DRTZX24 Chapters on History of Film

Theatre Faculty
Winter 2023
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
MgA. Bc. Petr Kobzev (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 104
Prerequisites (in Czech)
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Syllabus (in Czech)
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literature
    required literature
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    recommended literature
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022.

DRTZX24 Chapters on History of Film

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
MgA. Bc. Petr Kobzev (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 104
Prerequisites (in Czech)
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Syllabus (in Czech)
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literature
    required literature
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    recommended literature
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2023.

DRTZX24 Chapters on History of Film

Theatre Faculty
Winter 2021
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Audiovisual Media and Theatre Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Wed 16:15–17:45 408
Prerequisites (in Czech)
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Syllabus (in Czech)
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literature
    required literature
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    recommended literature
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZX24 Chapters on History of Film

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 18:00–18:45 104, Mon 18:45–19:30 104
Prerequisites (in Czech)
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Syllabus (in Czech)
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literature
    required literature
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    recommended literature
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZX24 Chapters on History of Film

Theatre Faculty
Winter 2019
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Pavel Aujezdský
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Mon 16:15–17:45 104
Prerequisites (in Czech)
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Syllabus (in Czech)
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literature
    required literature
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    recommended literature
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZX24 Chapters on History of Film

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Learning outcomes (in Czech)
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Syllabus (in Czech)
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literature
    required literature
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    recommended literature
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.

DRTZX24 Chapters on History of Film

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
2/0/2. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Pavel Aujezdský (lecturer)
Guaranteed by
prof. Mgr. Jan Gogola
Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Radio and TV Dramaturgy and Scriptwriting Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Thu 14:00–15:30 408
Prerequisites
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 2.část. Požaduje se absolvování přednášky DRTZ 104.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech po druhé světové válce v USA a SSSR.
Learning outcomes
USA: - proměny společnosti po válce: ekonomické vlivy, proměna životního stylu, mccarthysmus, hippies, hnutí za občanská práva, rozpad bipolárního světa - dopad na proměny filmové tvorby; - poválečné filmy a nástup mccarthysmus v Hollywoodu: selekce tvůrců; - generační vzpoura, konec studiového systému a konkurence televize, uvolňování cenzury - konec Heyesova kodexu; - proměna publika: dominantní složkou publika se stávají mladí lidé se svými požadavky na zábavu (rokenrolové filmy); - Nový Hollywood - tvůrci a filmy; - nezávislý film/osobní film: R.Altman, W.Allen, M.Scorsese aj.; - konec Nového Hollywoodu a proměna trhu - média: VHS, DVD; - nové trendy: podívaná, etnofilm; - trikový film: Tim Burton; - žánrový film: R. Scott, T.Gilliam, D.Cronenberg, R.Polanski, B.Sonnenfeld, R.Emmerich aj.; SSSR: řízení sovětské kinematografie po válce - Stalin, Molotov, Ždanov, socialistický realismus; - film jako nástroj šíření kultu osobnosti a politického programu (Přísaha, Pád Berlína, Setkání na Labi, Kubáňští kozáci aj.; - chruščovovské tání: (Jedenačtyřicátý, Osud člověka, Jeřábi táhnou aj.), válečná témata jako dlouhodobá součást sov. filmu; - nástup nové generace poezie i sociální kritika; - etnografický/poetický film; - hledání svobody a vyrovnávání s minulostí i přítomností: A. Mitta, N.Michalkov - konec SSSR: komedie, téma osobní svobody, společenská kritika, nový poetický film; postsovětská nostalgie;
Syllabus
  • USA: - proměny společnosti po válce: ekonomické vlivy, proměna životního stylu, mccarthysmus, hippies, hnutí za občanská práva, rozpad bipolárního světa; - poválečné filmy (W.Wyler, Nejlepší léta našeho života aj.); - mccarthysmus v Hollywoodu: selekce tvůrců; - generační vzpoura (N.Ray, Rebel bez příčiny, E.Kazan, Na východ od ráje); - konec studiového systému a konkurence televize (blockbustery vs quickies); - uvolňování cenzury - konec Heyesova kodexu; - proměna publika: dominantní složkou publika se stávají mladí lidé se svými požadavky na zábavu (rokenrolové filmy); - 2.pol.60.let - Nový Hollywood - deziluze: A.Penn, Bonnie a Clyde, M.Nichols, Absolvent, D.Hopper, Bezstarostná jízda; - nástup nových tvůrců: M.Scorsese, G.Lucas, F.F.Coppola Apokalypsa, Kmotr), P.Bogdanovich - jejich filmy + proměna stylu i témat aj; - S.Spielberg, Čelisti aj. - podívaná i závažná témata (Schindlerův seznam, Mnichov, Válečný kůň) aj.; G.Lucas - fenomén Hvězdných válek; - nezávislý film/osobní film: R.Altman (M.A.S.H., Nashville, Kansas City, Gosford Park aj.), W.Allen (Annie Hallová, Hannah a její sestry, Konec podle Hollywoodu aj), M.Scorsese aj.; - konec Nového Hollywoodu - blockbustery; - proměna trhu - média: VHS, DVD; - noví tvůrci: J.Cameron (Terminátor, Hlubina), O.Stone aj.; - černošský film: Spike Lee; - trikový film: Tim Burton; - žánrový film: R. Scott, T.Gilliam, D.Cronenberg, R.Polanski, B.Sonnenfeld, R.Emmerich aj.; SSSR: řízení sovětské kinematografie po válce - Stalin, Molotov, Ždanov, socialistický realismus; - film jako nástroj šíření kultu osobnosti a politického programu (Přísaha, Pád Berlína, Setkání na Labi, Kubáňští kozáci aj.; - chruščovovské tání: (Jedenačtyřicátý, Osud člověka, Jeřábi táhnou aj.), válečná témata jako dlouhodobá součást sov. filmu; - nástup nové generace: A. Tarkovskij (Ivanovo dětství, Andrej Rublev, Solaris, Stalker, Nostalgie aj.), A. Končalovskij (Příběh Asji Klačinové..., Romance o zamilovaných, Slepička Rjaba, Dům bláznů aj.); - poetický film: S.Paradžanov (Stíny zapomenutých předků, Barva granátového jablka aj.), G.Šengelaja (Niko Pirosmani); - hledání svobody: A.Mitta (Svit,sviť má hvězdo, Pohřben na Sibiři); T.Abuladze (Pokání aj.) - vyrovnávání s minulostí i přítomností: N.Michalkov (Unaveni sluncem, Dvanáct) - konec SSSR: komedie - A.Rogožkin (Svéráz národního lovu aj.), téma osobní svobody -V.Storoževa (Putování s domácími zvířaty), společenská kritika - A.Zvjagincev (Návrat, Leviatan), poetický film - A.Sokurov (Ruská archa, Matka aj.); postsovětská nostalgie - S.Govoruchin (Vorošilovský ostřelovač), P.Čuchraj (Vor);
Literature
    required literature
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    recommended literature
  • BISKIND, Peter. Bezstarostní jezdci, zuřící býci: jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2012, 444 s. ISBN 978-80-204-2259-0.
  • COOK, David A. Lost Illusions. American Cinema in the Shadow of Watergate and Vietnam 1970–1979. Los Angeles: University of California Press, 2000.
    not specified
  • BERNARD, Jan. Národní kinematografie Sovětského svazu. Praha: ČFÚ, 1989.
  • BEUMERS, Birgit (ed.). The Cinema of Russia and the Former Soviet Union. London: Wallflower Press, 2007.
Teaching methods (in Czech)
Přednáška s filmovými ukázkami.
Assessment methods
Oral exam.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)