DDML101 Projektový management – modulární výuka

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
12/12/12. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce, a zimního semestru předmětu Projektový management - modulární výuka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče. Vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení (jak konvenčního, tak agilního typu) a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných praktických cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Projektový management v kultuře a Absolventský výkon a jeho dokumentace - přenos praktické realizace do písemné dokumentace. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikaci IPMA, stupně D dle aktuální verze standardu. V zimním semestru předmětu je kladen důraz na behaviorální kompetence, letní semestr se pak zaměřuje primárně na kompetence technické a kontextuální.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 "Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU".

V roce 2021 byl předmět inovován o nové přístupy agilního řízení projektů v rámci projektu "Inovace předmětu Projektový management - modulární výuka v návaznosti na změny v certifikaci IPMA 2020" podpořeného z Fondu rozvoje vzdělávací a umělecké činnosti JAMU.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování různých typů analýza (př. SWOT, analýza zainteresovaných stran, postimplementační analýza projektu),
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (project canvas, work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • Zimní semestr (důraz kladen na behaviorální kompetence):
    - Tým a týmová spolupráce
    - Týmová dynamika a týmové role
    - Komunikace v týmu
    - Verbální komunikace a její komunikační roviny
    - Specifika komunikace v uměleckém týmu
    - Pravidla písemné a elektronické komunikace
    - Příprava a vedení porad
    - Řešení problémů a konfliktů

    Letní semestr (důraz kladen na technické a kontextuální kompetence):
    - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Analýza zainteresovaných stran
    - Project canvas
    - Zahájení a plánování projektu
    - Techniky plánování projektu
    - Rizika
    - Realizace a hodnocení projektu
    - Analýza SWOT
    - Týmové restrospektivy
Literatura
    povinná literatura
  • APPELO, Jurgen. Management 3.0: leading Agile developers, developing Agile leaders. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2011. Addison-Wesley signature series. ISBN 9780321712479.
  • PIJL, Patrick van der, Justin LOKITZ a Lisa Kay SOLOMON. Design a better business: new tools, skills and mindset for strategy and innovation. [Hoboken, N.J.]: Wiley, [2016]. ISBN 9781119272113.
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Zimní semestr:
1-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 8
Počet hodin samostatné práce studenta: 8
Letní semestr:
3-denní bloková výuka ve formě workshopu
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Projektová práce
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Zimní semestr
Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.

Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení na zadané téma vybraného kulturního projektu (př. lean canvas, project canvas, analýza zainteresovaných stran, work breakdown structure, matice odpovědnosti, analýza rizik).

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 80 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta).
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.

DDML101 Projektový management – modulární výuka

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
12/12/12. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce, a zimního semestru předmětu Projektový management - modulární výuka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče. Vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení (jak konvenčního, tak agilního typu) a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných praktických cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Projektový management v kultuře a Absolventský výkon a jeho dokumentace - přenos praktické realizace do písemné dokumentace. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikaci IPMA, stupně D dle aktuální verze standardu. V zimním semestru předmětu je kladen důraz na behaviorální kompetence, letní semestr se pak zaměřuje primárně na kompetence technické a kontextuální.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 "Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU".

V roce 2021 byl předmět inovován o nové přístupy agilního řízení projektů v rámci projektu "Inovace předmětu Projektový management - modulární výuka v návaznosti na změny v certifikaci IPMA 2020" podpořeného z Fondu rozvoje vzdělávací a umělecké činnosti JAMU.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování různých typů analýza (př. SWOT, analýza zainteresovaných stran, postimplementační analýza projektu),
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (project canvas, work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • Zimní semestr (důraz kladen na behaviorální kompetence):
    - Tým a týmová spolupráce
    - Týmová dynamika a týmové role
    - Komunikace v týmu
    - Verbální komunikace a její komunikační roviny
    - Specifika komunikace v uměleckém týmu
    - Pravidla písemné a elektronické komunikace
    - Příprava a vedení porad
    - Řešení problémů a konfliktů

    Letní semestr (důraz kladen na technické a kontextuální kompetence):
    - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Analýza zainteresovaných stran
    - Project canvas
    - Zahájení a plánování projektu
    - Techniky plánování projektu
    - Rizika
    - Realizace a hodnocení projektu
    - Analýza SWOT
    - Týmové restrospektivy
Literatura
    povinná literatura
  • APPELO, Jurgen. Management 3.0: leading Agile developers, developing Agile leaders. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2011. Addison-Wesley signature series. ISBN 9780321712479.
  • PIJL, Patrick van der, Justin LOKITZ a Lisa Kay SOLOMON. Design a better business: new tools, skills and mindset for strategy and innovation. [Hoboken, N.J.]: Wiley, [2016]. ISBN 9781119272113.
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Zimní semestr:
1-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 8
Počet hodin samostatné práce studenta: 8
Letní semestr:
3-denní bloková výuka ve formě workshopu
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Projektová práce
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Zimní semestr
Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.

Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení na zadané téma vybraného kulturního projektu (př. lean canvas, project canvas, analýza zainteresovaných stran, work breakdown structure, matice odpovědnosti, analýza rizik).

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 80 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta).
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DDML101 Projektový management – modulární výuka

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
12/12/12. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce, a zimního semestru předmětu Projektový management - modulární výuka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče. Vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení (jak konvenčního, tak agilního typu) a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných praktických cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Projektový management v kultuře a Absolventský výkon a jeho dokumentace - přenos praktické realizace do písemné dokumentace. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikaci IPMA, stupně D dle aktuální verze standardu. V zimním semestru předmětu je kladen důraz na behaviorální kompetence, letní semestr se pak zaměřuje primárně na kompetence technické a kontextuální.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 "Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU".

V roce 2021 byl předmět inovován o nové přístupy agilního řízení projektů v rámci projektu "Inovace předmětu Projektový management - modulární výuka v návaznosti na změny v certifikaci IPMA 2020" podpořeného z Fondu rozvoje vzdělávací a umělecké činnosti JAMU.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování různých typů analýza (př. SWOT, analýza zainteresovaných stran, postimplementační analýza projektu),
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (project canvas, work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • Zimní semestr (důraz kladen na behaviorální kompetence):
    - Tým a týmová spolupráce
    - Týmová dynamika a týmové role
    - Komunikace v týmu
    - Verbální komunikace a její komunikační roviny
    - Specifika komunikace v uměleckém týmu
    - Pravidla písemné a elektronické komunikace
    - Příprava a vedení porad
    - Řešení problémů a konfliktů

    Letní semestr (důraz kladen na technické a kontextuální kompetence):
    - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Analýza zainteresovaných stran
    - Project canvas
    - Zahájení a plánování projektu
    - Techniky plánování projektu
    - Rizika
    - Realizace a hodnocení projektu
    - Analýza SWOT
    - Týmové restrospektivy
Literatura
    povinná literatura
  • APPELO, Jurgen. Management 3.0: leading Agile developers, developing Agile leaders. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2011. Addison-Wesley signature series. ISBN 9780321712479.
  • PIJL, Patrick van der, Justin LOKITZ a Lisa Kay SOLOMON. Design a better business: new tools, skills and mindset for strategy and innovation. [Hoboken, N.J.]: Wiley, [2016]. ISBN 9781119272113.
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Zimní semestr:
1-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 8
Počet hodin samostatné práce studenta: 8
Letní semestr:
3-denní bloková výuka ve formě workshopu
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Projektová práce
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Zimní semestr
Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.

Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení na zadané téma vybraného kulturního projektu (př. lean canvas, project canvas, analýza zainteresovaných stran, work breakdown structure, matice odpovědnosti, analýza rizik).

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 80 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta).
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.

DDML101 Projektový management – modulární výuka

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
12/12/12. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce, a zimního semestru předmětu Projektový management - modulární výuka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče. Vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení (jak konvenčního, tak agilního typu) a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných praktických cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Projektový management v kultuře a Absolventský výkon a jeho dokumentace - přenos praktické realizace do písemné dokumentace. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikaci IPMA, stupně D dle aktuální verze standardu. V zimním semestru předmětu je kladen důraz na behaviorální kompetence, letní semestr se pak zaměřuje primárně na kompetence technické a kontextuální.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 "Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU".

V roce 2021 byl předmět inovován o nové přístupy agilního řízení projektů v rámci projektu "Inovace předmětu Projektový management - modulární výuka v návaznosti na změny v certifikaci IPMA 2020" podpořeného z Fondu rozvoje vzdělávací a umělecké činnosti JAMU.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování různých typů analýza (př. SWOT, analýza zainteresovaných stran, postimplementační analýza projektu),
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (project canvas, work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • Zimní semestr (důraz kladen na behaviorální kompetence):
    - Tým a týmová spolupráce
    - Týmová dynamika a týmové role
    - Komunikace v týmu
    - Verbální komunikace a její komunikační roviny
    - Specifika komunikace v uměleckém týmu
    - Pravidla písemné a elektronické komunikace
    - Příprava a vedení porad
    - Řešení problémů a konfliktů

    Letní semestr (důraz kladen na technické a kontextuální kompetence):
    - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Lean canvas
    - Analýza zainteresovaných stran
    - Project canvas
    - Zahájení a plánování projektu
    - Techniky plánování projektu
    - Rizika
    - Realizace a hodnocení projektu
    - Analýza SWOT
    - Týmové restrospektivy
Literatura
    povinná literatura
  • APPELO, Jurgen. Management 3.0: leading Agile developers, developing Agile leaders. Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2011. Addison-Wesley signature series. ISBN 9780321712479.
  • PIJL, Patrick van der, Justin LOKITZ a Lisa Kay SOLOMON. Design a better business: new tools, skills and mindset for strategy and innovation. [Hoboken, N.J.]: Wiley, [2016]. ISBN 9781119272113.
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Zimní semestr:
1-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 8
Počet hodin samostatné práce studenta: 8
Letní semestr:
3-denní bloková výuka ve formě workshopu
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Projektová práce
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Zimní semestr
Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.

Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení na zadané téma vybraného kulturního projektu (př. lean canvas, project canvas, analýza zainteresovaných stran, work breakdown structure, matice odpovědnosti, analýza rizik).

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 80 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta).
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDML101 Projektový management – modulární výuka

Divadelní fakulta
léto 2020
Rozsah
12/12/12. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce, a zimního semestru předmětu Projektový management - modulární výuka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a závěrečným hodnocením konče. Vysvětlit základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných seminárních cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Projektový management v kultuře a Metodika divadelní projektové dokumentace. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikaci IPMA, stupně D. V zimním semestru předmětu je kladen důraz na behaviorální kompetence, letní semestr se pak zaměřuje primárně na kompetence technické a kontextuální.

Vznik nového předmětu, úprava obsahu či výukových metod předmětu byl podpořen z projektu CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002245 Zvýšení kvality vzdělávání na JAMU.
Výstupy z učení
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování analýzy SWOT, logické matice, analýzy zainteresovaných stran, postimplementační analýzy projektu,
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • Zimní semestr (důraz kladen na behaviorální kompetence):
    - Specifika komunikace v uměleckém týmu
    - Verbální komunikace a její komunikační roviny
    - Pravidla písemné a elektronické komunikace
    - Příprava a vedení porad
    - Základy prezentace
    - Řešení problémů a konfliktů

    Letní semestr (důraz kladen na technické a kontextuální kompetence):
    - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Analýza zainteresovaných stran
    - Logický rámec projektu
    - Zahájení a plánování projektu
    - Techniky plánování projektu
    - Rizika
    - Realizace a hodnocení projektu
    - Tým a týmová spolupráce
    - Komunikace
    - Analýza SWOT
Literatura
    povinná literatura
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Zimní semestr:
1-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 8
Počet hodin samostatné práce studenta: 8
Letní semestr:
3-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Zimní semestr
Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.

Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení (témata: životní cyklus divadelní inscenace, analýza zainteresovaných stran, logický rámec projektu, work breakdown structure, matice odpovědnosti, analýza rizik, analýza SWOT) a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDML101 Projektový management I

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
12/12/12. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Zuzana Ježková (přednášející)
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu Projektový management - zimního semestr.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a zavěrečným hodnocením konče. Vysvětlilt základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných seminárních cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Projektový management v kultuře a Absolventský výkon a jeho dokumentace (metodika divadelní a scénické projektové dokumentace). Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikaci IPMA, stupně D. V zimním semestru předmětu je kladen důraz na behaviorální kompetence, letní semestr se pak zaměřuje primárně na kompetence technické a kontextuální.

Výstupy z učení
DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování analýzy SWOT, logické matice, analýzy zainteresovaných stran, postimplementační analýzy projektu,
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • ZIMNÍ SEMESTR (důraz kladen na behaviorální kompetence):
    - Specifika komunikace v uměleckém týmu
    - Verbální komunikace a její komunikační roviny
    - Pravidla písemné a elektronické komunikace
    - Příprava a vedení porad
    - Základy prezentace
    - Řešení problémů a konfliktů

    LETNÍ SEMESTR (důraz kladen na technické a kontextuální kompetence):
    - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Analýza zainteresovaných stran
    - Logický rámec projektu
    - Zahájení a plánování projektu
    - Techniky plánování projektu
    - Rizika
    - Realizace a hodnocení projektu
    - Tým a týmová spolupráce
    - Komunikace v projektu
    - Analýza SWOT
Literatura
    povinná literatura
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
ZIMNÍ SEMESTR
1-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 8
Počet hodin samostatné práce studenta: 8

LETNÍ SEMESTR:
3-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
ZIMNÍ SEMESTR
Předmět je ukončen zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna 100 % výuky a vypracovat všechny v průběhu kurzu zadané úkoly a cvičení.

LETNÍ SEMESTR
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení (témata: životní cyklus divadelní inscenace, analýza zainteresovaných stran, logický rámec projektu, work breakdown structure, matice odpovědnosti, analýza rizik, analýza SWOT) a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test/seminární práce: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Další komentáře
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDML101 Projektový management I

Divadelní fakulta
léto 2018
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a zavěrečným hodnocením konče. Vysvětlilt základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných seminárních cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Kulturní projekt I a Kulturní projekt II. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikace IPMA, stupně D.

DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování analýzy SWOT, logické matice, analýzy zainteresovaných stran, postimplementační analýzy projektu,
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Předprojektová fáze: SWOT analýza
    - Předprojektová fáze: Logický rámec projektu
    - Předprojektová fáze: Analýza zainteresovaných stran
    - Inicializace projektu
    - Plánování projektu I: Aktivity a výstupy
    - Plánování projektu II: Čas a zdroje
    - Plánování projektu III: Rizika
    - Plánování projektu IV: Komunikace
    - Tým a týmová spolupráce
    - Realizace a ukončení projektu
    - Poprojektová fáze
Literatura
    povinná literatura
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
3-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení (témata: SWOT analýza, analýza zainteresovaných stran, logický rámec projektu, work breakdown structure, harmonogram projektu, analýza rizik) a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDML101 Projektový management I

Divadelní fakulta
léto 2017
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a zavěrečným hodnocením konče. Vysvětlilt základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných seminárních cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Kulturní projekt I a Kulturní projekt II. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikace IPMA, stupně D.

DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování analýzy SWOT, logické matice, analýzy zainteresovaných stran, postimplementační analýzy projektu,
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Předprojektová fáze: SWOT analýza
    - Předprojektová fáze: Logický rámec projektu
    - Předprojektová fáze: Analýza zainteresovaných stran
    - Inicializace projektu
    - Plánování projektu I: Aktivity a výstupy
    - Plánování projektu II: Čas a zdroje
    - Plánování projektu III: Rizika
    - Plánování projektu IV: Komunikace
    - Tým a týmová spolupráce
    - Realizace a ukončení projektu
    - Poprojektová fáze
Literatura
    povinná literatura
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
3-denní bloková výuka ve formě přednášky/semináře
Počet hodin kontaktní výuky celkem: 24
Počet hodin samostatné práce studenta: 24

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v kurzu, v týmech zpracovat zadaná praktická cvičení (témata: SWOT analýza, analýza zainteresovaných stran, logický rámec projektu, work breakdown structure, harmonogram projektu, analýza rizik) a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost ve výuce: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDML101 Projektový management I

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Blanka Chládková
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a zavěrečným hodnocením konče. Vysvětlilt základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných seminárních cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Kulturní projekt I a Kulturní projekt II. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikace IPMA, stupně D.

DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování analýzy SWOT, logické matice, analýzy zainteresovaných stran, postimplementační analýzy projektu,
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tato rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Předprojektová fáze: SWOT analýza
    - Předprojektová fáze: Logický rámec projektu
    - Předprojektová fáze: Analýza zainteresovaných stran
    - Inicializace projektu
    - Plánování projektu I: Aktivity a výstupy
    - Plánování projektu II: Čas a zdroje
    - Plánování projektu III: Rizika
    - Plánování projektu IV: Komunikace
    - Tým a týmová spolupráce
    - Realizace a ukončení projektu
    - Poprojektová fáze
Literatura
    povinná literatura
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Přednáška/seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, v týmech zpracovat celkem šest praktických cvičení (témata: SWOT analýza, analýza zainteresovaných stran, logický rámec projektu, work breakdown structure, harmonogram projektu, analýza rizik) a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost v hodinách: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDML101 Projektový management I

Divadelní fakulta
léto 2015
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jan Kolegar
Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér divadelní produkce a jevištní technologie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Úspěšné absolvování zimního semestru I. ročníku bakalářského stupně studia oboru Divadelní manažerství, specializace Divadelní produkce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
CÍL
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy projektového řízení a používanou terminologií, vést je k pochopení rozsahu projektového řízení a myšlení, jejich přínosu a možnostech využití. Provést posluchače přípravou a realizací projektu, předprojektovými úvahami počínaje a zavěrečným hodnocením konče. Vysvětlilt základní metody a techniky projektového řízení a prakticky si je vyzkoušet při zpracování zadaných seminárních cvičeních.

Předmět uvádí studenty do širší problematiky související s plánováním, realizací a hodnocením projektů a pokládá tak základy pro témata, která budou hlouběji probrána v navazujících předmětech Kulturní projekt I a Kulturní projekt II. Znalosti a dovednosti nabyté v tomto předmětu odpovídají základním požadavkům na certifikace IPMA, stupně D.

DESKRIPTORY
ZNALOSTI
Student dokáže:
- vysvětlit základní termíny projektového řízení (projekt, projektový cíl, projektový trojimperativ, projektové řízení, kontext, rozsah a obsah projektu, námět na projekt ad.),
- popsat životní cyklus projektu a vysvětlit účel jeho jednotlivých fází,
- popsat SMART cíl,
- popsat a vysvětlit účel a postup zpracování analýzy SWOT, logické matice, analýzy zainteresovaných stran, postimplementační analýzy projektu,
- popsat náplň etap inicializace a ukončení projektu,
- vyjmenovat a popsat metody a techniky užívané v etapě plánování projektu (work breakdown structure, seznam činností, ganttův diagram, síťová analýza, rozpočet a cash flow projektu, bodová analýza rizik, metoda RIPRAN, matice zodpovědnosti ad.),
- vyjmenovat a popsat metody sloužící ke zhodnocení stavu projektu během jeho realizace,
- vysvětlit rozdíl mezí týmem a skupinou,
- popsat a vysvětlit principy a etapy týmové dynamiky,
- vyjmenovat a popsat základní metody týmové spolupráce.

DOVEDNOSTI
Studenti umí na základě zadání modelového námětu na projekt:
- definovat jeho základní atributy, předpoklady a limity,
- formou SWOT analýzy zmapovat, popsat a vyhodnotit jeho silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby,
- formou analýzy zainteresovaných stran zmapovat a popsat stakeholdery a navrhnout způsoby spolupráce s nimi,
- definovat hlavní a projektový cíl, výstupy a aktivity, včetně nastavení kritérií úspěšnosti a způsobu jejich ověření,
- zpracovat plán realizace postavený na základních metodách a technikách projektového řízení,
- identifikovat a analyzovat jeho základní rizika a navrhnout opatření tyto rizika omezující,
- navrhnout způsoby hodnocení projektu,
- připravit setkání týmu v souladu s principy efektivního vedení porad,
- aplikovat základní metody týmové spolupráce při řešení úkolů souvisejících s modelovým projektem,
- prezentovat a diskutovat své návrhy k řešení modelového projektu se členy svého týmu i pedagogem předmětu.

ZPŮSOBILOSTI
Student je schopen:
- společně s týmem definovat úkoly, naplánovat je v čase a rozdělit mezi jednotlivé členy týmu,
- pracovat systematicky se svým časem, definovat vlastní úkoly a aktivity,
- plnit zadané úkoly s ohledem na stanovené termíny i potřeby ostatních členů týmu,
- komunikovat s týmem, diskutovat navržená řešení a dojít k společnému konsensu,
- kriticky a samostatně nastudovat klíčové i doplňující materiály a prameny zadané pedagogem.
Osnova
  • - Úvod do projektového řízení
    - Životní cyklus projektu
    - Předprojektová fáze: SWOT analýza
    - Předprojektová fáze: Logický rámec projektu
    - Předprojektová fáze: Analýza zainteresovaných stran
    - Inicializace projektu
    - Plánování projektu I: Aktivity a výstupy
    - Plánování projektu II: Čas a zdroje
    - Plánování projektu III: Rizika
    - Plánování projektu IV: Komunikace
    - Tým a týmová spolupráce
    - Realizace a ukončení projektu
    - Poprojektová fáze
Literatura
    povinná literatura
  • JEŽKOVÁ, Zuzana, Hana KREJČÍ, ŠVEC JAROSLAV a Branislav LACKO. Projektové řízení. Jak zvládnout projekty. 2013, 381 s. ISBN 978-80-905297-1-7. info
  • KREJČÍ, Hana. Specifika uměleckých projektů. 2013, 80 s. ISBN 978-80-7460-050-0. info
    doporučená literatura
  • Bělohlávek, F.: Jak řídit a vést lidi. Praha: Computer Press, 2005. info
  • Plamínek, J. Synergický management, vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. 1.vyd. Praha: ARGO, 2000. ISBN 80-7203-258-5. info
  • Plamínek, J. Vedení lidí, týmů a firem. Praktický atlas managementu. Praha: Grada publishing. 2002. ISBN 80-247-0403-X. info
  • Plamínek, J.: Vedení porad: Jak dosáhnout maximálního výsledku s minimem lidí, času a energie. Praha: Grada Publishing, 2007. info
  • DOLEŽAL, Jan, Jiří KRÁTKÝ a Ondřej CINGL. 5 kroků k úspěšnému projektu. 2013, 192 s. ISBN 978-80-247-4631-9. info
  • DOLEŽAL, Jan a A KOL. Projektový management dle IPMA. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4275-5. info
  • BĚLOHLÁVEK, František a Pavol KOŠŤAN. Management. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0396-X. info
Výukové metody
FORMY VÝUKY
Přednáška/seminář
Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 2

VÝUKOVÉ METODY
Student poznatky získané přednáškou a samostudiem reflektuje a prakticky ověřuje v týmové práci při zpracování zadaných praktických cvičení. Výsledky těchto cvičení jsou průběžně prezentovány a reflektovány jak pedagogem, tak ostatními studenty.

Pedagog používá následující výukové metody:
- Přednáška
- Práce s textem
- Diskusní metody
- Heuristické metody
- Metody vytváření dovedností
- Skupinová a kooperativní výuka
- Brainstorming
- Kritické myšlení
Metody hodnocení
Letní semestr
Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem. Pro úspěšné zakončení předmětu je třeba být účasten/účastna alespoň 80 % výuky v semináři, v týmech zpracovat celkem šest praktických cvičení (témata: SWOT analýza, analýza zainteresovaných stran, logický rámec projektu, work breakdown structure, harmonogram projektu, analýza rizik) a uspět v závěrečném testu.

Procentuální váha hodnocení:
- aktivní přítomnost v hodinách: 20 % hodnocení,
- zpracování praktických cvičení: 30 % hodnocení, vč. slovní zpětné vazby pedagoga (slouží k ověření dovedností a způsobilostí studenta),
- písemný test: 50 % (slouží k ověření znalostí studenta).
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.