DSDL401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Summer 2024
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 10:15–11:45 17
Prerequisites
-
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Teaching methods (in Czech)
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023.

DSDL401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Summer 2023
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 10:15–11:45 17, Mon 12:00–13:30 17
Prerequisites
-
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Teaching methods (in Czech)
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2024.

DSDL401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Summer 2022
Extent and Intensity
2/0/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %), Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts (50,00 %)
Timetable
Mon 10:15–11:45 17
Prerequisites
-
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Teaching methods (in Czech)
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2023, Summer 2024.

DSDL401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Summer 2021
Extent and Intensity
2/2/2. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
-
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Teaching methods (in Czech)
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSDL401 Aesthetics and Philosophy of Light I

Theatre Faculty
Summer 2020
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each even Wednesday 8:30–10:00 0.01
Prerequisites
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. Kurz je koncipován tak, že se střídají přehledové přednášky se semináři zaměřenými na filosfickou a kulturologickou reflexi vybraných fenoménů.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Learning outcomes (in Czech)
Studenti se seznámí s klíčovými teoretickými texty a pojmy filozofie umění, osvojí si schopnost jejich adekvátnímu porozumění a aplikace v samostatné diskuzi. V seminářích je kladen důraz na kritickou reflexi dějinných souvislostí studovaných fenoménů a jejich významu pro současnou tvorbu. Studující jsou vedeni k tomu, aby dokázali problematiku světla analyticky uchopit na základě historických souvislostí s tvůrčím gestem vztaženým k soudobým uměleckým problémům.
Syllabus (in Czech)
  • 1) Světlo v kultuře a umění klasicismu a modernismu
  • 2) Absolutismus (Josefov, Terezín), totalitní modernismus
  • 3) Světlo v kultuře a umění romantismu
  • 4) Vznešenost (Burke, Kant, Lyotard)
  • 5) Architektura - klasicismus a historismus (Étienne Louis Boullée, kenotaf Sira Isaaca Newtnona)
  • 6) Impressionismus
  • 7) Cézanne -Kutra- barevné vidění a prožívání, M. Merleau-Ponty
  • 8) Exkurze Světlo v krajině 2, mediteránní krajina Pálavských vrchů
  • 9) Nietzsche
  • 10) Loïe Fuller
  • 11) Freud, Jung
  • 12) Mechanizace, aliterárnost, abstrace, pohybové koncepty
  • 13) Světlo vědy
  • 14) Shrnutí témat probíraných v uplynulém semestru, diskuze
Literature
  • Eco, Umberto. Dějiny krásy. Praha: Argo, 2005. info
  • Eco, Umberto. Dějiny ošklivosti. Praha: Argo, 2007. info
  • Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. info
  • ZEMÁNEK, Jiří. Ejhle světlo. Brno: KANT, 2003.
  • HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk. Praha: Oikoymenh, 1993.
  • KOUBA, Pavel. Nietzsche. Filosofická interpretace. Praha: Oikoymenh, 1995.
  • LATOUR, Bruno. We Have Never Been Modern. Cambridge: Harvard University Press, 1993.
  • BRANDSTETTER, Gabriele – OCHAIM, Brygida Maria. Loïe Fuller, Tanz, Licht-Spiel, Art Nouveau. Freiburg: Rombach, 1989.
  • SRBA, Bořivoj. Řečí světla. Princip světelného divadla v inscenační tvorbě Emila Františka Buriana. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2004.
  • BACHELARD, Gaston. Plamen svíce. Praha: Obelisk, 1970.
  • ALBRIGH, Ann Cooper. Traces of Light: Absence and Presence in the Work of Loie Fuller. Middletown, CT, U.S.A.: Wesleyan University Press, 2007.
  • SRBA, Bořivoj. Poetické divadlo E. F. Buriana. Praha: Státní pedagogické nakladatelství v Praze, 1971.
  • ROOB, Alexander. Alchemy & Mysticism. Köln: Taschen, 2015.
  • SRBA, Bořivoj. Emil František Burian a jeho program poetického divadla. Praha: Divadelní ústav, 1981.
  • HAILE, Harris Margaret. Loïe Fuller. Magician of Light. Richmond: The Virginia Museum, USA, 1979.
  • INGERLE, Petr. Příběh perspektivy. Brno: Moravská galerie, 2010.
Teaching methods (in Czech)
seminář; práce s textem; obrazem; exkurze
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti :
1) 80% účast na seminářích
2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu
3) vlastní analýza inscenace
Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSDL401 Estetika a filosofie světla I

Theatre Faculty
Summer 2019
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
EVER ( DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light )
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Syllabus (in Czech)
  • 8. Světlo ve 20. století – Heideggerova „světlina,“ Patočkovo „zlověstné světlo,“ Lévinas – světlo a moc, C. G. Jung - nástup avantgardy a inspirace elektrifikací – Baletts Russes, Loie Fuller, futurismus, konstruktivismus, Bauhaus, A. Appia a E. Craig, nové médium - fotografie, kinetika a op-art Literatura na seminář: Povinná: Radoslav Kutra:Barva-tvar-duch, 2005. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 9. Současné pojetí světla – „light art“, autentická vizuální kultura. Literatura na seminář: Povinná: Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design, Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall, c1994. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 10. Intermedialita/ Transmedialita/ Hypermedialita 11. Krátký historický exkurz, intermedialita a disjunkce v pohybových konceptech, vývoj použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle s ohledem na typologii využití 12. Zhodnocení a udělení zápočtů
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSDL401 Estetika a dramaturgie světla

Theatre Faculty
Summer 2017
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 10:15–11:45 17
Prerequisites
EVER ( DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light )
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Syllabus (in Czech)
  • 8. Světlo ve 20. století – Heideggerova „světlina,“ Patočkovo „zlověstné světlo,“ Lévinas – světlo a moc, C. G. Jung - nástup avantgardy a inspirace elektrifikací – Baletts Russes, Loie Fuller, futurismus, konstruktivismus, Bauhaus, A. Appia a E. Craig, nové médium - fotografie, kinetika a op-art Literatura na seminář: Povinná: Radoslav Kutra:Barva-tvar-duch, 2005. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 9. Současné pojetí světla – „light art“, autentická vizuální kultura. Literatura na seminář: Povinná: Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design, Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall, c1994. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 10. Intermedialita/ Transmedialita/ Hypermedialita 11. Krátký historický exkurz, intermedialita a disjunkce v pohybových konceptech, vývoj použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle s ohledem na typologii využití 12. Zhodnocení a udělení zápočtů
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.

DSDL401 Estetika a dramaturgie světla

Theatre Faculty
Summer 2018

The course is not taught in Summer 2018

Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Dita Pytlíková Dvořáková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavla Beranová
Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Lighting Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
EVER ( DSDZ401 Esthetics and dramaturgy of light )
-
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je seznámit studenty prostřednictvím vybraných textů a artefaktů (malířských, architektonických apod.) s proměnami pojetí a způsoby reprezentace světla tak, jak se vyvíjely v západní kultuře. Jelikož je kurz určen především studujícím obor Světelný design a Scénografie, navazuje na poznatky, které získají studiem dějin scénografie. Obsahově se zaměřuje na jedné straně na tzv. filozofickou estetiku (reflexi problému krásy, světla a umění v koncepcích filozofů) a na druhé straně na reflexi uměleckých artefaktů. Student by se měl seznámit s vnímáním světla v různých podobách v etapách dějin výtvarných umění. V druhém semestru se studenti seznámí s teoretickými koncepcemi současných mediálních studií, s termíny intermedialita, transmedialita a hypermedialita. Po krátkém historickém exkurzu, ve kterém se zaměříme na intermedialitu a disjunkce v pohybových konceptech, se budeme věnovat vývoji použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle. Každá hodina bude doplněna projekcemi konkrétních analyzovaných inscenací. Výběr autorů se orientuje podle jejich vkladu do dějin estetiky, dějin výtvarného umění a dějin divadla; propojení jejich filozoficko-estetických názorů s dobovými esteticko-uměleckými kánony, normami a principy. Interpretace jejich textů je doplněna ukázkami uměleckých děl, která se dají usouvztažnit s estetickými názory daného filozofa. Kurz bude doplněn projekcemi divadelních inscenací, diskuzemi, analýzou a interpretací části původních textů probíraných autorů a jednotlivých inscenací. Studenti obdrží texty, které všichni povinně prostudují a které budou základem práce na hodině. Jeho cílem je naučit studující analyzovat divadelní inscenace a aktivně a podrobně číst filozoficko-estetický text a dokázat jednotlivé myšlenky vyložit, interpretovat a odvodit jejich teoreticko-praktické důsledky pro uměleckou tvorbu určitého slohu, stylu nebo směru.
Syllabus (in Czech)
  • 8. Světlo ve 20. století – Heideggerova „světlina,“ Patočkovo „zlověstné světlo,“ Lévinas – světlo a moc, C. G. Jung - nástup avantgardy a inspirace elektrifikací – Baletts Russes, Loie Fuller, futurismus, konstruktivismus, Bauhaus, A. Appia a E. Craig, nové médium - fotografie, kinetika a op-art Literatura na seminář: Povinná: Radoslav Kutra:Barva-tvar-duch, 2005. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 9. Současné pojetí světla – „light art“, autentická vizuální kultura. Literatura na seminář: Povinná: Palmer, Richard H. The lighting art : the aesthetics of stage lighting design, Englewood Cliffs, N.J. : Prentice-Hall, c1994. Doporučená: Pijoan, José. Dějiny umění. Balios: Knižní klub. 10. Intermedialita/ Transmedialita/ Hypermedialita 11. Krátký historický exkurz, intermedialita a disjunkce v pohybových konceptech, vývoj použití filmových/videoprojekcí v pohybovém divadle s ohledem na typologii využití 12. Zhodnocení a udělení zápočtů
Teaching methods (in Czech)
seminář, práce s textem, obrazem
Assessment methods (in Czech)
Povinnosti : 1) 80% účast na seminářích, 2) nastudovaný zadaný text na seminář a aktivní účast při analýzách textu, vlastní analýza inscenace. Při udělování zápočtů se bude hodnotit aktivní účast při práci na seminářích.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Summer 2017, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (recent)