DSPZ004 Umění v kontextu společenských věd

Theatre Faculty
Winter 2024
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
TYP_STUDIA ( D )
Vzhledem k tomu, že se jedná o předmět v zimním semestru I. ročníku studia, nemá žádnou prerekvizitu.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studující s klíčovými tématy současných společenských věd (sociologie, politologie, psychologie, mediální studia), které pomáhají porozumět umění v současném světě, a ukázat možnosti využití konceptů a teorií, jež nabízejí, pro umělecký výzkum. Důraz je kladen především na kritické přístupy, které vysvětlují roli umění v pozdně-moderní společnosti, politické i ekonomické souvislosti umělecké tvorby, roli médií a vztah umění a veřejné sféry (publika, kontrapublika). Předmět poskytuje studujícím mapu, na jejímž základě se budou lépe orientovat v tom, jak pojímají umění sociální vědy, budou připraveni vést s vědci příslušných oborů produktivní dialog a využívat výsledky jejich bádání pro vlastní tvůrčí práci.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Vztah umění a vědy – paradigmatické změny ve společenských vědách v druhé polovině 20. století, metodologické souvislosti a inspirace
  • 2) Východiska kritického přístupu k umění – ideologie, vztah umění a politické ekonomie, umění a modernita, neoliberalismus
  • 3) Umění jako sociálně konstruovaný jev – dělba práce (a problém odcizené práce), habitus/symbolická ekonomie (a problém autonomie uměleckého pole), profesionalizace (a deprofesionalizace)
  • 4) Umění a média – definice médií, jejich vztah k moderní společnosti, účinky médií (sociální psychologie médií), populární kultura a vysoká kultura (J. Fiske), midkult, nová média, informační společnost
  • 5) Teorie veřejné sféry a publik – veřejnost a veřejná sféra (Habermas), kritika veřejné sféry – publika, kontrapublika, dialog, problematika veřejné sféry na pracovišti (N. Fraser, J. M. Roberts aj.)
  • 6) Gender, sexualita a rasismus – gender a stereotypy, problematika objektivizace, dehumanizace, instrumentalizace lidského těla a sexuality, postkoloniální myšlení ve vztahu k umění
Literature
  • Theodor W. Adorno, Teze k sociologii umění. Sociologický časopis 3, 1967, č. 4, s. 421–424.
  • Pierre Bourdieu, Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998.
  • John Fiske, Jak rozumět populární kultuře. Praha: Akropolis, 2017.
  • Jürgen Habermas, Strukturální proměna veřejnosti. Praha: Filosofia, 2000.
  • Andrew Heywood, Politické ideologie. Praha: Aleš Čeněk, 2008.
  • Karol Jakubowicz, Nová ekologie médií. Zlín: Verbum, 2013.
  • Jakub Macek, Média v pohybu: K proměně současných českých publik. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • Denis McQuail, Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2009.
Teaching methods (in Czech)
Seminář
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet
Předmět je vyučován jako seminář, zakončen je písemnou prací (otevřené otázky) a esejem (2–3 normostrany, identifikace potenciálních průniků mezi uměleckým výzkumem a společenskými vědami ve vlastní disertaci).
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
The course is also listed under the following terms Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2024, recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2024/DSPZ004