DIFA:DSPZ013 Kurz plánování a řízení výzkum - Informace o předmětu
DSPZ013 Kurz plánování a řízení výzkumného projektu
Divadelní fakultazima 2025
- Rozsah
- 24/0/0. kurz 3 dny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér doktorských studií – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- TYP_STUDIA(D)
Předmět nemá prerekvizity. Jedná se o povinný předmět, jehož absolvování je pro studenty doktorského studijního programu doporučeno ve II. nebo II. ročníku. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dramatická umění (program DIFA, Draum:D)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je seznámit studenty se základy řízení projektů v oblasti uměleckého, umělecko-manažerského a umělecko-pedagogického výzkumu, provést posluchače přípravou a realizací výzkumného projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče. Vytvořit jim prostor pro formulaci vlastní výzkumné strategie, pochopení základních metod a technik řízení projektu (jak konvenčního, tak agilního typu) a praktickou aplikaci v zadaných cvičeních na půdorysu vlastních výzkumných záměrů.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu studující zná/umí/dovede:
- charakterizovat základní pojmy projektového řízení a životního cyklu projektu v kontextu uměleckého, umělecko-manažerského a umělecko-pedagogického výzkumu, vysvětlí postup formulace výzkumného problému, cílů projektu, klíčových aktivit, výstupů, časového rámce, potřebných zdrojů, rozpočtu a řízení rizik,
- popsat a využít základní analytické metody a techniky přípravy, realizace a hodnocení výzkumného projektu (např. logický rámec, SWOT analýza, analýza zainteresovaných stran, časový harmonogram),
- uplatnit zásady efektivní týmové spolupráce, vedení lidí a komunikace v rámci výzkumného projektu, - orientuje se v tuzemských a zahraničních grantových schématech a sestaví základní návrh grantové žádosti,
- navrhnout komunikační strategii výzkumného projektu pro odbornou i širší veřejnost,
- samostatně naplánovat a řídít výzkumný projekt od předprojektových úvah po závěrečné hodnocení,
- kriticky zhodnotit průběh a výsledky výzkumného projektu a formulovat doporučení pro jeho další rozvoj či aplikaci. - Osnova
- Obsah kurzu:
- Projekt, projektové řízení, životní cyklus projektu
- Definice problému a potřeb, cíle projektu, klíčové aktivity, výstupy, čas, zdroje, rozpočet, rizika
- Základní analýzy, metody a techniky přípravy, realizace a hodnocení projektu
- Tým a týmová spolupráce, vedení lidí a komunikace
- Příprava grantových žádostí, tuzemská a zahraniční grantová schémata
- Komunikační strategie grantového projektu
- Praktická aplikace na individuálně definovaných zadáních odpovídajících výzkumným tématům doktorandů - Literatura
- povinná literatura
- COLLINS, Hilary. Kreativní výzkum: teorie a praxe výzkumu v oblasti tvůrčích odvětví. Přeložil Vít MLEJNEK. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2017. Kultura & arts management. ISBN 978-80-7008-386-4.
- doporučená literatura
- APPELO, Jurgen. Management 3.0: leading Agile developers, developing Agile leaders. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2011. Addison-Wesley signature series. ISBN 9780321712479.
- PIJL, Patrick van der, Justin LOKITZ a Lisa Kay SOLOMON. Design a better business: new tools, skills and mindset for strategy and innovation. [Hoboken, N.J.]: Wiley, [2016]. ISBN 9781119272113
- Výukové metody
- FORMY VÝUKY
3-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 15
Počet hodin samostatné práce studující/ho: 45
VÝUKOVÉ METODY
Studující poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektují a prakticky ověřují při zpracování zadaných praktických cvičení vztahujících se k jejich výzkumným projektům. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak vyučující, tak ostatním studujícím.
Vyučující používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Projektová práce
- Brainstorming
- Kritické myšlení - Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (zima 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2025/DSPZ013