DDAL201 Dramaturgie a režie II

Divadelní fakulta
léto 2024
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Barbora Jandová (přednášející)
prof. MgA. Ivo Krobot (přednášející)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející)
MgA. Štěpán Pácl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. Michal Zetel, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:00–15:30 406, St 12:00–13:30 406, Pá 12:30–14:45 406
Předpoklady
Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
  • Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
  • Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
  • Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
  • Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
  • Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
  • Budou analyzovat jejich textové úpravy.
  • Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
  • Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
  • Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
Literatura
    povinná literatura
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    neurčeno
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.

DDAL201 Dramaturgie a režie II

Divadelní fakulta
léto 2023
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. PhDr. Václav Cejpek (přednášející)
Mgr. Naďa Satková, Ph.D. (přednášející)
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Václava Cejpka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
DDAL201/CR: Po 16:15–17:45 405, Út 10:15–12:15 405, St 12:00–13:30 405, V. Cejpek, N. Satková, Z. Srba, P. Trtílek
DDAL201/DD: Po 16:15–17:45 405, St 12:00–13:30 405, V. Cejpek, N. Satková, P. Trtílek
Předpoklady
Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
  • Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
  • Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
  • Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
  • Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
  • Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
  • Budou analyzovat jejich textové úpravy.
  • Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
  • Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
  • Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
Literatura
    povinná literatura
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    neurčeno
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2024.

DDAL201 Dramaturgie a režie II

Divadelní fakulta
léto 2022
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr.art. Jozef Gombár (přednášející)
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
MgA. Šimon Peták (přednášející)
doc. Břetislav Rychlík (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 14:30–17:45 407, Út 18:00–19:30 407
Předpoklady
Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
  • Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
  • Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
  • Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
  • Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
  • Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
  • Budou analyzovat jejich textové úpravy.
  • Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
  • Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
  • Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
Literatura
    povinná literatura
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    neurčeno
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2023, léto 2024.

DDAL201 Dramaturgie a režie II

Divadelní fakulta
léto 2021
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. Mgr. Barbora Jandová (přednášející)
prof. MgA. Ivo Krobot (přednášející)
prof. Mgr. Petr Oslzlý (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 16:15–17:00 406, Po 17:00–17:45 406, Po 18:00–18:45 406, St 10:15–11:00 406, St 11:00–11:45 406, Čt 14:30–15:15 406, Čt 15:15–16:00 406, Pá 10:15–11:00 406, Pá 11:00–11:45 406
Předpoklady
Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
  • Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
  • Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
  • Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
  • Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
  • Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
  • Budou analyzovat jejich textové úpravy.
  • Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
  • Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
  • Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
Literatura
    povinná literatura
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    neurčeno
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDAL201 Dramaturgie a režie II

Divadelní fakulta
léto 2020
Rozsah
3/3/6. 6 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. PhDr. Václav Cejpek (přednášející)
prof. PhDr. Miroslav Plešák (přednášející)
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. Pavel Trtílek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MgA. Zbyněk Srba, Ph.D.
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Út 14:30–16:00 405, St 10:15–11:45 405, St 14:30–16:00 405, St 14:30–16:15 405
Předpoklady
Absolvování prvního ročníku dramaturgie nebo režie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních témat. Nalézat, pojmenovávat a uplatňovat prostředky, skrze něž by tento výklad mohl být realizován, a připravit tak posluchače na konkrétní inscenační tvorbu při práci na dialozích. Vést studenty dramaturgie a režie k samostatné umělecké práci při realizování dialogů, situací a scén na základě vlastní interpretace dramatického textu. Vést studenty k prohlubování jejich teoretického myšlení především v oblasti literární poetiky. Vypracovat režijní knihu zadaného textu.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- vytvářet samostatnou uměleckou práci při realizování dialogů, situací a scén na základě povídky nebo dramatického textu
- rozvinout své schopnosti interpretovat klasický dramatický text tak, aby byla rozvíjena jeho potenciální vnitřní témata a možnosti oslovovat jeho prostřednictvím současného diváka
- vypracovat dramaturgický koncept a konkrétní plán inscenací jedné sezóny divadla tradičního typu
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dramaturgie a režie dostane:
  • Naučení o problematice interpretace v obecné rovině.
  • Bude rozebrána struktura a téma zadaného dramatického textu.
  • Prostřednictvím referátů se studenti seznámí s několika adaptacemi zadaného textu.
  • Seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu.
  • Prostřednictvím audiovizuálních záznamů a jejich analýz se seznámí s několika významnými inscenacemi zadaného textu.
  • Budou analyzovat jejich textové úpravy.
  • Budou analyzovat jednotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednictvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná.
  • Studenti budou pod patronací pedagogů připravovat témata a scénáře pro realizované projekty a také pro projekt, který budou inscenovat na počátku dalšího semestru.
  • Pedagogové budou se studenty diskutovat o tématech pro jejich bakalářský absolventský výkon i bakalářskou práci.
Literatura
    povinná literatura
  • Kraus, Karel: Divadlo ve službách dramatu. Divadelní ústav, Praha 2001. info
  • Mitchel, Katje. Umění a řemeslo režiséra. Brno: JAMU, 2015
    neurčeno
  • Boileau-Déspreaux, Nicolas: Umění básnické. In: O umění básnickém a dramatickém (ed. K. Sgallová a J. K. Kroupa), s. 183 - 216. Praha : Koniasch Latin Press, 1997. 1. vyd. ISBN 80-85917-31-9. info
  • Bořivoj Srba: Umění režie, Brno 1996. info
  • Bořivoj Srba: Více než hry. JAMU, Brno 2006. info
  • Brecht, Bertolt: Kupování mosazi. JAMU, Brno 2009. info
  • Hořínek, Zdeněk - Cesty moderního dramatu (Praha, 1995). info
  • Hynšt, M.: Od divadelního eseje k divadelnímu tvaru I,II , Brno 2002, 2006. info
  • Scherhaufer, P.: Čítanka z dejín divadelnej réžie I., II., III. a IV. Národné divadelné centrum, Bratislava 1998 - 2007. info
  • Srba, B.: Poetické divadlo E.F.Buriana, Brno 1991. info
  • Staiger, Emil: Základní pojmy poetiky, Praha 1967. info
  • Thomas, James: Script Analysis for Actors, Directors and Designers. Focal Press, Oxford 2005. info
  • Vostrý, Jaroslav: Scénologie dramatu. AMU, Praha 2010. info
  • Zich, Otakar: Estetika dramatického umění. Panorama, Praha 1986. info
  • Oslzlý, Petr: Commedia dell'arte (Brno, JAMU, 2011)
  • Kundera, Ludvík: V meandrech dramaturgie (Brno, JAMU, 2017)
Výukové metody
Přednáška a seminář, práce s textem, diskuzní metody.
Metody hodnocení
analýza a soustavné sledování výsledků činnosti studenta, klasifikovaný zápočet
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDAL201 Dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2019
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
doc. MgA. Marek Horoščák, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
Po 14:30–17:45 407
Předpoklady
EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
Literatura
    povinná literatura
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • Sofokles : Antigona. info
  • Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
  • Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
    doporučená literatura
  • Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
  • Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
  • Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
  • Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDAL201 Dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2016
Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Rozvrh
St 12:00–13:30 407, kromě Út 12. 4. až So 16. 4.
Předpoklady
EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
Literatura
    povinná literatura
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • Sofokles : Antigona. info
  • Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
  • Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
    doporučená literatura
  • Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
  • Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
  • Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
  • Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDAL201 Dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2018

Předmět se v období léto 2018 nevypisuje.

Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
Literatura
    povinná literatura
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • Sofokles : Antigona. info
  • Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
  • Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
    doporučená literatura
  • Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
  • Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
  • Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
  • Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.

DDAL201 Dramaturgie

Divadelní fakulta
léto 2017

Předmět se v období léto 2017 nevypisuje.

Rozsah
1/1/2. 2 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Kovalčuk (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Kovalčuk
Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér režie a dramaturgie Marka Horoščáka – Ateliér režie a dramaturgie – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
EVER ( DDAZ201 Dramaturgie )
absolvování předchozích 3 semestrů předmětu Dramaturgie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v zimním semestru (podle předpokladu "EVER")
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Naučit studenty dramaturgie a režie schopnosti interpretovat klasický dramatický text z hlediska jeho potenciálních vnitřních témat i možností jeho prostřednictvím oslovit současného diváka.
Osnova
  • V návaznosti na předchozí analýzy dramatických textů a pojmenovávání jejich potenciálních témat se studentům dostane: - naučení o problematice insterpretace v obecné rovině; - bude rozebrána struktura a témata Sofoklovy Antigony; - prostřednictvím referátů se studenti seznámi s několika adaptacemi (Anouilh, Karvaš); - seznámí se s historickými a filozofickými souvislostmi tohoto dramatu; - prostřednictvím audiovizuální záznamů a jejich analýz se seznámi s několika významnými inscenacemi Antigony (O. Krejča, E. Tálská, M. Čičváka) - budou analyzovat textové úpravy; - budou analyzovat jenotlivé komponenty inscenace, jejichž prostřednitvím byla v inscenaci uvedená hra interpretovaná. Možnosti výkladu potom budou procvičovány při interpretování dalších zadaných textů.
Literatura
    povinná literatura
  • Aristoteles: Poetika. Přel. M. Mráz. Praha : Svoboda, 1996. 8. vyd.. ISBN 80-205-0295-5. (možno i jiné vydání v jiném překladu). info
  • Sofokles : Antigona. info
  • Vladimír Čermák: Antigona, Beckett, Kafka. Brno: JAMU, 2015
  • Patočka, Jan: Ještě jedna Antigona a Antigoné ještě jednou. In Divadlo 18, 1967, č. 12, s. 1 - 7.
    doporučená literatura
  • Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha, Nakladatelství Karolinum, 2005, ISBN 80-246-1105-8. info
  • Daneš, Jaroslav. Politické aspekty řecké tragédie. Pavel Mervart, 2012
  • Patočka, Jan. Pravda mýtu v Sofoklových dramatech o Labdakovcích. In Jan Patočka, Sebrané spisy, sv. 4
  • Stehlíková, Eva: Co je nám po Hekubě. Praha,: Brkola, 2012
Výukové metody
přednáška, seminář
Metody hodnocení
soustavné sledování výkonu studenta a seminární práce
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2016, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.