DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2022
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 11. 10. to Tue 20. 12. each odd Tuesday 12:00–13:30 ucebna_A
Prerequisites
General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
Syllabus
  • Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
  • Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
  • Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
  • Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
  • Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
  • Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
  • Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
  • Referáty:
  • 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
  • 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
  • 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
  • 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
  • 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
  • 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
  • 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
  • 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
  • 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
  • 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
  • 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
  • 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
  • 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
  • PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
  • ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
  • PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, výklad, referáty, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
Language of instruction
Czech
Teacher's information
Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.

Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.

Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.

Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.

Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)

Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.

McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)

Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.

Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.

Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.

The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2020
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
Tue 13. 10. to Tue 22. 12. each even Tuesday 12:00–13:30 107
Prerequisites
General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
Syllabus
  • Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
  • Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
  • Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
  • Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
  • Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
  • Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
  • Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
  • Referáty:
  • 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
  • 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
  • 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
  • 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
  • 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
  • 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
  • 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
  • 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
  • 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
  • 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
  • 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
  • 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
  • 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
  • PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
  • ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
  • PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, výklad, referáty, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
Language of instruction
Czech
Teacher's information
Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.

Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.

Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.

Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.

Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)

Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.

McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)

Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.

Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.

Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.

The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2022.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2018
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Timetable
each even Tuesday 14:00–15:30 106
Prerequisites
Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
Syllabus (in Czech)
  • Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
  • Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
  • Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
  • Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
  • Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2020, Winter 2022.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2017
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
Syllabus (in Czech)
  • Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
  • Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
  • Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
  • Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
  • Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2022.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2016
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
Syllabus (in Czech)
  • Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
  • Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
  • Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
  • Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
  • Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2022.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2015
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
Syllabus (in Czech)
  • Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
  • Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
  • Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
  • Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
  • Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
  • OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
  • OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2022.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2014
Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites (in Czech)
Základní znalosti z dějin filozofie.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Poskytnout studentům orientaci v hlavních filozofických směrech v návaznosti na historický vývoj a v souvislostech s dějinami dramatu a divadla.
Syllabus (in Czech)
  • Filozofie 20.století
  • 1.Směry zabývající se spíše poznáním /spřízněné s pozitivistickým odporem proti metafyzice
  • 1.1. Novopozitivismus
  • 1.2. Filozofie jazyka
  • 1.3. Kritický racionalismus
  • 1.4. Pragmatismus
  • 2. Fenomenologicky orientované směry
  • 2.1. Fenomenologie
  • 2.2. Existencialismus
  • 2.3. Hermeneutika
  • 3. Otologicky orientovaná filozofie
  • 3.1. Nová metafyzika
  • 4. Směry usilující o universálně pojatý model
  • 4.1. Marxismus
  • 4.2. Novotomismus
  • 5. Antropologické směry ve filozofii
  • 5.1 Existencialismus
  • 5.2.Sociální psychoanalýza
  • 5.3.Marxismus
  • 6. Křesťansko filozofické směry
  • 6.1. s katolickým východiskem
  • 6.1.1. Novotomismus
  • 5.1.2. Novoaugustinianismus
  • 6.1.3. Teilhardismus
  • 6.2. s protestantským východiskem
  • 6.2.1. Novopozitivismus
  • 6.2.2. Hermeneutika
  • 6.2.3. Strukturalismus
  • 7. Filozofie posledních let
  • 7.1. Poststrukturalismus
  • 7.2. Postmodernismus
Literature
    recommended literature
  • Dykast a kol: Estetika na křižovatce humanitních disciplín, UK, Praha 1997. info
  • Graham ,Gordon:Filosofie umění,Brno 2000. info
  • Heidegger,Martin“ Bytí a čas,Praha 1996,str.366-405. info
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Mathauser, Zdeněk. Estetika racionálního zření. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1999. 161 s. info
  • Mukařovský,Jan: Studie z estetiky,Praha 1966,str.17-54. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
  • Pelán, J.: Pojetí člověka v existenciální filozofii, In: Filozofie I, MU, Brno 2000. info
  • Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
  • Pešková,J., Ševčík,O.: Filozofie - kultura - civilizace, Praha, Karolinum 1997. info
  • Popkin,R. H., Stroll,A.: Filozofie pro každého, Ivo Železný 2000. info
  • SCRUTON, Roger. Krátké dějiny novověké filozofie. Brno: Barrister-Principal, 2000. info
  • Wittgenstein,Ludwig“ Tractatus logico-philosophicus,Praha 1993. info
  • Wittgenstein,Ludwig:Filosofická zkoumání,Praha 1998. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář.
Assessment methods (in Czech)
Zkouška.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2022.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2023

The course is not taught in Winter 2023

Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
Syllabus
  • Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
  • Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
  • Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
  • Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
  • Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
  • Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
  • Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
  • Referáty:
  • 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
  • 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
  • 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
  • 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
  • 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
  • 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
  • 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
  • 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
  • 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
  • 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
  • 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
  • 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
  • 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
  • PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
  • ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
  • PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, výklad, referáty, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
Language of instruction
Czech
Teacher's information
Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.

Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.

Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.

Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.

Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)

Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.

McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)

Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.

Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.

Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.

The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2022.

DPHZX05 Philosophy

Theatre Faculty
Winter 2021

The course is not taught in Winter 2021

Extent and Intensity
1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
Teacher(s)
doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Prerequisites
General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
Learning outcomes (in Czech)
Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
Syllabus
  • Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
  • Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
  • Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
  • Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
  • Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
  • Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
  • Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
  • Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
  • Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
  • Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
  • Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
  • Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
  • Referáty:
  • 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
  • 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
  • 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
  • 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
  • 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
  • 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
  • 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
  • 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
  • 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
  • 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
  • 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
  • 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
  • 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
Literature
    recommended literature
  • Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
  • Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
    not specified
  • Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
  • PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
  • ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
  • PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
  • SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
Teaching methods (in Czech)
Seminář, výklad, referáty, diskuse.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
Language of instruction
Czech
Teacher's information
Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.

Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.

Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.

Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.

Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)

Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.

McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)

Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.

Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.

Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.

The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2020, Winter 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)