DRTZX24 Kapitoly z dějin světového filmu I

Divadelní fakulta
zima 2023
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
MgA. Bc. Petr Kobzev (přednášející)
Garance
PhDr. Pavel Aujezdský
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 16:15–17:45 104
Předpoklady
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Výstupy z učení
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Osnova
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    doporučená literatura
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.

DRTZX24 Kapitoly z dějin světového filmu I

Divadelní fakulta
zima 2022
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
MgA. Bc. Petr Kobzev (přednášející)
Garance
PhDr. Pavel Aujezdský
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 16:15–17:45 104
Předpoklady
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Výstupy z učení
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Osnova
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    doporučená literatura
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2023.

DRTZX24 Kapitoly z dějin světového filmu I

Divadelní fakulta
zima 2021
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
PhDr. Pavel Aujezdský
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 16:15–17:45 408
Předpoklady
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Výstupy z učení
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Osnova
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    doporučená literatura
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2022, zima 2023.

DRTZX24 Kapitoly z dějin světového filmu I

Divadelní fakulta
zima 2020
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
PhDr. Pavel Aujezdský
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 18:00–18:45 104, Po 18:45–19:30 104
Předpoklady
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Výstupy z učení
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Osnova
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    doporučená literatura
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DRTZX24 Kapitoly z dějin světového filmu I

Divadelní fakulta
zima 2019
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
PhDr. Pavel Aujezdský
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:45 104
Předpoklady
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Výstupy z učení
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Osnova
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    doporučená literatura
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DRTZX24 Kapitoly z dejin světového filmu I

Divadelní fakulta
zima 2018
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 1.část.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech od počátků kinematografie do začátku druhé světové války.
Výstupy z učení
Student je schopen popsat vývojové tendence v kinematografii od jejích počátků do konce 30. let 20. století. Dokáže se orientovat v konkrétních filmových dílech stěžejních tvůrců.
Osnova
  • • Vznik kinematografie. Edison – Lumiérové – Méliés – E.Porter. Co tvoří dějiny filmu – filmy a jejich tvůrci, technika, umělecké a sociální souvislosti, ekonomické a výrobní podmínky. První produkční společnost Pathé. Proč má smysl zabývat se dějinami filmu – směr vývoje, myšlenkové a estetické souvislosti, film. archeologie jako soubor možných řešení budoucnosti kinematografie. Velký němý – USA: éra němých komiků – Chaplin, H.Lloyd, Buster Keaton; D.W.Griffith Zrození národa, Intolerance; Erich von Stroheim – Chamtivost/The Greed, proměny film.režie; R.Flaherty, Nanuk, člověk primitivní aj.Velký němý – německý expresionismus: P.Wegener, Golem; R.Wiene, Kabinet Dr.Caligariho; F.W.Murnau, Nosferatu, Poslední štace, Faust; F.Lang, Metropolis. Německý postexpresionismus: konec krize, změna spol. poměrů, emigrace tvůrců do USA; R.Siodmak Lidé v neděli + tým; G.W.Pabst, Pandořina skříňka; W.Ruttmann, Symfonie velkoměsta. Velký němý – Rusko: formální výboje vs. myšlenková schemata – příčina; S.M.Ejzenštejn – Křižník Potěmkin, Deset dnů, které otřásly světem – montáž atrakcionů; V.I.Pudovkin, Bouře nad Asií – důkladný projekt; O.P.Dovženko, Země - emoce; Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem – film bez scénáře, kino oko. Evropa po 1. svět. válce: kinematografie v severských státech: Victor Sjostrom, Vozka smrti; C.T.Dreyer, Utrpení Panny orleánské; Francie: L.Buňuel a S.Dalí – Andaluský pes a Zlatý věk – surrealismus. Nástup zvuku: třicátá léta v Německu: F.Lang, Závěť Dr.Mabuse; L.Riefenstahlová – od Modrého světla k Triumfu vůle (1935) + Olympiáda (Oslava krásy + přehlídka národů); propagandistické filmy (Síla obrazu – dok.). Nové žánry v USA: muzikál (Aleluja), sociální drama (J.Ford, Hrozny hněvu), horory (J.Whale, Frankenstein - Ernst Schoedsack, King Kong - Karl Freund Mumie... aj.), komedie – Chaplin – němý – Moderní doba, Světla velkoměsta,; Laurel a Hardy – Fra diavolo (1933); bratři Marxové např. Noc v opeře; velkofilm – Victor Flemming, Jih proti severu, rozkvět westernů; USA: Orson Welles, Občan Kane – inovativnost, proměna f.narace, režie.
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    doporučená literatura
  • Aristarco G. Dějiny filmových teorií, Orbis, Praha, 1968. info
  • J. Monaco: Jak číst film, Albatros, Praha 2004. info
  • Kracauer S. Teorie filmu, St. pedagog. nakl. Praha, 1968. info
  • Pudovkin Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. Tatran, Bratislava 1982. info
  • EJZENŠTEJN, Sergej Michajlovič. Kamerou, tužkou i perem. 1. vyd. Praha: Orbis, 1959, 370, [6] s., [61] s. fot. a obr. příl.
  • GRIFFITH, D. When the Movies were Young. New York, 1969.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami. Dramaturgická analýza, diskusní metody.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.

DRTZX24 Kapitoly z dějin světového filmu

Divadelní fakulta
zima 2017
Rozsah
2/0/2. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Pavel Aujezdský (přednášející)
Garance
prof. Mgr. Jan Gogola
Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér rozhlasové a televizní dramaturgie a scénaristiky – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Čt 14:00–15:30 408
Předpoklady
Základní kurs pro dramaturgy a scenáristy. 2.část. Požaduje se absolvování přednášky DRTZ 104.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout přehled o základních tendencích, tvůrcích a filmových dílech po druhé světové válce v USA a SSSR.
Výstupy z učení
USA: - proměny společnosti po válce: ekonomické vlivy, proměna životního stylu, mccarthysmus, hippies, hnutí za občanská práva, rozpad bipolárního světa - dopad na proměny filmové tvorby; - poválečné filmy a nástup mccarthysmus v Hollywoodu: selekce tvůrců; - generační vzpoura, konec studiového systému a konkurence televize, uvolňování cenzury - konec Heyesova kodexu; - proměna publika: dominantní složkou publika se stávají mladí lidé se svými požadavky na zábavu (rokenrolové filmy); - Nový Hollywood - tvůrci a filmy; - nezávislý film/osobní film: R.Altman, W.Allen, M.Scorsese aj.; - konec Nového Hollywoodu a proměna trhu - média: VHS, DVD; - nové trendy: podívaná, etnofilm; - trikový film: Tim Burton; - žánrový film: R. Scott, T.Gilliam, D.Cronenberg, R.Polanski, B.Sonnenfeld, R.Emmerich aj.; SSSR: řízení sovětské kinematografie po válce - Stalin, Molotov, Ždanov, socialistický realismus; - film jako nástroj šíření kultu osobnosti a politického programu (Přísaha, Pád Berlína, Setkání na Labi, Kubáňští kozáci aj.; - chruščovovské tání: (Jedenačtyřicátý, Osud člověka, Jeřábi táhnou aj.), válečná témata jako dlouhodobá součást sov. filmu; - nástup nové generace poezie i sociální kritika; - etnografický/poetický film; - hledání svobody a vyrovnávání s minulostí i přítomností: A. Mitta, N.Michalkov - konec SSSR: komedie, téma osobní svobody, společenská kritika, nový poetický film; postsovětská nostalgie;
Osnova
  • USA: - proměny společnosti po válce: ekonomické vlivy, proměna životního stylu, mccarthysmus, hippies, hnutí za občanská práva, rozpad bipolárního světa; - poválečné filmy (W.Wyler, Nejlepší léta našeho života aj.); - mccarthysmus v Hollywoodu: selekce tvůrců; - generační vzpoura (N.Ray, Rebel bez příčiny, E.Kazan, Na východ od ráje); - konec studiového systému a konkurence televize (blockbustery vs quickies); - uvolňování cenzury - konec Heyesova kodexu; - proměna publika: dominantní složkou publika se stávají mladí lidé se svými požadavky na zábavu (rokenrolové filmy); - 2.pol.60.let - Nový Hollywood - deziluze: A.Penn, Bonnie a Clyde, M.Nichols, Absolvent, D.Hopper, Bezstarostná jízda; - nástup nových tvůrců: M.Scorsese, G.Lucas, F.F.Coppola Apokalypsa, Kmotr), P.Bogdanovich - jejich filmy + proměna stylu i témat aj; - S.Spielberg, Čelisti aj. - podívaná i závažná témata (Schindlerův seznam, Mnichov, Válečný kůň) aj.; G.Lucas - fenomén Hvězdných válek; - nezávislý film/osobní film: R.Altman (M.A.S.H., Nashville, Kansas City, Gosford Park aj.), W.Allen (Annie Hallová, Hannah a její sestry, Konec podle Hollywoodu aj), M.Scorsese aj.; - konec Nového Hollywoodu - blockbustery; - proměna trhu - média: VHS, DVD; - noví tvůrci: J.Cameron (Terminátor, Hlubina), O.Stone aj.; - černošský film: Spike Lee; - trikový film: Tim Burton; - žánrový film: R. Scott, T.Gilliam, D.Cronenberg, R.Polanski, B.Sonnenfeld, R.Emmerich aj.; SSSR: řízení sovětské kinematografie po válce - Stalin, Molotov, Ždanov, socialistický realismus; - film jako nástroj šíření kultu osobnosti a politického programu (Přísaha, Pád Berlína, Setkání na Labi, Kubáňští kozáci aj.; - chruščovovské tání: (Jedenačtyřicátý, Osud člověka, Jeřábi táhnou aj.), válečná témata jako dlouhodobá součást sov. filmu; - nástup nové generace: A. Tarkovskij (Ivanovo dětství, Andrej Rublev, Solaris, Stalker, Nostalgie aj.), A. Končalovskij (Příběh Asji Klačinové..., Romance o zamilovaných, Slepička Rjaba, Dům bláznů aj.); - poetický film: S.Paradžanov (Stíny zapomenutých předků, Barva granátového jablka aj.), G.Šengelaja (Niko Pirosmani); - hledání svobody: A.Mitta (Svit,sviť má hvězdo, Pohřben na Sibiři); T.Abuladze (Pokání aj.) - vyrovnávání s minulostí i přítomností: N.Michalkov (Unaveni sluncem, Dvanáct) - konec SSSR: komedie - A.Rogožkin (Svéráz národního lovu aj.), téma osobní svobody -V.Storoževa (Putování s domácími zvířaty), společenská kritika - A.Zvjagincev (Návrat, Leviatan), poetický film - A.Sokurov (Ruská archa, Matka aj.); postsovětská nostalgie - S.Govoruchin (Vorošilovský ostřelovač), P.Čuchraj (Vor);
Literatura
    povinná literatura
  • Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
  • Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
    doporučená literatura
  • BISKIND, Peter. Bezstarostní jezdci, zuřící býci: jak generace sexu, drog a rokenrolu zachránila Hollywood. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2012, 444 s. ISBN 978-80-204-2259-0.
  • COOK, David A. Lost Illusions. American Cinema in the Shadow of Watergate and Vietnam 1970–1979. Los Angeles: University of California Press, 2000.
    neurčeno
  • BEUMERS, Birgit (ed.). The Cinema of Russia and the Former Soviet Union. London: Wallflower Press, 2007.
  • BERNARD, Jan. Národní kinematografie Sovětského svazu. Praha: ČFÚ, 1989.
Výukové metody
Přednáška s filmovými ukázkami.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.