DIFA:DSPL002 Teoreticko-metodologický semin - Course Information
DSPL002 Teoreticko-metodologický seminář
Theatre FacultySummer 2025
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- TYP_STUDIA(D)
Úspěšné absolvování předmětu Teoreticko-metodologický seminář v zimním semestru I. ročníku studia. - Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Dramatická umění (programme DIFA, Draum:D)
- Course objectives (in Czech)
- Smyslem kurzu je zmapovat různé metodologické přístupy k umění tak, aby studenti mohli vědomě vybírat z možných přístupů a kombinovat je se vlastním výzkumu.
- Syllabus (in Czech)
- Osnova je vytvářena každý rok individuálně s ohledem na zaměření disertačních prací studentů tak, aby reflektovala problematiku výzkumu daných médií. Vždy zahrnuje seznámení s těmito oblastmi:
- 1) zachycení tvůrčího/zkušebního procesu (auto etnografické a sebe reflexivní pohledy),
- 2) dílo jako znak a struktura (strukturální a sémiotické přístupy),
- 3) dílo jako fenomén a setkání (hermeneutické a fenomenologické přístupy),
- 4) dílo jako působení (performativní přístupy a divadelní antropologie) 4) dílo ve společenském kontextu (sociologické přístupy).
- Literature
- Fischer-Lichte, Erika.: Čím je představení v kultuře performancí? Pokus o definici. Divadelní revue, 2009, 3, s. 13-21.
- Veltruský, Jiří: Příspěvky k teorii divadla, Divadelní ústav, Praha 1994.
- Fische-Lichte, Erika. Estetika performativity, Na konári, Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.
- Pokorný, Petr: Hermeneutika jako teorie porozumění, Praha: Vyšehrad 2006.
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky nebo Umění interpretace, Praha: Československý spisovatel, 1969.
- Schechner, Richard: Performancia: teórie, praktiky, rituály. Bratislava: Divadelný ústav, 2009.
- Pilátová, Jana. Hnízdo Grotowského: na prahu divadelní antropologie. Praha: Divadelní ústav, 2009.
- Petr Sczcepanik (ed): Nová filmová historie: antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Vyd. 1. Praha: Herrmann & synové, 2004.
- Teaching methods (in Czech)
- Přednáška + seminář
- Assessment methods (in Czech)
- Klasifikovaný zápočet
Podmínkou získání klasifikovaného zápočtu je průběžná práce na dílčích úkolech během semestru (prezentace vybraného metodologického přístupu) a odevzdání závěrečné práce (reflexe základních metodologických otázce vlastního výzkumu). - Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
The course is taught: in blocks.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/summer2025/DSPL002