DDAL201 Dramaturgie a režie II
Divadelní fakultaléto 2024
- Rozsah
- 3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Barbora Jandová (přednášející)
prof. MgA. Ivo Krobot (přednášející)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející)
MgA. Štěpán Pácl, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 14:00–15:30 406, St 12:00–13:30 406, Pá 12:30–14:45 406
- Předpoklady
- Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu - Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
- Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
- Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
- Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
- Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
- Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
- Budou analyzovat jejich textové úpravy.
- Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
- Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
- Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
- Literatura
- povinná literatura
- Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
- neurčeno
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
- Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
- Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
- Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
- Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
- Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
- Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
- Výukové metody
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Metody hodnocení
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
DDAL201 Dramaturgie a režie II
Divadelní fakultaléto 2023
- Rozsah
- 3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. PhDr. Václav Cejpek (přednášející)
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DDAL201/CR: Po 16:15–17:45 405, Út 10:15–12:15 405, St 12:00–13:30 405, V. Cejpek, N. Satková, Z. Srba, P. Trtílek
DDAL201/DD: Po 16:15–17:45 405, St 12:00–13:30 405, V. Cejpek, N. Satková, P. Trtílek - Předpoklady
- Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu - Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
- Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
- Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
- Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
- Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
- Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
- Budou analyzovat jejich textové úpravy.
- Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
- Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
- Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
- Literatura
- povinná literatura
- Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
- neurčeno
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
- Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
- Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
- Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
- Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
- Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
- Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
- Výukové metody
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Metody hodnocení
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
DDAL201 Dramaturgie a režie II
Divadelní fakultaléto 2022
- Rozsah
- 3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- Mgr.art. Jozef Gombár (přednášející)
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
MgA. Šimon Peták (přednášející)
doc. Břetislav Rychlík (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–17:45 407, Út 18:00–19:30 407
- Předpoklady
- Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu - Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
- Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
- Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
- Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
- Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
- Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
- Budou analyzovat jejich textové úpravy.
- Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
- Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
- Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
- Literatura
- povinná literatura
- Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
- neurčeno
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
- Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
- Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
- Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
- Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
- Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
- Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
- Výukové metody
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Metody hodnocení
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
DDAL201 Dramaturgie a režie II
Divadelní fakultaléto 2021
- Rozsah
- 3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. Mgr. Barbora Jandová (přednášející)
prof. MgA. Ivo Krobot (přednášející)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 16:15–17:00 406, Po 17:00–17:45 406, Po 18:00–18:45 406, St 10:15–11:00 406, St 11:00–11:45 406, Čt 14:30–15:15 406, Čt 15:15–16:00 406, Pá 10:15–11:00 406, Pá 11:00–11:45 406
- Předpoklady
- Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, Rez_Dram:B)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu - Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
- Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
- Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
- Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
- Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
- Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
- Budou analyzovat jejich textové úpravy.
- Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
- Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
- Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
- Literatura
- povinná literatura
- Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
- neurčeno
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
- Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
- Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
- Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
- Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
- Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
- Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
- Výukové metody
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Metody hodnocení
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
DDAL201 Dramaturgie a režie II
Divadelní fakultaléto 2020
- Rozsah
- 3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. PhDr. Václav Cejpek (přednášející)
prof. PhDr. Miroslav Plešák (přednášející)
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Út 14:30–16:00 405, St 10:15–11:45 405, St 14:30–16:00 405, St 14:30–16:15 405
- Předpoklady
- Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
- Výstupy z učení
- Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu - Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
- Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
- Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
- Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
- Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
- Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
- Budou analyzovat jejich textové úpravy.
- Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
- Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
- Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
- Literatura
- povinná literatura
- Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
- Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
- neurčeno
- Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
- Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
- Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
- Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
- Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
- Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
- Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
- Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
- Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
- Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
- Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
- Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
- Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
- Výukové metody
- Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
- Metody hodnocení
- analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
DDAL201 Dramaturgie
Divadelní fakultaléto 2019
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- Po 14:30–17:45 407
- Předpoklady
- EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Činoherní režie (program DIFA, B-DRAUM)
- Činoherní režie (program DIFA, N-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, N-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
- Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
- Literatura
- povinná literatura
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- Sofokles : Antigona. info
- Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
- Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
- doporučená literatura
- Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
- Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
- Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
- Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
DDAL201 Dramaturgie
Divadelní fakultaléto 2016
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Rozvrh
- St 12:00–13:30 407, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
- Předpoklady
- EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
- Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
- Literatura
- povinná literatura
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- Sofokles : Antigona. info
- Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
- Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
- doporučená literatura
- Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
- Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
- Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
- Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
DDAL201 Dramaturgie
Divadelní fakultaléto 2018
Předmět se v období léto 2018 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
- Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
- Literatura
- povinná literatura
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- Sofokles : Antigona. info
- Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
- Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
- doporučená literatura
- Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
- Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
- Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
- Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
DDAL201 Dramaturgie
Divadelní fakultaléto 2017
Předmět se v období léto 2017 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER") - Mateřské obory/plány
- Divadelní dramaturgie (program DIFA, B-DRAUM)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
- Osnova
- V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
- Literatura
- povinná literatura
- Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
- Sofokles : Antigona. info
- Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
- Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
- doporučená literatura
- Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
- Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
- Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
- Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
- Výukové metody
- přednáška, seminář
- Metody hodnocení
- soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
- Statistika zápisu (nejnovější)