DATL103 Technika a technologie videotvorby

Divadelní fakulta
léto 2025
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Dalibor Vlašín (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Francán
Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Ateliér audiovizuální tvorby a divadla – Děkanát – Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Předpoklady
Praxe s PC, zkušenosti s foto a videotechnikou.
Nutné souběžně navštěvovat tyto předměty: základu oboru
Praktikum AV technologií a televizní praxe
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
*V jednotlivých cvičeních seznámit studující s používáním audio a videotechniky. Fyziologie lidského vidění, barvy a barevné prostory. Využívání těchto poznatků v televizní technologii. Analogové a digitální televizní systémy. Technické normy audio a videosignálu. Porovnání televizních systémů v Evropě a ve světě. Mezinárodní video standardy a jejich aplikace v praxi Poměry stran televizního obrazu a jejich konverze. Prokládané a progresivní video. Akvizice primárních záznamů. Postprodukce a finalizace multimediálního díla. Zpracování videa pomocí různých postupů a finalizace videa pro kazetu, video DVD i BD (blue ray). Distribuce contentu pomocí streamingu, IPTV a dalšími cestami. *Získané dovednosti: Podstata a formy získávání elektronických informací, vysvětlení vzniku foto-elektronického obrazu a elektronického zvuku. Způsoby úprav a manipulací s obrazem a zvukem. Využívání kompresních systémů a algoritmů. Interaktivní aplikace. Informace o kamkordérech, videopříslušenství a jejich základní údržbě. Barevné prostory pro počítačovou a televizní grafiku. Gamma korekce (křivka, koeficient). Barevná teplota, vlnová délka (jednotky a měření). Luxmetr, kolorimetr, fotometr (k čemu slouží a jak se používá). Záznamové formáty analogového a hlavně digitálního videa. Interaktivní multimediální možnosti (DVD, MHP, HbbTV ). Co je to MIDI, jak pracuje a jak se ovládá. Co je to DMX a na co se používá. Analogově - digitální převod a jeho důsledky. Využívání a nastavování převodníků. Multimediální instalace a prezentace videa. Podstata obrazového vnímání u člověka Možnosti komprimace a dosažitelná kvalita Video na vyžádání (on demand) Internetové video, streaming, kodéry a dekodéry Editace komprimovaného videa Barevné prostory jejich modely a barevné korekce Mimo kolektivní práci v atelieru se jedná o větší podporu samostatné experimentální práce ve studiu.

Osnova
  • Kurz základů audiovizuální tvorby seznamuje studenty se způsoby a možnostmi práce s obrazem a zvukem. Zabývá se technologickou montáží, editací ("střihem"), zpracováním videa pomocí různých postupů a finalizací videa pro kazetu, video DVD i BD (blue ray). Distribuce contentu pomocí streamingu, IPTV a dalšími cestami.

    Elektronické technologické minimum.
    Fyziologie lidského vidění, barvy a barevné prostory.
    Využívání těchto poznatků v televizní technologii.
    Analogové a digitální televizní systémy.
    Technické normy audio a videosignálu.
    Porovnání televizních systémů v Evropě a ve světě.
    Mezinárodní video standardy a jejich aplikace v praxi.
    Poměry stran televizního obrazu a jejich konverze.
    Prokládané a progresivní video.
    Akvizice primárních záznamů.
    Postprodukce a finalizace multimediálního díla.
    Druhy komprese a způsob použití.
    Kodeky, jejich podstata a způsob využití.
    Nastavování datových toků.
    Fire Wire, i.link, IEEE1394. Popis normy a možností aplikace MPEG-2, MPEG4-AVC a další.
    Nelineární střih.
Literatura
  • P.Kuba, V.Vít: Televizní technika BEN 2003. info
  • D.Franklin: Flash MX Macromedia 2008. info
  • Murray, vanRypen: Encyclopedia of graphics file formats O´Reilly 1995, 2005. info
  • Adobe Premiere Pro CS (výukový kurz) Adobe Press 2007. info
  • Beránek: Digitální video v praxi MF Dnes 2002. info
  • Avid Media Composer (tutorialy k editačnímu SW). info
Výukové metody
* Pravidelná výuka
* Počet hodin kontaktní výuky týdně: 2
* Počet hodin samostatné práce studenta týdně: 0

Přednáška, seminář (diskuze, vlastní tvůrčí a kritická práce a její reflexe)
Problémově orientovaná kontaktní a interaktivní výuka.
Metody hodnocení
* Zimní semestr
Zápočet na základě docházky a písemného testu

* Letní semestr
Zápočet na základě docházky a testu
Zápočet na základě klauzury/testu
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.