DSDZY09 Analysis of scenic project II

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
0/2/2. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MgA. Vladimír Burian (lecturer)
MgA. Tomáš Příkrý (lecturer)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 18:00–19:30 17
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozvinout u studenta schopnost analýzy a kritické reflexe divadelního představení, zejména z hlediska scénografie a světelného designu. Student by si měl osvojit slovník a základní postupy analýzy, měl by být schopen odborné diskuze a reflexe a popisu vlastní tvůrčí práce. Zároveň by měl být schopen uvažovat o světelném designu v rámci komplexnosti inscenace (režijního, dramaturgického a scénografického pojetí).

Výuka sestává ze dvou částí:
1) společných návštěv vybraných představení nebo společného sledování záznamu
2) analýzy představení/záznamu a řízené diskuze.

Jedním z cílů předmětu je samo definovaní českého názvosloví a možnosti analýzy světelného designu. Předmět je zaměřen na živá divadelní představení, ale jeho důležitou součástí je i analýza záznamů, kde je odborný divadelní jazyk konfrontován s filmovým.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Absolvováním předmětu student:

- získá přehled o aktuální scénické tvorbě
- osvojí si základní postupy analýzy uměleckého díla
- osvojí si odbornou terminologii
- bude schopen psané reflexe či odborné diskuze – především se zaměřením na světelný design
- zdokonalí své vyjadřovací prostředky při prezentaci vlastní práce
Syllabus (in Czech)
  • 2-13. týden - Návštěvy a analýza shlédnutých představení.
  • 14. týden . Shrnutí a zadání zápočtových prací.
Literature
  • Doležel, P.: Komplexní analýza divadelní inscenace. In: Kulka, J. - Doležel, P. - Mareček, Z.: Komplexní analýza uměleckého díla. Praha 1990. info
  • Hendl, J.: Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. info
  • Hořínek, Z. Drama, divadlo, divák. Brno: JAMU, 2008. ISBN 978-80-86928-46-3. info
  • Keller, M: Light fantastic : the art and design of stage lighting. Munich ; New York : Prestel, c2006. info
  • Kulka J.: Psychologie umění. Praha, SPN 1991. info
  • Osolsobě, I.: Jméno Eco a sémiotické záhady divadla. In: Týž: Principia parodica totiž Posbírané papíry převážně o divadle. Praha 2007, s. 98-113. info
  • Osolsobě, I.: Mnoho povyku pro sémistiku. info
  • Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design / Richard H. Palmer. info
  • Pavis, P. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav, 2003. ISBN 80-7008-157-0. info
  • Pavis, Patrice: Analyzing Performance. University of Michigan, 2003. info
  • Pavlovský, P. (hlavní red.). Základní pojmy divadla : teatrologický slovník. Praha 2004. info
  • Roubal, Jan: Co s ním? Audiovizuální obraz divadla v rukou teatrologie - trochu teorie i utopie. In: Štefanides,. info
  • WOLF, R. Craig a Dick BLOCK. Scene Design and Stage Lighting. 10th ed. Boston: Wadsworth Pub Co, 2009.
  • GRAHAM, Gordon. Filosofie umění. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2000.
  • KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015.
  • ZAJDEL, Jakub. O recepci medializovaného divadelního představení. In: Kontext(y) II. Sborník katedry teorie a dějin dramatických umění Litteraria-Theatralia-Cinematographica. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000.
  • CRISAFULLI, Fabrizio. Active light : issue of light in contemporary theatre. Dublin: Artdigiland.com, 2013.
  • PALMER, Scott. Light. New York, NY: Palgrave Macmillan, 2013, 301 s.
  • KERSHAW, Baz. Research methods in theatre and performance. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011.
  • ROUBAL, Jan, Josef KOVALČUK a Jan MOTAL. Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015.
  • ABULAFIA, Yaron. The Art of Light on Stage, Lighting in Contemporary Theatre. Oxon/NYC: Routledge, 2016.
  • FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.
  • JACKMAN, John. Lighting for digital video and television. 3rd ed. Burlington, MA: Focal Press, 2010.
Teaching methods (in Czech)
Seminář, práce s textem, diskuzní metody, samostatná práce studentů
Společné návštěvy divadelních představení
Společné sledování záznamů divadelních představení
Assessment methods (in Czech)
1) 80% účast
2) Písemná analýza světelného designu jednoho ze shlédnutých představení
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/course/difa/winter2023/DSDZY09