DKSL201 Klaunská tvorba

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
0/4/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pierre Nadaud, Ph.D.
Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér fyzického divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER( DKSZ201 Klaunská tvorba )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíle předmětu (ve vyučovacím jazyce), max. 3000 znaků: Znalosti a dovednosti: Studenti dostanou prostor k osvojení a přetransformování svých přístupů k režii herce, autora a interpreta. Budou pracovat na zrození a zakořenění vlastního rukopisu herce-autora. Studenti se seznámí s cirkusovou a divadelní tradicí klauna a herce-autora, budou hledat ve zdrojích a vybírat důležité informace za účelem vzájemného předávání. Pozornost bude také věnována divadelní textové tradici, která inspirovala klaunské a autorské herectví.
Osnova
  • Osnova (ve vyučovacím jazyce): Vyvoj předmětu je definován ve třech etapách: 1. Objevit a osvojit se svět a slovník klauna, 2. seznámit se s klaunskými cirkusovými a divadelními výstupy a s hlavními figurami z klaunského umění, 3. seznámit se s divadelními autory a režiséry a jejich díly, které pracují s postavou klauna, a konfrontovat klauna s některými divadelními hrami ze světového repertoáru. Výuce předchází desetidenní seminář v září, buď s pozvaným pedagogem, nebo s pedagogem z ateliéru.
Literatura
  • Fo, Dario. The Tricks of the Trade. New York: Routledge, 1991.
  • Hrych, Ervín. Dějiny světového humoru. Brno: Marsyas, 1994.
  • Král, Petr. Voskovec a Werich čili Hvězdy klobouky. Praha: Gryf, 1993.
  • Hoffmanová, Judita. Ctibor Turba: Inscenační a režijní práce v letech 1966-1990. Brno: JAMU, 2012.
  • Král, Petr. Groteska čili Morálka šlehačkového dortu. Praha: Národní filmový archiv, 1998.
  • Rémy, Tristan. Les clowns. Paris: Grasset, 1945.
  • Robb, David. Clowns, fools and picaros : popular forms in theatre, fiction and film. New York : Rodopi, 2007.
  • Wright, John. Why Is That So Funny?: A Practical Exploration of Physical Comedy. Nick Hern, 2006.
  • Bergson, Henri. Smích. Naše vojsko, Praha, 1994.
  • Germain, Catherine. Le clown Arletti, vingt ans de ravissement. Paris : MAGELLAN et Cie, 2012.
  • Rémy, Tristan. Klauniády. Praha: Orbis, 1968.
Výukové metody
Výukové metody (ve vyučovacím jazyce): Cvičení a projekt: heuristická metoda s výkladem.
Metody hodnocení
Metody hodnocení (ve vyučovacím jazyce): Výstupy a hodnocení práce v předmětu: Student vytvoří jedno sólo nebo duet nebo trio - minimálně sedmiminutové klaunské výstup (entrée), které bude prezentovat v rámci kabaretního vystoupení. Toto entrée vzejde z improvizací vlastního charakteru klauna, praktikovaných během výuky, a nastudované struktury klaunského výstupu. Každý student během školního roku připraví patnáctiminutovou prezentaci jednoho významného klauna pro ostatní v ročníku. Na závěr 2. semestru vytvoří studenti jeden klaunský duet či trio inspirované textem z divadelní hry.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/leto2015/DKSL201