DSCZ209 Symbolika II

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
2/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 16:15–17:45 UCEBNA_2
Předpoklady
návaznost na předmět Symbolika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Výstupy z učení
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Osnova
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    neurčeno
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DSCZ209 Symbolika II

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
2/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 17:30–20:30 UCEBNA_1
Předpoklady
návaznost na předmět Symbolika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Výstupy z učení
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Osnova
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    neurčeno
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika II

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:30–18:00 UCEBNA_1
Předpoklady
návaznost na předmět Symbolika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Výstupy z učení
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Osnova
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    neurčeno
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika II

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 15:15–16:00 UCEBNA_2
Předpoklady
návaznost na předmět Symbolika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Výstupy z učení
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Osnova
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    neurčeno
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika II

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:30–18:00 307
Předpoklady
návaznost na předmět Symbolika I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Výstupy z učení
schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
Osnova
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    neurčeno
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika ve filmu

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:30–18:00 UCEBNA_2
Předpoklady
EVER ( DSCL209 Symbolika ve filmu )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga.
Výstupy z učení
Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (základní symboly v návaznosti na aplikované vedlejší pomocné vědy [heraldika atd.]);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce/zadání;
- pochopit symboliku kritických míst mýtu na ose příběhu z probírané látky/zadání.
Osnova
  • Symbolika
    1. Lidské tělo a astrologické symboly.
    2. Hlavice lodí, templářský praporec - geneze symbolu, biskupská berla.
    3. Vesica piscis, mandorla, ansata crux, říšské jablko.
    4. Konstrukce astrologických planetárních symbolů (původ základních symbolů), planety a původ chirologie, symbolika žehnající ruky.
    5. Ezechielovo kolo. 10 znamení zodiaku a přidání 2 nových znamení.
    6. Hvězdná anatomie člověka. Adam jako celý člověk a problém individuace.
    7. Egyptská Maria, Dračí hlava a Dračí ocas.
    8. Sigma. – 3S. – 7 dílů. Vznik barev.
    9. Symboly křesťanské Trojjedinosti. Ich dien - Lilie - Tři pera. Šípy, hřeby, špice (Šin).
    10. ΙΧΘΥΣ. Iesous Chrestos. Sumerský kaduceus. Indický kaduceus. Kaduceus řecký.
    11. Hermův kaduceus (Šin. Oheň. – Alef. Vzduch. – Mem. Voda.) Tři alchymické principy.
    12. Průnik do heraldiky: planety, kožešiny, tinktury (barvy), kovy.
    13. Závěr.
Literatura
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
  • Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy probraných témat spolu se soustavným sledováním výkonu studentů.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika ve filmu

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
Předpoklady
EVER ( DSCL209 Symbolika ve filmu )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Osnova
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    neurčeno
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika ve filmu

Divadelní fakulta
zima 2016
Rozsah
2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
Předpoklady
EVER ( DSCL209 Symbolika )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla.
Osnova
  • Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
    Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Literatura
    doporučená literatura
  • Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
  • Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
  • Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
  • Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
  • Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
    neurčeno
  • Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
  • Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
  • Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
Výukové metody
Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Metody hodnocení
K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika

Divadelní fakulta
zima 2015
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
Předpoklady
EVER ( DSCL209 Symbolika )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Osnova
  • Symbolika
    - dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
    - elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
    - vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
    Rituály a mýty
    - příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
    - rozbor antického mýtu (A. Fux)
    - příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
    Řemeslné myšlení
    - symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
    Znaky a teorie gesta
Literatura
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993. info
  • Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
  • Crowley, A.: The Book of Lies. Samuel Weiser, Inc., York Beach 1986. info
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
  • Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
  • Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
  • Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
  • Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
  • McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
  • McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
  • Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
Metody hodnocení
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DSCZ209 Symbolika

Divadelní fakulta
zima 2014
Rozsah
2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Ján Zavarský
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DSCL209 Symbolika )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Osnova
  • Symbolika
    - dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
    - elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
    - vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
    Rituály a mýty
    - příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
    - rozbor antického mýtu (A. Fux)
    - příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
    Řemeslné myšlení
    - symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
    Znaky a teorie gesta
Literatura
  • Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
  • Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993. info
  • Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
  • Crowley, A.: The Book of Lies. Samuel Weiser, Inc., York Beach 1986. info
  • Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
  • Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
  • Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
  • Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
  • Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
  • Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
  • Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
  • McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
  • McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
  • Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0
Metody hodnocení
Zápočet na základě docházky
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.