DDAL101 Dramaturgy

Theatre Faculty
Summer 2025
Extent and Intensity
3/3/6. 6 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (lecturer)
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (lecturer)
MgA. Lucia Repašská, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D.
Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Václav Cejpek Directing and Dramaturgy Department – Directing and Dramaturgy Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Předmět základu oboru - nejsou definovány žádné vstupní předpoklady.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Prohloubit výklady zimního semestru o úvod do dramaturgicko-režijní problematiky tvorby inscenace: Objasňování nejdůležitějších témat a problémů z oboru dramaturgie, režie a teorie dramatu a jejich aplikace při analýzách a interpretacích klasických dramatických děl a jejich inscenací. Naučit se vnímat trojí úkoly dramaturgie - dramaturgie jako koncepce divadla, dramaturgie jako práce na inscenaci, dramaturgie jako myšlení o divadle (teoretická dramaturgie). Rozumět problematice dramaturgické volby, tvorby dramaturgické koncepce divadla i konkrétní sezony a porozumět vztahu uměleckého programu a dramaturgického plánu. Posluchači specializace Činoherní režie získají rovněž základní informace o možných inscenačních postupech.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- písemně zpracovat, zdokumentovat, prezentovat a vyhodnotit zhlédnuté inscenace
- pojmenovat tvůrčí záměry v těchto inscenacích i důvody použití jednotlivých komponentů z pohledu režiséra i dramaturga
- pracovat v týmu a efektivně komunikovat s jeho členy
- vnímat zodpovědnost za svou uměleckou tvorbu
- vytvořit dramaturgicko-režijní koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezony divadla podle vlastní umělecké představy
Syllabus (in Czech)
  • Posluchači budou seznamování s historií reflexe dramatických textů; naučí se analyzovat stavbu dramatického textu podle klasických teorií; seznámí se s komunikativní teorií dramatických textů; pochopí pojem plurimediality; naučí se chápat šíři problematiky definice dramatu, jeho struktury, vztahu textu a inscenace atd. Budou se učit vnímat neustálý pohyb postupů, podle nichž je dramatický text vytvářen; naučí se zaujmout vlastní stanovisko k těmto teoretickým problémům - a to nejen na základě prostudovaných teoretických textů ale i podle vlastních zkušeností z četby dramat z různých období a průběžného vyhodnocování zhlédnutých inscenací.
  • Na praktických ukázkách videozáznamů a v rozborech společně zhlédnutých stylově kontrastních inscenací budou studenti seznamováni s konkrétním výkladem inscenací různých režisérů a se specifickými režijními prostředky, kterými tyto inscenace vytvářejí.
  • Součástí výuky je rovněž pravidelné hodnocení soustavné práce na realizaci Dramaturgicko-režijního projektu I.
Literature
    required literature
  • ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Oikoymenh, 2014. info
    recommended literature
  • Císař, Jan : Základy dramaturgie. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2009. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Hořínek, Z. Úvod do praktické dramaturgie. Brno: JAMU, 2009. ISBN 978-8086928-59-3. info
  • Jaroslav Vostrý: Režie je umění, Praha 2001. info
    not specified
  • Boileau, N.: Umění básnické. Praha, 1997. (in: O umění básnickém a dramatickém). info
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Corneille, Pierre: Druhá rozprava o tragédii a prostředcích, jak ji pojednat podle pravděpodobnosti a nutnosti. Třetí rozprava o třech jednotách děje, času, místa. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 145 - 182. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Freytag, Gustav: Technika dramatu. Praha 1944. info
  • Hořínek, Z. O divadelní komedii. Praha: Pražská scéna, 2003. ISBN 80-86102-31-9. info
  • Kovalčuk, Josef: Bořivoj Srba a Karel Kraus - dva magnetické poly českého dramaturgického myšlení. In: Ad honorem BS. JAMU, Brno 2006. info
  • Lukeš, Milan: Umění dramatu, Praha 1987. info
  • Mukařovský, Jan: Studie I. - III. (Brno, 2007). info
  • Nietzsche, Friedrich: Zrození tragédie z ducha hudby. Praha 1993. info
  • Procházka, Miroslav: Znaky dramatu a divadla. Panorama, Praha 1988. info
  • Styan, J. L.: Prvky dramatu. Praha 1965. info
  • Szondi, Peter: Teória modernej drámy. Bratislava 1969. info
  • Veltruský, J. Drama jako básnické dílo. Brno: Host, 1999. info
  • KOVALČUK, Josef. Bořivoj Srba a Karel Kraus - dva magnetické póly českého dramaturgického myšlení (Bořivoj Srba and Karl Kraus- Two Magnetic Poles of Czech Dramaturgy). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 75-87, 12 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Assessment methods (in Czech)
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
Nezbytnou podmínkou k získání zápočtu je alespoň 80% účast na seminářích, přičemž každou neúčast je nutné předem osobně omluvit pedagogovi (v případě potřeby e-mailem, telefonicky nebo prostřednictvím sms) a uvést důvod absence, přičemž každá omluvená neúčast na semináři je absencí.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2015, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DDAL101