, Kantor, Barba, Artaud, Strehler, režiséři Kartelu, atd.

    Dějiny režie I. jsou zaměřeny na základy ruské režie (režiséři K.S.Stanislavskij, J.B.Vachtangov, A.Tairov, V.E.Mejerchold, S.M.Ejzenštejn a M.Čechov), na polskou režii (J.Grotowski, T.Kantor a potažmo i E.Barba), dále na režii Kartelu (Jouvet, Dullin, Baty a Pitoeff), Living Theatre, G.Strehlera a A. Artauda.
Literature
  • PRIMÁRNÍ LITERATURA:. info
  • SCHERHAUFER, P.: Kalendárium a Čítanky II., III. a IV. info
  • BRAUN, K.: Druhá divadelní reforma? info
  • ŽÁK. P.: diplomka "G.Baty a křesťanská spiritualita". info
  • JOUVET: Nepřevtělený herec. info
  • DULLIN: Režijná kniha Moliérovej hry Lakomec. info
  • STANISLAVSKIJ: Moje výchova k herectví I. info
  • GORČAKOV: Vachtangovove režijné hodiny, konkr. "Skúšky princeznej Turandot", s. 129-250. info
  • TAIROV, A.: Režisérovy zápisky, in: Tairov, A.: Odpoutané divadlo. info
  • MEJERCHOLD: Rekonštrukcia, konkrétně studie.: K historii a technice divadla. info
  • ČECHOV, M.: O herecké technice. info
  • EJZENŠTEJN: Umenie mizanscény. info
  • EJZENŠTEJN: Kamerou, tužkou, perem, stať "Montáž 1938" a "Vertikální montáž". info
  • KOŘÁN, OSLZLÝ: Living Theatre. info
  • PTÁČKOVÁ, V.: Divadlo života a smrti Tadeusze Kantora, in: Scéna , 21.1.1991, č. 2., s. 7. info
  • PILÁTOVÁ, J.: Texty - Teatr Laboratorium - II. a III. část. info
  • PUZYNA, K.: "Kristov návrat" a "Príloha k Apocalypsis", in: GROTOWSKI, J.: Divadlo a rituál, s 141-158. info
  • SOPROVÁ, J.: Odin Teatret. info
  • BARBA, E. a SAVARESE, N.: Slovník divadelní antropologie, konkrétně: studie "Dramaturgie", s. 46-51, "Střih čili montáž", s, 116-122, "Technika", s. 226-237, "Trénink", s. 244-255. info
  • "Giorgio Strehler - Umění režie III.", in: Světové divadlo 1983, č.13, hlavně "Král Lear". info
  • SEKUNDÁRNÍ LITERATURA:. info
  • BATY:. info
  • JOUVET:. info
  • DULLIN:. info
  • POESIO, P.E.: J.L.Barrault. info
  • PITOËFF:. info
  • ASLAN, Odette: Aktor XX. Wieka (pol.). info
  • FINKEĽŠTEJNOVÁ, J.L.: Karteľ četyrech (rus.). info
  • Semil a Wysińska: Slovník světového divadla /1945-1990/. info
  • K. S. STANISLAVSKIJ. info
  • Stanislavskij: Moje výchova k herectví I. a II. (II. díl existuje také pod názvem "Dotvoření herce"). info
  • Stanislavskij: Můj život v umění. info
  • Stanislavskij: Režijní plán Othella. info
  • Gorčakov: Režijní lekce Stanislavského. info
  • Scherhaufer: Čítanka z dejín div. režie - II. časť, (kap. Stanislavskij). info
  • Grotowski: Odpověď Stanislavskému, in: Pilátová, J.: Texty (teatr-laboratorium) - III. část, s. 158-177. info
  • Ruffini, F.: Rozpínající se duch, in: Barba, E.: Slovník divadelní antropologie, s. 42-47. info
  • J. Ruffini, F.: "Systém" Stanislavského, in: Barba, E.: Slovník divadelní antropologie, s. 218-221. info
  • J. B. VACHTANGOV. info
  • Gorčakov: Vachtangovove režijné hodiny. info
  • Martínek, K.: Nástin dějin ruského sovětského divadla II. Simonov, R.: Stanislavsky´s Protégé: Eugene Vakhtangov (o režiích "Svatba", "Zázrak Sv. Antonína" a "Princezna Turandot"). info
  • Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť, (kap. A jeho tiene). info
  • A. TAIROV. info
  • Martínek, K.: Nástin dějin ruského sovětského divadla II. info
  • Tairov: Režisér, in: Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť , s. 244-248. info
  • V. E. MEJERCHOLD. info
  • Martínek, K.: Mejerchold. info
  • Martínek, K.: Dějiny sovětského divadla 1917-1945. info
  • Moderní tvář divadla, sv. 37 - Mejerchold, Tairov, Ochlopkov. info
  • Mejerchold: Rekonštrukcia. info
  • Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť, (kap. Mejerchold). info
  • Barba, E.: Mejerchold: Groteska čili Biomechanika, in: Barba, E.: Slovník div. antropologie, s. 222-225. info
  • Energie - Cvičení rytmů, in: Barba, E.: Slovník div. antropologie, s. 68-69. info
  • M. ČECHOV. info
  • Čechov, M.: Hercova cesta. info
  • Čechov, M.: O herecké technice. info
  • Čechov, M.: O piatich veľkých ruských režiséroch, in: Scherhaufer: Čítanka z dejín div. réžie - III. časť. info
  • Lindovská, N.: Michail Čechov (1891-1955). Herec, pedagóg, teoretik, mystik, …, in: Slovenské divadlo, 1998, č. 2-3, s. 121-141. info
  • EJZENŠTEJN:. info
  • Ejzenštejn: O stavbě uměleckého díla. info
  • Šklovskij: Ejzenštejn. info
  • Ejzenštejn: Paměti. info
  • Vostrý: Ejzenštejnovy lekce. info
  • STREHLER:. info
  • ŠIMKOVÁ, S.: Giorgio Strehler - V znamení réžie. info
  • STREHLER, G.: Damianiho jeviště, in: Scénografie , 1966, č. 1., s. 34, (Recenze scénografického pojetí Poprasku na laguně.). info
  • PASQUALE, Q.: Jasnost Strehlerova výkladu Náměstíčka, in: Světové divadlo , 1977, č. 5., s. 122-131. info
  • Kosmická dráha Giorgia Strehlera, in: Světové divadlo , 1975, č. 1., s. 54-63. info
  • LIVING THEATRE:. info
  • MALINA, J. a HULEC, V.: Complete and now!, in: Svět a divadlo , 1990, č. 4., s.130-133. info
  • HULEC, V.: Čtyřicet let Living Theatre, in: Amatérská scéna , 1992, č. 9., s. 2-3. info
  • HRAB, O.: Living (opět) v Československu, in: Scéna , 8.8.1990, č. 16., s. 14. info
  • SLOUPOVÁ, J.: Living ještě jednou po deseti letech, in: Svět a divadlo , 1990, č. 4., s. 122-125. info
  • HONCOOPOVÁ, H.: Living story : Bylo-nebylo? Dvě data-dva světy. Otázky pro Judith, in: Tvorba , 26.9.1990, č. 39., s. 12-13. info
  • HULEC, V.: Mé putování za Living Theatre, in: Svět a divadlo , 1990, č. 4., s. 126-129. info
  • KANTOR:. info
  • KANTOR, T.: Cricot 2, in: Scénografie , 1967, č. 3., s. 60-61 (Přetištěný program Divadla Cricot 2 k Vodní slípce). info
  • MORÁVKOVÁ, A.: Cricot 2 v Praze, in: Tvar , 5.11.1992, č.45, s. 2. HULEC, V.: Cricot 2 v Praze, in: Amatérská scéna , 1992, č. 12., s. 22-23. info
  • KANTOR, T.: Cricot II, in: Scénografie , 1965, č. 2., s. 79-80.(Stať o cílech a filosofii divadla Cricot II.). info
  • VEAUX, E.: Cricot II v Krakově, in: Scénografie , 1965, č. 2., s. 77-79. info
  • "Režijní inspirace - Tadeusz Kantor", in: Zpravodaj 59. Jiráskova Hronova (příloha), 1989, s. 1-9. info
  • GROTOWSKI:. info
  • PILÁTOVÁ, J.: Texty - Teatr Laboratorium - I., II. a III. část. info
  • OSIŃSKI, Z.: Jerzy Grotowski (od "divadla predstavení" k rituálním hrám). info
  • GROTOWSKI, J.: Divadlo a rituál. info
  • PILÁTOVÁ, J.: Divadlo laboratoř, in: Acta scaenographica , duben 1970, č. 6., s. 106-108. info
  • BARBA:. info
  • PILÁTOVÁ, J.: V kostře velryby, in: Svět a divadlo, 2000, č. 4-5, s. 26-33. info
  • BARBA, E.: Divadelní antropologie, in: Svět a divadlo , 1994, č. 4., s. 89-106. info
  • BARBA, E.: Eugeio Barba: Třetí divadlo - Náš odkaz nám samým, in: Amatérská scéna , 1993, č. 2., s. 20-23. info
  • BARBA, E.: Eugenio Barba - Zdání duality, in: Amatérská scéna , 1993, č. 8., s. 21-23. info
  • BARBA, E.: Herci krutosti : (Zamyšlení nad inscenací Mythos), in: Divadelní revue , březen 2000, č. 1., s. 90. info
  • ARTAUD:. info
  • KOPECKÝ, J.: Antonin Artaud : poslední z prokletých. Praha : Herrmann, 1994. -- 185 s. info
  • ŠIMKOVÁ, S.: Artaudov projekt divadla a jeho realizácie, in: Prednášky o divadle , č. I. Bratislava : Divadelný ústav, Vysoká škola múzických umení, 2004. info
  • ARTAUD, A.: Cenci : Tragédie ve čtyřech dějstvích (deseti obrazech); podle Shelleye a Stendhala, Přeložil Jan Kopecký Praha : Dilia, 1967. info
  • ARTAUD, A.: Divadlo a jeho dvojenec. Praha : Herrmann, 1994. -- 173 s. 2/2. info
  • KOPECKÝ, J.: Divadlo Antonina Artauda . Díl 1. - Život, dílo, sny. Praha : Kulturní dům hl. m. Prahy, 1987. info
  • KOPECkÝ, J.: Divadlo Antonina Artauda . Díl 2. - Texty. Praha : Kulturní dům hl. m. Prahy, 1988. info
  • ARTAUD, A.: Heliogabalus, aneb, Korunovaný anarchista, Tarahumarové, Tři přednášky v Mexiku, Van Gogh, zasebevražděný společností, Skoncovat s božím soudem, Divadlo krutosti. Praha : Herrmann, 1995. -- 349 s. 1/1. info
  • ARTAUD, A.: Nová zjevení bytí, Artaud Mômo, Zde leží, Tváří v tvář. Praha : Herrmann, 2003. info
  • ARTAUD, A.: Surrealistické texty, Dopisy z Rodez, Přisluhovači trýzně. Praha : Herrmann, 1996. info
Teaching methods (in Czech)
Pravidelná výuka

Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 (přednáška)

Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4

Assessment methods (in Czech)
Zimní semestr
Písemná zkouška - písemný deník vytvořený na základě samostatné četby primární literatury se zvládnutím základní terminologie
Ústní zkouška - analýza konkrétní režijní metody daného režiséra
Letní semestr
Písemná zkouška - písemný deník vytvořený na základě samostatné četby primární literatury se zvládnutím základní terminologie
Ústní zkouška - analýza konkrétní režijní metody daného režiséra

Státní závěrečná zkouška - podmínkou je absolvování všech 4 semestrů přednášek z dějin režie I. a dějin režie II.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Credit evaluation note: 2 z 4.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2014/D60158l