DSCZ209 Symbolika II
Divadelní fakultazima 2023
- Rozsah
- 2/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Čt 16:15–17:45 UCEBNA_2
- Předpoklady
- návaznost na předmět Symbolika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:B)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Výstupy z učení
- schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
- Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
DSCZ209 Symbolika II
Divadelní fakultazima 2022
- Rozsah
- 2/0/2. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 17:30–20:30 UCEBNA_1
- Předpoklady
- návaznost na předmět Symbolika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:B)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Výstupy z učení
- schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
- Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
DSCZ209 Symbolika II
Divadelní fakultazima 2021
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:30–18:00 UCEBNA_1
- Předpoklady
- návaznost na předmět Symbolika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:B)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Výstupy z učení
- schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
- Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
DSCZ209 Symbolika II
Divadelní fakultazima 2020
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 15:15–16:00 UCEBNA_2
- Předpoklady
- návaznost na předmět Symbolika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, Sce_Sd:B)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Výstupy z učení
- schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
- Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
DSCZ209 Symbolika II
Divadelní fakultazima 2019
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:30–18:00 307
- Předpoklady
- návaznost na předmět Symbolika I
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Výstupy z učení
- schopnost aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) dokáže sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu chápe archetyp v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní implantuje poznané do vlastní umělecké tvorby
- Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
DSCZ209 Symbolika ve filmu
Divadelní fakultazima 2018
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:30–18:00 UCEBNA_2
- Předpoklady
- EVER ( DSCL209 Symbolika ve filmu )
Úspěšné absolvování předmětu Symbolika I. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace.
Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
Výklad dramatu podle zadání hlavního pedagoga. - Výstupy z učení
- Student by po absolvování předmětu měl být schopen:
- shrnout základní body výkladu probírané látky/zadání (základní symboly v návaznosti na aplikované vedlejší pomocné vědy [heraldika atd.]);
- umět vyložit základní významy použité v probírané látce/zadání;
- pochopit symboliku kritických míst mýtu na ose příběhu z probírané látky/zadání. - Osnova
- Symbolika
1. Lidské tělo a astrologické symboly.
2. Hlavice lodí, templářský praporec - geneze symbolu, biskupská berla.
3. Vesica piscis, mandorla, ansata crux, říšské jablko.
4. Konstrukce astrologických planetárních symbolů (původ základních symbolů), planety a původ chirologie, symbolika žehnající ruky.
5. Ezechielovo kolo. 10 znamení zodiaku a přidání 2 nových znamení.
6. Hvězdná anatomie člověka. Adam jako celý člověk a problém individuace.
7. Egyptská Maria, Dračí hlava a Dračí ocas.
8. Sigma. – 3S. – 7 dílů. Vznik barev.
9. Symboly křesťanské Trojjedinosti. Ich dien - Lilie - Tři pera. Šípy, hřeby, špice (Šin).
10. ΙΧΘΥΣ. Iesous Chrestos. Sumerský kaduceus. Indický kaduceus. Kaduceus řecký.
11. Hermův kaduceus (Šin. Oheň. – Alef. Vzduch. – Mem. Voda.) Tři alchymické principy.
12. Průnik do heraldiky: planety, kožešiny, tinktury (barvy), kovy.
13. Závěr.
- Symbolika
- Literatura
- Jennings, H.: The Rosicrucians. Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London.
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythy dynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925.
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythech při obřadech hellenských. Unie, Praha 1905.
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995.
- Machek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997.
- Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2 - Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 90 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy probraných témat spolu se soustavným sledováním výkonu studentů.
DSCZ209 Symbolika ve filmu
Divadelní fakultazima 2017
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
- Předpoklady
- EVER ( DSCL209 Symbolika ve filmu )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
DSCZ209 Symbolika ve filmu
Divadelní fakultazima 2016
- Rozsah
- 2/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 16:00–17:30 MARTA_UCEBNY
- Předpoklady
- EVER ( DSCL209 Symbolika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Scénografie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s vizuálním zpracováním symbolů ve filmu a s použitím mytologických a pohádkových motivů ve filmovém ději (scénáři) v návaznosti na probíraná témata v předmětu Symbolika ve filmu s přihlédnutím k zadaným klausurním, resp. semestrálním pracím.
Znalosti: Student získá základní přehled k problematice interpretace symbolických, mytologických a archetypálních obrazů v oblasti filmového umění z pozice scénografa, režiséra, autora scénáře, i hereckého ztvárnění rolí.
Dovednosti: Student umí vyhledat zdrojovou literaturu ve vztahu k filmovému dílu a obdobná filmová díla sloužící k interpretaci obsahu a symboliky promítaných děl.
Kompetence: Student dokáže samostatně nalézt odpovídající filmová díla při sběru idejí pro realizaci konceptu výtvarného řešení divadelní výpravy s přihlédnutím k symbolice divadelního díla. - Osnova
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
Bude tak umět využít nabytých zkušeností z klasických i soudobých děl domácí i mezinárodní kinematografie a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (mytologie, výklad symbolů, pohádkové motivy, mýtus hrdiny atd.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení archetypu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, symbolické, nebo duchovní.
- Literatura
- doporučená literatura
- Colette Balmain: Introduction To Japanese Horror Film. Edinburgh University Press, 2008.
- Kronika filmu. Fortuna Libri, Praha 1995.
- Iordan Chimet: Hrdinové, fantomy & myši. Vyšehrad, Praha 1984.
- Colin Odell, Michelle Le Blanc: Horror Films. KAMERA Books; Pap/DVD edition 2007.
- Gregory A. Waller: American Horrors: Essays on the Modern American Horror Film. University of Illinois Press, 1987.
- neurčeno
- Joseph Campbell: Tisíc tváří hrdiny. Portál, Praha 2000.
- Noel Carroll: Nightmare and the Horror Film: The Symbolic Biology of Fantastic Beings. University of California Press, Film Quarterly, Spring 1981, Vol. 34, No. 3, pp. 16-25.
- Noel Carroll: The Nature of Horror. Blackwell Publishing & The American Society for Aesthetics, The Journal of Aesthetics and Art Criticism, Autumn 1987, Vol. 46, No. 1, pp. 51-59.
- Výukové metody
- Pravidelná výuka - přednáška, seminář Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
- Metody hodnocení
- K udělení klasifikovaného zápočtu student absolvuje min. 60 % seminářů s předpokládanou aktivní spoluúčastí na diskusích a schopností samostatné analýzy shlédnutých filmových děl.
DSCZ209 Symbolika
Divadelní fakultazima 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 17:30–19:00 MARTA_UCEBNY
- Předpoklady
- EVER ( DSCL209 Symbolika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Osnova
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literatura
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Crowley, A.: The Book of Lies. Samuel Weiser, Inc., York Beach 1986. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Metody hodnocení
- Zápočet na základě docházky
DSCZ209 Symbolika
Divadelní fakultazima 2014
- Rozsah
- 2/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Martin Mrskoš (přednášející)
- Garance
- prof. Mgr. Ján Zavarský
Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér scénografie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( DSCL209 Symbolika )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Scénografie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Seznámit studenta s problematikou interpretace symbolů na podkladě teorie symbolů, jakožto syntetizující komplexní discipliny používající logicko-deduktivní a analogicko-imaginativní postupy (kontradikce klasické dvojice logos-mythos), s důrazem na jejich korektnost a jednoznačnost a na srozumitelnost a uchopitelnost interpretace. Student si osvojuje schopnost docházet k logickým závěrům aplikací pomocných věd (heraldika, mytologie, etymologie aj.) a se střízlivým odstupem sjednotit vlastní vnitřní zkušenost – poukazem na zkušenost vnější – v aktu pochopení symbolu v jeho dvou rovinách: zjevné, doslovné – a skryté, duchovní. Bude tak umět využít nabytých zkušeností a samostatně dospět k originálnímu synkretizujícímu výtvarnému řešení divadelní výpravy (scéna, kostýmy, rekvizity atd.).
- Osnova
- Symbolika
- dvojznačnost symbolů. Nebeský svět. Střed a osa světa.
- elementární prostředníci (média): oheň, voda, země, vzduch
- vesmírní prostředníci: planety, čísla a barvy. Theosofická teorie
Rituály a mýty
- příklady slovanských astraloganů (Czubrynski)
- rozbor antického mýtu (A. Fux)
- příklad poetického rozboru mýtu (R.Graves)
Řemeslné myšlení
- symbol jako most mezi věcí a představou (architektura, divadlo)
Znaky a teorie gesta
- Symbolika
- Literatura
- Benoist. L: Znaky, symboly a mýty. Victoria Publishing, Praha 1995. info
- Bor, D. Ž.: Abeceda stvoření. Trigon, Praha 1993. info
- Canetti, E: Masa a moc. Arcadia, Praha 1994. info
- Crowley, A.: The Book of Lies. Samuel Weiser, Inc., York Beach 1986. info
- Czubrynski, Dr. A.: Slovanské mythydynastické jako astralogemy. Sfinx, Praha 1925. info
- Eliade, M.: Kováři a alchymisté. Argo, Praha 2000. info
- Eliade, M.: Od Zalmoxida k Čingischánovié. Argo, Praha 1997. info
- Fux, A.: O tajné mluvě a mythechpři obřadech hellenských. Unie, Praha 1905. info
- Graves, R.: The White Goddess. - A historical grammer of poetic myth. Faber and Faber, London. info
- Jennings, H.: The Rosicrucians. - Their Rites and Mysteries. George Routledge and Sons, Ltd., London. info
- Machaek, V.: Etymologický slovník jazyka českého. NLN, Praha 1997. info
- McLuhan.: Člověk, média a elektronická kultura. Jota, Brno 2000. info
- McLuhan.: Jak rozumět médiím. Odeon, Praha 1991. info
- Zíbrt, Č.: Seznam pověr a zvyklostí pohanských z VIII. věku. Academia, Praha 1995. info
- Výukové metody
- * Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0 - Metody hodnocení
- Zápočet na základě docházky
- Statistika zápisu (nejnovější)