DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2022
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 11. 10. to Tue 20. 12. each odd Tuesday 12:00–13:30 ucebna_A
- Prerequisites
- General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Dramatická umění (programme DIFA, Draum:D)
- Course objectives
- An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
- Learning outcomes (in Czech)
- Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
- Syllabus
- Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
- Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
- Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
- Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
- Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
- Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
- Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
- Referáty:
- 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
- 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
- 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
- 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
- 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
- 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
- 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
- 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
- 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
- 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
- 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
- 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
- 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
- PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
- ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
- PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář, výklad, referáty, diskuse.
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.
Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.
Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.
Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.
Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)
Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.
McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)
Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.
Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.
Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2020
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- Tue 13. 10. to Tue 22. 12. each even Tuesday 12:00–13:30 107
- Prerequisites
- General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives
- An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
- Learning outcomes (in Czech)
- Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
- Syllabus
- Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
- Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
- Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
- Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
- Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
- Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
- Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
- Referáty:
- 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
- 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
- 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
- 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
- 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
- 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
- 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
- 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
- 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
- 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
- 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
- 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
- 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
- PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
- ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
- PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář, výklad, referáty, diskuse.
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.
Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.
Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.
Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.
Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)
Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.
McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)
Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.
Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.
Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2018
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Timetable
- each even Tuesday 14:00–15:30 106
- Prerequisites
- Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives
- Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
- Syllabus (in Czech)
- Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
- Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
- Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
- Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
- OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář.
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška.
- Language of instruction
- Czech
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2017
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives
- Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
- Syllabus (in Czech)
- Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
- Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
- Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
- Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
- OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář.
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška.
- Language of instruction
- Czech
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2016
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives
- Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
- Syllabus (in Czech)
- Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
- Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
- Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
- Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
- OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář.
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2015
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- Outline of Philosophy in the level of a scholarly introduction.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives
- Overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise.
- Syllabus (in Czech)
- Základní přehled etiky a morální filosofie Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe).
- Mravní univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Hume, Kant, Nietzsche, hédonismus aj.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, klasická dramaturgie (Sofoklés, Euripidés, Shakespeare, Corneille) a morální filosofie.
- Analýza pojmu přátelství (EN, kn. 8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému".
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení.
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze.
- Kauzalita a finalita: Karel Engliš, strukturalismus. Pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické etice: deontologie, teorie ctnosti, novoaristotelismus, teorie rozhodování aj.
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- OSOLSOBĚ, Petr. Principia mim-ethika (Principia Mim-ethica). In Tendence v současném myšlení o divadle (Ad honorem prof. PhDr. Ivo Osolsobě): sborník z konference DIFA JAMU konané 5. a 6. prosince 2008. Brno: JAMU, 2010, 6 pp. ISBN 978-80-86928-82-1. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Josef Šafařík a otázka herectví a charakteru (Josef Šafařík and Matter of Dramatic Art and Character). In Setkání v mezidveří kulis a smrti. Brno: JAMU Brno, 2007, p. 50-62. ISBN 978-80-86928-32-6. info
- OSOLSOBĚ, Ivo. Principia parodica. In Principia parodica. Praha: AMU Praha, 2007, 333 pp. ISBN 978-80-7331-082-0. info
- OSOLSOBĚ, Petr. Hamletova Řeč k hercům v perspektivě jezuitského didaktického divadla (Hamlet´s Speech on Scting in the Perspective of the Jesuit School Theatre). In Ad Honorem Bořivoj Srba. Brno: JAMU, 2006, p. 89-98, 9 pp. ISBN 80-86928-16-0. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář.
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška.
- Language of instruction
- Czech
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2014
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites (in Czech)
- Základní znalosti z dějin filozofie.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Poskytnout studentům orientaci v hlavních filozofických směrech v návaznosti na historický vývoj a v souvislostech s dějinami dramatu a divadla.
- Syllabus (in Czech)
- Filozofie 20.století
- 1.Směry zabývající se spíše poznáním /spřízněné s pozitivistickým odporem proti metafyzice
- 1.1. Novopozitivismus
- 1.2. Filozofie jazyka
- 1.3. Kritický racionalismus
- 1.4. Pragmatismus
- 2. Fenomenologicky orientované směry
- 2.1. Fenomenologie
- 2.2. Existencialismus
- 2.3. Hermeneutika
- 3. Otologicky orientovaná filozofie
- 3.1. Nová metafyzika
- 4. Směry usilující o universálně pojatý model
- 4.1. Marxismus
- 4.2. Novotomismus
- 5. Antropologické směry ve filozofii
- 5.1 Existencialismus
- 5.2.Sociální psychoanalýza
- 5.3.Marxismus
- 6. Křesťansko filozofické směry
- 6.1. s katolickým východiskem
- 6.1.1. Novotomismus
- 5.1.2. Novoaugustinianismus
- 6.1.3. Teilhardismus
- 6.2. s protestantským východiskem
- 6.2.1. Novopozitivismus
- 6.2.2. Hermeneutika
- 6.2.3. Strukturalismus
- 7. Filozofie posledních let
- 7.1. Poststrukturalismus
- 7.2. Postmodernismus
- Literature
- recommended literature
- Dykast a kol: Estetika na křižovatce humanitních disciplín, UK, Praha 1997. info
- Graham ,Gordon:Filosofie umění,Brno 2000. info
- Heidegger,Martin“ Bytí a čas,Praha 1996,str.366-405. info
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Mathauser, Zdeněk. Estetika racionálního zření. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1999. 161 s. info
- Mukařovský,Jan: Studie z estetiky,Praha 1966,str.17-54. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- Pelán, J.: Pojetí člověka v existenciální filozofii, In: Filozofie I, MU, Brno 2000. info
- Pelán,J.: Filozofie I. In Kol. : Filozofie I., Brno, MU 2000. info
- Pešková,J., Ševčík,O.: Filozofie - kultura - civilizace, Praha, Karolinum 1997. info
- Popkin,R. H., Stroll,A.: Filozofie pro každého, Ivo Železný 2000. info
- SCRUTON, Roger. Krátké dějiny novověké filozofie. Brno: Barrister-Principal, 2000. info
- Wittgenstein,Ludwig“ Tractatus logico-philosophicus,Praha 1993. info
- Wittgenstein,Ludwig:Filosofická zkoumání,Praha 1998. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář.
- Assessment methods (in Czech)
- Zkouška.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2023
The course is not taught in Winter 2023
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D.
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Dramatická umění (programme DIFA, Draum:D)
- Course objectives
- An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
- Learning outcomes (in Czech)
- Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
- Syllabus
- Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
- Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
- Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
- Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
- Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
- Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
- Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
- Referáty:
- 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
- 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
- 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
- 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
- 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
- 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
- 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
- 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
- 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
- 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
- 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
- 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
- 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
- PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
- ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
- PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář, výklad, referáty, diskuse.
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.
Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.
Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.
Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.
Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)
Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.
McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)
Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.
Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.
Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.
DPHZX05 Philosophy
Theatre FacultyWinter 2021
The course is not taught in Winter 2021
- Extent and Intensity
- 1/1/8. 5 credit(s). Type of Completion: graded credit.
- Teacher(s)
- doc. MgA. Jan Motal, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Petr Osolsobě, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Václav Cejpek
Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts
Supplier department: Doctoral studies Department – Dean’s Office – Theatre Faculty – Janáček Academy of Performing Arts - Prerequisites
- General awareness about philosophy, its existence, and history, on the level of high school and/or college education.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Dramatic Arts (programme DIFA, D-DRAUM) (2)
- Course objectives
- An overview of the main philosophical schools and trends with constant reference to theatre and its theory and practise, with special regard to ethics, aesthetics, and philosophical anthropology.
- Learning outcomes (in Czech)
- Posluchač bude schopen znát hlavní proudy, myšlenky, díla, pojmy a představitele starověké, středověké a novověké filozofie, bude s to postřehnout základní rozdíly v jejich hodnotě a přístupu a aplikovat nabyté znalosti v oblasti estetiky divadla, při čtení a rozboru dramatického textu, v oblasti dramaturgie a managementu. V ideálním případě bude imunizován proti ideologickým konstruktům a novodobým sofismatům. (Např. apriorním ztotožňováním postojů druhých lidí s aktem nenávisti-hate.)
- Syllabus
- Základní přehled antropologie a morální filosofie v rámci klasické filozofické tradice.
- Filozofický význam biblické literatury a mravní rozměr antické filozofie (Sókratés a obec, Platón a sofisté, Aristotelés a praxe). Bible: jedinec, volba, rozhodnutí, odpovědnost, zákon Boží vs. zákona lidský, idolatrie ve SZ i dnes.
- Etické univerzálie a jejich status: dobro, závazek, povinnost, sympatie, mravní zákon, kategorický imperativ, common sense etc., Platón, Aristotelés, Augustin, Akvinský, Hume, Kant, Nietzsche aj. - kontrastivní srovnání. Nominalismus a realismus.
- Aristotelés a nauka o záměrné volbě v Etice Níkomachově; fatalismus a jeho kritika, záměrná volba a rozhodnutí; definice dramatu jako žánru reprezentujícího jednání na základě rozhodnutí, dróntai > drama (viz Poetika).
- Funkce "navyklého životního způsobu" (habitus), mravní a myšlenkové návyky, diskurs ctností a neřestí v etice a v dějinách umění, zobrazení ctností a neřestí v divadelní kultuře.
- Definice ctnosti (Arist.,EN, kn.2): "znát" vs. "být schopen", rozdíl mezi uměleckou a znalostní výchovou a školstvím; role talentu, nácviku a náhody v životě tvůrčího umělce.
- Definice pojmu umění-TECHNÉ: rozsah a obsah pojmu, scestnost definic soustředěných na artefakt namísto tvůrčího habitu - "umět". Klasická definice "techné"-"ars" (EN VI). 1) nacvičená dispozice (ne pouze přirozená vloha); k 2) tvorbě (ne k poznání či jednání), 3) podle rozumného plánu (ne pouze z iracionálního impulsu), překonávající 4) nutné obtíže při vnášení umělecké formy do látky (nelehká, a proto společensky oceňovaná činnost) a 5) integrující nahodilé faktory. Jak umění souvisí se ctností? srv. Hamletův dialog s herci (3.2)
- Analýza pojmu přátelství (EN,kn.8). Přátelství založené na prospěchu, na slasti a definice pravého přátelství na základě pojmu "přání dobra druhému". Rozdíl mezi vášněmi a ctnostmi z hlediska přátelství, výchovy i politiky.
- Umění a éthos: vliv hudby na vývoj charakteru posluchače (Politika VIII.) Role uměřenosti a středu v etické výchově uměním. Katarze a mravní zdokonalení. Jak by nás umění mohlo vychovávat, aniž by (marně) konkurovalo internetu?
- Mimésis a teorie reprezentace, kognitivní a emotivní stránka mimeze. Je podobnost v naší mysli, nebo patří ke struktuře světa? Analogické myšlení a kreativita.
- Kauzalita a finalita: Cíle a prostředky. Role správného načasování v jednání (KAIROS, timing) pravda vědecká, mravní a umělecká (vztahy; kolize).
- Současné směry ve filosofické diskusi. Přirozené a pozitivní právo. Krize závazku a právního vědomí. Ztráta ctnosti. (Anscombová, Finnis, McIntyre, Scruton aj.)
- Referáty:
- 1) Platón SYMPOSION: Role érotu v poznání a v umění.
- 2) Aristotelés ETIKA NÍKOMACHOVA III: Záměrná volba, či fatalismus? - Osudovost v antické tragédii. Descartesův omyl.
- 3) Klasická filosof.antropologie: instikty, vášně, ctnosti, rozum, paměť. Lidská osoba, nezaměnitelnost, druhy lásky, řád lásky (ordo amoris - Augustin).
- 4) Střed a katarze, role ctností a neřestí. Co je odvaha, štědrost či spravedlnost jako zdatnost ? (EN kn.3-6)
- 5) Role omezení v řeckém myšlení, umění a kultuře (Fr. Novotný)
- 6) M.T.Cicero O POVINNOSTECH: rozdíl mezi dobrem užitku a dobrem počestnost (utile/honestum) a aplikace na dnešní stav společnosti
- 7) Proč Platón kritizuje umění a vyhání básníky z ideální obce? Vzdaluje nás MIMEZE od pravdy? (Ústava III a X)
- 8) Sv. Augustin o znaku, paměti a čase (Vyznání X., XI.)
- 9) Iracionální zdroje tvorby (enthysiasmos, mánia) versus znalost; pravá umělecká kompetence (Platón IÓN)
- 10) Řecký pojem štěstí a biblická Boží milost: Augustin: Vyznání
- 11) Filozofie a znaky: Augustin: O učiteli. Kde jsou významy znaků, role paměti pro osobu, umění a kulturu.
- 12) Umění a řemeslo, látka a tvar, sebevyjádření versus odosobnění, pokušení a kult uměleckého génia: Karel Čapek: Život o díla skladatele Foltýna: Svědectví Jana Trojana.
- 13) Boethius: Filosofie - Utěšitelka. 4 kn. upadání přirozenosti lidské do živočišné v důsledku zlého. (sr. Dante, Shakespeare)
- Literature
- recommended literature
- Kenny,A.: Stručné dějiny západní filozofie, Praha, Volvox Globator 2000. info
- Patočka,Jan: Péče o duši,Praha 1996,str.119-126. info
- not specified
- Aristoteles: Poetika, Etika Nikomachova. info
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- CICERO, Marcus Tullius. O povinnostech : rozprava o třech knihách [Cicero, 1970] : De officiis (Orig.). Translated by Jaroslav Ludvíkovský. Ve Svobodě vyd. 1. Praha: Svoboda, 1970.
- PLATÓN. Theagés ; Charmidés ; Lachés ; Lysis ; Euthydémos ; Prótagoras ; Gorgias ; Menón ; Hippias Větší ; Hippias Menší ; Ión ; Menexenos. Translated by František Novotný. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2003. 540 s. ISBN 8072980661.
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka filosofií. 1. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2003. 137 s. ISBN 8085947919
- ARISTOTELÉS. Etika Níkomachova. Translated by Antonín Kříž. 2. rozš. vyd. Praha: Rezek, 1996. 493 s. ISBN 80-901796-7-3.
- PLATÓN. Ústava. Translated by František Novotný. 2. vyd. Praha: Oikoymenh, 1996. xxxix, 359. ISBN 8086005283
- SCRUTON, Roger. Průvodce inteligentního člověka po moderní kultuře. 1. vyd. Praha: Academia, 2003, 210 pp. ISBN 80-200-1076-9. info
- Teaching methods (in Czech)
- Seminář, výklad, referáty, diskuse.
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní zkouška na základě kvalitního referátu (který zároveň vymezuje rozsah).
- Language of instruction
- Czech
- Teacher's information
- Další literatura (nepovinně): Bible. Svatá písma Starého a Nového zákona.
Aristotelés, Poetika. Přel. M. Mráz. OIKOYMENH, Praha 2008.
Aristotés, Politika, kn. 8. Výchova hudbou v nejlepší obci. Praha, Laichter 1939, s. 259n.
Auerbach, Erich, Mimesis. Mladá fronta, Praha 1968.
Čapek, Karel, Život a dílo skladatele Foltýna. Lidové noviny, Praha 1939. (kpt.Svědectí Jana Trojana)
Janko, Richard, „From Catharsis to the Aristotelian Mean“. In: Essays on Aristotle’s Poetics. Ed. A. O. Rorty, Princeton University Press, Princeton 1992, s. 341–358.
McIntyre, Alasdair, Ztráta ctnosti. (1982)
Osolsobě, Petr, Kierkegaard o estetice divadla a dramatu. Brno, CDK 2007, s. 175n.
Osolsobě, Petr, Umění a ctnost. Brno, Barrister 2013.
Tresmontant, Claude, Bible a antická tradice. Praha, Vyšehrad 1970.
- Enrolment Statistics (recent)