DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
0/4/4. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. MgA. Pavel Borák (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 SITI, Fri 16:15–17:45 SITI
Prerequisites (in Czech)
Úspěšně vykonaná příjimací zkouška, všeobecný kulturně-společenský rozhled, kreativita.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů ve scénografii, zároveň prohlubuje znalosti a přehled i v široké oblasti vizuálního umění s přihlédnutím k sociálně- politickému kontextu. Student se naučí zkoumat smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla, při řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti hledat vlastní scénografické přístupy, zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby, řešit dramatické situace za propojení všech složek díla, být schopen týmové spolupráce.
Learning outcomes (in Czech)
- zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla - rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti - analýza a interpretace předlohy, prostorová řešení dramatických situací - schopnost komunikace a spolupráce se členy tvůrčího týmu, výrobními složkami, produkcí - osvojení si základních řemeslných dovedností potřebných pro vytvoření podkladů pro výrobu - přesvědčivá prezentace výstupů tvůrčího procesu – verbální i vizuální
Syllabus (in Czech)
  • Výuka předmětu se dělí do dvou proudů: - dlouhodobý úkol, završený klauzurní prezentací: scénografické řešení jedné ze zadaných inscenací pro konkrétní divadelní prostor (návrh základní osnovy scénograficko-režijní koncepce, vizualizace scénosledu, prostorový model řešení v měřítku, adekvátní technické rozkresy). - zadané dramatické texty pro zimní semestr 2023: W. Shakespeare: Macbeth, Euripides: Medea - krátkodobá zadání (1x týdně): zaměřují se na analýzu prostoru a času, světla apod., tato zadání reflektují jak obecnou rovinu, tak i aktuální společenskou a kulturní situaci.
Literature
    required literature
  • Brook, P. : Pohyblivý bod. Nakladatelství studia Ypsilon 1996. info
  • EURIPIDÉS. Médeia. Přeložil Ferdinand STIEBITZ. Praha: Artur, 2010. D (Artur). ISBN 978-80-87128-37-4
  • SHAKESPEARE, William. Macbeth. Vyd. 2. Přeložil Martin HILSKÝ. Brno: Atlantis, 2008. ISBN 978-80-7108-299-6
  • ZAVARSKÝ, Ján. Kapitolky z dějin scénografie (Brief Chapters from History of Scenography). In Kapitolky z dějin scénografie. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2011, 292 pp. ISBN 978-80-7460-009-8. info
    recommended literature
  • Carriére, J. C. Vyprávět příběh. Praha: Národní filmový archív, 1995. info
  • Craig, Edward Gordon : O divadelním umění. Praha: Divadelní ústav, 2006. info
  • Ptáčková, V. : Česká scénografie XX. století. Odeon, Praha 1982. info
  • Ptáčková, V. : Zrcadlo světového divadla. Divadelní ústav, Praha 1995. info
  • William Shakespeare: Hamlet, Romeo a Julie, Sen noci svatojánské, Richard III., Macbeth (uvedené hry povinně). info
  • ALBERTOVÁ, Helena. Josef Svoboda - scénograf. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2012. ISBN 978-80-7008-290-4
  • JOHNSON, Paul. Dějiny umění: nový pohled. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1320-2.
  • FRAMPTON, Kenneth. Moderní architektura: kritické dějiny. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1261-3
  • HILSKÝ, Martin. Shakespearova Anglie: portrét doby. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3168-6
  • LAMAČ, Miroslav. Myšlenky moderních malířů: (od Cézanna po Dalího). 4., přeprac. vyd. Praha: Odeon, 1989. Klub čtenářů (Odeon). ISBN 80-207-0087-0.
  • POLÁČKOVÁ, Dagmar. Aleš Votava. Slovart, 2007. ISBN 80-8085-106-9.
  • PTÁČKOVÁ, Věra, Barbora PŘÍHODOVÁ and Simona RYBÁKOVÁ. Český divadelní kostým = Czech theatre costume. Vyd. 1. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2011, 263 pp. ISBN 978-80-86102-71-9. Digitalizovaný dokument info
  • ZAVARSKÝ, Ján. Cesty k novému priestorovému kódy súčasnej scénografie (Ways to a New Space Code of the Contemporary Set and Stage Design). In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 459-465. ISBN 978-80-86928-24-1. info
  • HILMERA, jiří. Česká divadelní architektura (Czech Theatre Architecture). Praha: Divadelní ústav, 1999. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze exkurze, výstavy, divadelní představení přítomnost na vybraných explikacích a předávacích poradách v NdB individuální konzultace samostudium studentů studium literatury
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
MgA. Matěj Sýkora (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 uc_C, Fri 16:15–17:45 uc_C
Prerequisites (in Czech)
všeobecný rozhled, kreativita, řemeslná zručnost, intelektuální a emotivní zralost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k týmové spolupráci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen: - čtení textu v širším kontextu:
- analýzy a interpretace textu:
- převedení textu do obrazového materiálu:
- vytvoření strukturálního autorského projektu:
- řemeslně zpracovat dané téma:
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu:
- umění instalace:
- písemné i ústní obhajoby projektu:
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci textu a vizuální východiska umělecké tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. V průběhu 1. semestru se student zaměřuje na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s klasickým, archaickým textem. Zadáním je původní evropská pohádka/báje, která odráží společenské, psychologické i kulturní zdroje západní kultury a vlastní historii studenta. V první fázi zpracovává student dané téma volnou prací na emotivně asociativní úrovni. Kresba, malba, sběr tématického materiálu – ilustrace k danému tématu a sběr doprovodných literárních zdrojů. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel textu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního, paralelního příběhu, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základní úkolem této druhé fáze je naučit studenta praktickým postupům v interpretaci textu, poukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně pracovat a hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, které student transformuje do hmotného ekvivalentu. Souběžnou úlohou studenta je též mapování osobní historie, vlastních interpretační motivace a na základě svého bádání odkrývat širší společenskou problematiku prostředí v němž se nachází. Důležitým aspektem této fáze je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit. V závěru prvního semestru student vytváří vizuální výstup vytvořeného příběhu s ohledem na získané interpretační poznatky. Výstupem je prostorová instalace doplněná prezentací vizuálních interpretačních postupů a písemnou obhajobou projektu. Časová struktura výuky,kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.- 2. týden: četba původního textu / předlohy/
  • 2.- 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.- 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.- 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.- 10. týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.- 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • FRANZ, Marie Louise von: Psychologický výklad pohádek, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0863-1
  • FRANZ, Marie Louise von: : Animus a anima v pohádkách, Nakl. Tomáše Janečka Emitos 2008, ISBN: 978-80-87171-05-9
  • JUNG, Carl Gustav: Odpověď na Jóba, Vyšehrad 2015, ISBN: 9788074295508
  • JUNG, Carl Gustav, KERÉNYI, Karl : Věda o mytologii,  Nakl. Tomáše Janečka 2004, ISBN 80-85880-32-6
  • JUNG, Carl Gustav: Aion, Nakladatelství Tomáš 2003, ISBN: 8085880261
  • JAFFÉ, Aniela: Přízraky a zjevení, Portál 2000, ISBN: 80-7178-270-X
  • MOORE, Robert, GILLETTE, Douglas: Král, Válečník, Kouzelník, Milovník, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0781-8
  • MOLTON, Mary D., SIKES, Lucy A.: Matka, Hetéra, Amazonka, Médium, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0921-8
  • WOODMANOVÁ, Marion: Těhotná panna,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-87171-07-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše II., Moderní jungiánský výklad pohádek Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006 , ISBN: 80-903715-2-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše I., Moderní jungiánský výklad pohádek,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006, ISBN: 80-903715-1-5
  • HERZOG, Edgar: Psýché a smrt, Emitos 2012, ISBN: 978-80-87171-27-1
  • FRANZ, Marie Louise von: Věštění a synchronicita, Nakl. Tomáše Janečka Emitos, 2001, ISBN: 80-85880-22-9
  • HILLMAN, James: Myšlení srdce a duše světa, Malvern 2013, ISBN: 978-80-87580-39-4
  • SHARP, Daryl: Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga, Nakl. Tomáše Janečka 2005. ISBN: 80-85880-39-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše III., Moderní jungiánský výklad pohádek, Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-903715-9-0
  • DUERR, Hans Peter: Sedna aneb Láska k životu, Horus 1997, ISBN: 80-901884-4-3
  • SANDFORD, John A.: Sny a uzdravení, Nakl. Tomáše Janečka 2003, ISBN: 80-85880-28-8
  • WOLOY, Eleanora: Pes a lidská duše, Nakl. Tomáše Janečka 2005, ISBN: 80-85880-42-3
    not specified
  • JUNG, Carl Gustav: Tajemno na obzoru, Pragma 1999, ISBN: 8085880202
  • JAFFÉ, Aniela: Vzpomínky / Sny / Myšlenky C. G. Junga, Atlantis 1998, ISBN: 80-7108-178-7
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 8:30–10:00 uc_C, Fri 16:15–17:45 uc_C
Prerequisites (in Czech)
všeobecný rozhled, kreativita, řemeslná zručnost, intelektuální a emotivní zralost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k týmové spolupráci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen: - čtení textu v širším kontextu:
- analýzy a interpretace textu:
- převedení textu do obrazového materiálu:
- vytvoření strukturálního autorského projektu:
- řemeslně zpracovat dané téma:
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu:
- umění instalace:
- písemné i ústní obhajoby projektu:
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci textu a vizuální východiska umělecké tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. V průběhu 1. semestru se student zaměřuje na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s klasickým, archaickým textem. Zadáním je původní evropská pohádka/báje, která odráží společenské, psychologické i kulturní zdroje západní kultury a vlastní historii studenta. V první fázi zpracovává student dané téma volnou prací na emotivně asociativní úrovni. Kresba, malba, sběr tématického materiálu – ilustrace k danému tématu a sběr doprovodných literárních zdrojů. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel textu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního, paralelního příběhu, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základní úkolem této druhé fáze je naučit studenta praktickým postupům v interpretaci textu, poukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně pracovat a hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, které student transformuje do hmotného ekvivalentu. Souběžnou úlohou studenta je též mapování osobní historie, vlastních interpretační motivace a na základě svého bádání odkrývat širší společenskou problematiku prostředí v němž se nachází. Důležitým aspektem této fáze je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit. V závěru prvního semestru student vytváří vizuální výstup vytvořeného příběhu s ohledem na získané interpretační poznatky. Výstupem je prostorová instalace doplněná prezentací vizuálních interpretačních postupů a písemnou obhajobou projektu. Časová struktura výuky,kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.- 2. týden: četba původního textu / předlohy/
  • 2.- 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.- 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.- 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.- 10. týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.- 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • FRANZ, Marie Louise von: Psychologický výklad pohádek, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0863-1
  • FRANZ, Marie Louise von: : Animus a anima v pohádkách, Nakl. Tomáše Janečka Emitos 2008, ISBN: 978-80-87171-05-9
  • JUNG, Carl Gustav: Odpověď na Jóba, Vyšehrad 2015, ISBN: 9788074295508
  • JUNG, Carl Gustav, KERÉNYI, Karl : Věda o mytologii,  Nakl. Tomáše Janečka 2004, ISBN 80-85880-32-6
  • JUNG, Carl Gustav: Aion, Nakladatelství Tomáš 2003, ISBN: 8085880261
  • JAFFÉ, Aniela: Přízraky a zjevení, Portál 2000, ISBN: 80-7178-270-X
  • MOORE, Robert, GILLETTE, Douglas: Král, Válečník, Kouzelník, Milovník, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0781-8
  • MOLTON, Mary D., SIKES, Lucy A.: Matka, Hetéra, Amazonka, Médium, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0921-8
  • WOODMANOVÁ, Marion: Těhotná panna,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-87171-07-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše II., Moderní jungiánský výklad pohádek Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006 , ISBN: 80-903715-2-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše I., Moderní jungiánský výklad pohádek,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006, ISBN: 80-903715-1-5
  • HERZOG, Edgar: Psýché a smrt, Emitos 2012, ISBN: 978-80-87171-27-1
  • FRANZ, Marie Louise von: Věštění a synchronicita, Nakl. Tomáše Janečka Emitos, 2001, ISBN: 80-85880-22-9
  • HILLMAN, James: Myšlení srdce a duše světa, Malvern 2013, ISBN: 978-80-87580-39-4
  • SHARP, Daryl: Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga, Nakl. Tomáše Janečka 2005. ISBN: 80-85880-39-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše III., Moderní jungiánský výklad pohádek, Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-903715-9-0
  • DUERR, Hans Peter: Sedna aneb Láska k životu, Horus 1997, ISBN: 80-901884-4-3
  • SANDFORD, John A.: Sny a uzdravení, Nakl. Tomáše Janečka 2003, ISBN: 80-85880-28-8
  • WOLOY, Eleanora: Pes a lidská duše, Nakl. Tomáše Janečka 2005, ISBN: 80-85880-42-3
    not specified
  • JUNG, Carl Gustav: Tajemno na obzoru, Pragma 1999, ISBN: 8085880202
  • JAFFÉ, Aniela: Vzpomínky / Sny / Myšlenky C. G. Junga, Atlantis 1998, ISBN: 80-7108-178-7
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–12:45 ucebna_A, Tue 12:45–13:30 ucebna_A
Prerequisites (in Czech)
všeobecný rozhled, kreativita, řemeslná zručnost, intelektuální a emotivní zralost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k týmové spolupráci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen: - čtení textu v širším kontextu:
- analýzy a interpretace textu:
- převedení textu do obrazového materiálu:
- vytvoření strukturálního autorského projektu:
- řemeslně zpracovat dané téma:
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu:
- umění instalace:
- písemné i ústní obhajoby projektu:
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci textu a vizuální východiska umělecké tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. V průběhu 1. semestru se student zaměřuje na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s klasickým, archaickým textem. Zadáním je původní evropská pohádka/báje, která odráží společenské, psychologické i kulturní zdroje západní kultury a vlastní historii studenta. V první fázi zpracovává student dané téma volnou prací na emotivně asociativní úrovni. Kresba, malba, sběr tématického materiálu – ilustrace k danému tématu a sběr doprovodných literárních zdrojů. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel textu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního, paralelního příběhu, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základní úkolem této druhé fáze je naučit studenta praktickým postupům v interpretaci textu, poukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně pracovat a hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, které student transformuje do hmotného ekvivalentu. Souběžnou úlohou studenta je též mapování osobní historie, vlastních interpretační motivace a na základě svého bádání odkrývat širší společenskou problematiku prostředí v němž se nachází. Důležitým aspektem této fáze je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit. V závěru prvního semestru student vytváří vizuální výstup vytvořeného příběhu s ohledem na získané interpretační poznatky. Výstupem je prostorová instalace doplněná prezentací vizuálních interpretačních postupů a písemnou obhajobou projektu. Časová struktura výuky,kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.- 2. týden: četba původního textu / předlohy/
  • 2.- 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.- 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.- 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.- 10. týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.- 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • FRANZ, Marie Louise von: Psychologický výklad pohádek, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0863-1
  • FRANZ, Marie Louise von: : Animus a anima v pohádkách, Nakl. Tomáše Janečka Emitos 2008, ISBN: 978-80-87171-05-9
  • JUNG, Carl Gustav: Odpověď na Jóba, Vyšehrad 2015, ISBN: 9788074295508
  • JUNG, Carl Gustav, KERÉNYI, Karl : Věda o mytologii,  Nakl. Tomáše Janečka 2004, ISBN 80-85880-32-6
  • JUNG, Carl Gustav: Aion, Nakladatelství Tomáš 2003, ISBN: 8085880261
  • JAFFÉ, Aniela: Přízraky a zjevení, Portál 2000, ISBN: 80-7178-270-X
  • MOORE, Robert, GILLETTE, Douglas: Král, Válečník, Kouzelník, Milovník, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0781-8
  • MOLTON, Mary D., SIKES, Lucy A.: Matka, Hetéra, Amazonka, Médium, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0921-8
  • WOODMANOVÁ, Marion: Těhotná panna,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-87171-07-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše II., Moderní jungiánský výklad pohádek Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006 , ISBN: 80-903715-2-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše I., Moderní jungiánský výklad pohádek,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006, ISBN: 80-903715-1-5
  • HERZOG, Edgar: Psýché a smrt, Emitos 2012, ISBN: 978-80-87171-27-1
  • FRANZ, Marie Louise von: Věštění a synchronicita, Nakl. Tomáše Janečka Emitos, 2001, ISBN: 80-85880-22-9
  • HILLMAN, James: Myšlení srdce a duše světa, Malvern 2013, ISBN: 978-80-87580-39-4
  • SHARP, Daryl: Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga, Nakl. Tomáše Janečka 2005. ISBN: 80-85880-39-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše III., Moderní jungiánský výklad pohádek, Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-903715-9-0
  • DUERR, Hans Peter: Sedna aneb Láska k životu, Horus 1997, ISBN: 80-901884-4-3
  • SANDFORD, John A.: Sny a uzdravení, Nakl. Tomáše Janečka 2003, ISBN: 80-85880-28-8
  • WOLOY, Eleanora: Pes a lidská duše, Nakl. Tomáše Janečka 2005, ISBN: 80-85880-42-3
    not specified
  • JUNG, Carl Gustav: Tajemno na obzoru, Pragma 1999, ISBN: 8085880202
  • JAFFÉ, Aniela: Vzpomínky / Sny / Myšlenky C. G. Junga, Atlantis 1998, ISBN: 80-7108-178-7
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 10:15–11:45 0.01
Prerequisites (in Czech)
všeobecný rozhled, kreativita, řemeslná zručnost, intelektuální a emotivní zralost
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí umělecké tvorby jako autorské součásti uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu uměleckého díla, analyzovat východiska v principech autorského díla v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k týmové spolupráci. Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU
Learning outcomes (in Czech)
student je schopen: - čtení textu v širším kontextu:
- analýzy a interpretace textu:
- převedení textu do obrazového materiálu:
- vytvoření strukturálního autorského projektu:
- řemeslně zpracovat dané téma:
- vysoké vizuální a interpretační úrovně projektu:
- umění instalace:
- písemné i ústní obhajoby projektu:
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci textu a vizuální východiska umělecké tvorby. Pedagog scénografie na BcA stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. V průběhu 1. semestru se student zaměřuje na identifikaci osobních sociokulturních zdrojů a jejich interpretačního začlenění v práci s klasickým, archaickým textem. Zadáním je původní evropská pohádka/báje, která odráží společenské, psychologické i kulturní zdroje západní kultury a vlastní historii studenta. V první fázi zpracovává student dané téma volnou prací na emotivně asociativní úrovni. Kresba, malba, sběr tématického materiálu – ilustrace k danému tématu a sběr doprovodných literárních zdrojů. Důležitým faktorem je analýza vlastního emotivně podloženého přístupu k tématu a další vědomá transformace těchto aspektů do vizuálně informační roviny. Po úvodní fázi student přechází do stadia utvoření si sociokulturních paralel textu do soudobé problematiky jak na všeobecné, tak osobní úrovni. Cílem tohoto stadia je vytvoření vlastního, paralelního příběhu, na jehož základě vzniká výsledný výtvarný výstup. Základní úkolem této druhé fáze je naučit studenta praktickým postupům v interpretaci textu, poukázání na možné sociokulturní zdroje, se kterými se dá interpretačně kreativně pracovat a hlouběji řemeslně nakládat s vlastními emocemi, které student transformuje do hmotného ekvivalentu. Souběžnou úlohou studenta je též mapování osobní historie, vlastních interpretační motivace a na základě svého bádání odkrývat širší společenskou problematiku prostředí v němž se nachází. Důležitým aspektem této fáze je kladení si otázky, jak a proč formuje sociokulturní prostředí studentovu interpretační metodu a jak vědomě tuto metodu rozšířit. V závěru prvního semestru student vytváří vizuální výstup vytvořeného příběhu s ohledem na získané interpretační poznatky. Výstupem je prostorová instalace doplněná prezentací vizuálních interpretačních postupů a písemnou obhajobou projektu. Časová struktura výuky,kdy se jednotlivé bloky překrývají a doplňují: 1.- 2. týden: četba původního textu / předlohy/
  • 2.- 3. týden: ilustrace + asociativní četba
  • 1.- 4. týden: sběr referenčního materiálu +ilustrace
  • 5. týden: písemná reflexe + ukončení první interpretační fáze projektu
  • 6.- 8. týden: 2 fáze – vytváření vlastního příběhu– sociokulturní vztahy nynějšího prostředí a původní předlohy Práce s osobní historií jako s vědomým zdrojem Hledání významových ekvivalentů, přenosných do 3D + paralelní příběh
  • 9.- 10. týden: projektování výstupu / technické aspekty + upřesnění materiálů
  • 11. týden: písemná reflexe projektu / esej
  • 12.- 13. týden: výroba instalace + příprava prezentace
  • 13. týden: finalizace projektu: fotodokumentace, instalace projektu, celková reflexe
Literature
    recommended literature
  • FRANZ, Marie Louise von: Psychologický výklad pohádek, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0863-1
  • FRANZ, Marie Louise von: : Animus a anima v pohádkách, Nakl. Tomáše Janečka Emitos 2008, ISBN: 978-80-87171-05-9
  • JUNG, Carl Gustav: Odpověď na Jóba, Vyšehrad 2015, ISBN: 9788074295508
  • JUNG, Carl Gustav, KERÉNYI, Karl : Věda o mytologii,  Nakl. Tomáše Janečka 2004, ISBN 80-85880-32-6
  • JUNG, Carl Gustav: Aion, Nakladatelství Tomáš 2003, ISBN: 8085880261
  • JAFFÉ, Aniela: Přízraky a zjevení, Portál 2000, ISBN: 80-7178-270-X
  • MOORE, Robert, GILLETTE, Douglas: Král, Válečník, Kouzelník, Milovník, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0781-8
  • MOLTON, Mary D., SIKES, Lucy A.: Matka, Hetéra, Amazonka, Médium, Portál 2015, ISBN: 978-80-262-0921-8
  • WOODMANOVÁ, Marion: Těhotná panna,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-87171-07-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše II., Moderní jungiánský výklad pohádek Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006 , ISBN: 80-903715-2-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše I., Moderní jungiánský výklad pohádek,  Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2006, ISBN: 80-903715-1-5
  • HERZOG, Edgar: Psýché a smrt, Emitos 2012, ISBN: 978-80-87171-27-1
  • FRANZ, Marie Louise von: Věštění a synchronicita, Nakl. Tomáše Janečka Emitos, 2001, ISBN: 80-85880-22-9
  • HILLMAN, James: Myšlení srdce a duše světa, Malvern 2013, ISBN: 978-80-87580-39-4
  • SHARP, Daryl: Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga, Nakl. Tomáše Janečka 2005. ISBN: 80-85880-39-3
  • STEIN,Murray, CORBETT, Lionel: Příběhy duše III., Moderní jungiánský výklad pohádek, Emitos, Nakl. Tomáše Janečka 2008, ISBN: 978-80-903715-9-0
  • DUERR, Hans Peter: Sedna aneb Láska k životu, Horus 1997, ISBN: 80-901884-4-3
  • SANDFORD, John A.: Sny a uzdravení, Nakl. Tomáše Janečka 2003, ISBN: 80-85880-28-8
  • WOLOY, Eleanora: Pes a lidská duše, Nakl. Tomáše Janečka 2005, ISBN: 80-85880-42-3
    not specified
  • JUNG, Carl Gustav: Tajemno na obzoru, Pragma 1999, ISBN: 8085880202
  • JAFFÉ, Aniela: Vzpomínky / Sny / Myšlenky C. G. Junga, Atlantis 1998, ISBN: 80-7108-178-7
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:30–17:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. Mgr. Ján Zavarský (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 12:30–14:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Preková (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13:30–16:00 MARTA_UCEBNY and each even Wednesday 12:30–15:30 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. MgA. Marie Jirásková, Ph.D.
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 12:00–13:30 104, Tue 14:30–16:00 MARTA_UCEBNY
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky. Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku. Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)
práce s textem diskuze projektová výuka e-learning individuální konzultace samostudium studentů studium literatury * Pravidelná výuka * Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4 * Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DSCZ101 Stage Design

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
0/4/4. 4 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. Mgr. Jan Štěpánek (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Ján Zavarský
Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Set and Costume Design Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
EVER ( DSCL101 Stage Design )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem studia je zvládnutí scénografické tvorby jako autorské součásti divadelní inscenace nebo jiného uměleckého díla. Rozvoj scénografického myšlení a vlastní tvořivosti s důrazem na tvůrčí proces a kreativitu respektuje také uměleckou a řemeslnou stránku projektu. Od spolupráce na textu (scénáři) a realizaci scénického plánu, přes scénické komponování prostoru (koncept, konstrukční systémy, design a detail), materiál, struktura, barevnost, systémy osvětlení a ozvučení, projekční technologie, atd. Nezbytné je zvládnutí vizualizace tvůrčí myšlenky (scénické kompozice) využitím tzv. multimediálních systémů a základních způsobů prezentace umělecké výpovědi - grafické a modelové techniky.

Student je schopen: pochopit smysl a podstatu scénografie v divadelní inscenaci i mimo ni analyzovat východiska v řešení divadelní i jiné scénografie rozvíjet schopnosti formulovat vlastní scénografická řešení zvládnout základní výrazové prostředky scénografické tvorby a pomocí ní řešit dramatické situace propojení všech složek syntetického díla a být připraven k maximální kreativní komunikaci, spolupráci a návaznosti na základě scénografických návrhů vedení jejich realizace v dílnách nebo je realizovat autorsky prokazovat široké a hluboké znalosti a kritické porozumění konceptům a metodám ve vztahu k uměleckým procesům scénografie uvědomovat si důležitost kontextu scénografie a možností kreativního přesahu do dalších či nově vznikajících oborů prezentovat originální umělecký scénografický výkon vlastní nebo týmový na veřejnosti a to i na mezinárodním fóru
Syllabus (in Czech)
  • Ateliérová výuka scénografie pro bakalářský I. – III. a magisterský IV. – V. ročník rozvíjí talentové předpoklady a koncepční myšlení studentů v široké oblasti vizuálního umění, zejména scénografie. Výuka zahrnuje interpretaci scénografického prostoru a dramatická východiska scénografické tvorby. Pedagog scénografie na Bc i Ma stupni je zároveň vedoucím pedagogem ročníku.

    Studenti na zadaném divadelním či jiném textu připravují výtvarné řešení inscenace a řeší základní osnovu scénograficko-režijní koncepce. Vypracují scénické návrhy jednotlivých obrazů, zhotoví maketu řešení v konkrétním měřítku, určenou prostorem reálně existujícího divadla.
Literature
  • G. Brockett, Dějiny divadla, Praha 1999. info
  • BAUHAUS, katalog, Stuttgart 1968. info
  • A. Loos, Řeči do prázdna, Orbis, Praha 1929. info
  • Larousse, Dějiny umění The story of World opera, London 1961. info
  • V. Ptáčková, Zrcadlo světového divadla, DÚ PRAHA 1995. info
  • V. Ptáčková, Česká scénografie XX.století Odeon, Praha 1982. info
  • J. Zavarský, Kapitolky zo scénografie. Osvetový ústav, Bratislava 1989. info
  • J. Hilmera, Perspektivní scéna 17.a 18. století v Čechách. Knihovna divadelního prostoru. info
  • Sv. 65. Scénografický ústav v Praze, Praha 1965. info
  • J. Furtenbach, Prospektiva PRAG, Praha 1944. info
  • J. Kolegar, Strojní scénické technologie, JAMU, Brno 2001. info
Teaching methods (in Czech)

práce s textem

diskuze

projektová výuka

e-learning

individuální konzultace

samostudium studentů

studium literatury

* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 4
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 4
Assessment methods (in Czech)
Klasifikovaný zápočet na základě 75% docházky, pravidelné systematická tvůrčí práce, konzultací koncepčního výtvarného řešení na zadané téma a obhájení projektu při klauzurách.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on course enrolment limitations: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER")
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)