DIFA:DAAZX78 Typologie filmové tvorby a ada - Informace o předmětu
DAAZX78 Typologie filmové tvorby a adaptace
Divadelní fakultazima 2017
- Rozsah
- 2/2/1. 2 kr. Ukončení: kz.
- Vyučující
- prof. MgA. Hana Slavíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Silva Macková
Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění
Dodavatelské pracoviště: Divadelní fakulta – Janáčkova akademie múzických umění - Předpoklady
- EVER( DAALX78 Typologie filmové tvorby a adaptace )
základní orientace ve světové kinematografii a literatuře - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Pro úspěšný zápis předmětu si zaregistrujte též odpovídající předmět v letním semestru (podle předpokladu "EVER") - Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s výjimečnými osobnostmi a díly evropské a světové kinematografie, s důrazem na autorský vývoj a příklady osobitých adaptací původních literárních děl. Jde o hloubkouvou komplexní sondu do tvorby vybraného režiséra (např. F. Truffaut, J.L. Godard, F. Fellini, L. Visconti, M. Antonioni, A. Wajda, I. Bergman, W. Allen, K. Kieslowski) umožňující důkladné pochopení krystalizace tvůrčích metod v kontextu společenských proměn. Každý cyklus je skrze danou osobnost zaměřen na vybranou evropskou nebo světovou kinematografii.
- Výstupy z učení
- Student je schopen definovat vývoj tvůrčích a adaptačních postupů významných filmových tvůrců, v kontextu evropské a světové kinematografie. Dovede analyzovat filmové dílo ve vztahu ke kulturním a společenským okolnostem jeho vzniku. Dokáže popsat scenáristické, dramaturgické, režijní postupy, stejně jako další složky díla jako je kamera, střih, hudba, scénografie tak, aby je sám dokázal adekvátně aplikovat ve své vlastní tvorbě.
- Osnova
- Úvod - okolnosti vzniku filmového díla,souvislosti s literární předlohou. Projekce vybraného díla evropské ev. světové kinematografie. Diskuze s důrazem na dramaturgii díla a scenáristickou metodu. Analýza režijních, kamerových, střihových metod. Reflexe analyzovaných metod ve vztahu k potenciálnímu uplatnění ve vlastní tvorbě.
- Literatura
- Cieslar, Jiří: Concettino ohlédnutí. Praha 1996. info
- Cieslar Jiří: Kočky na Atalantě, AMU, Praha, 2003. info
- James Monaco. Nová vlna. Akademie múzických umění v Praze, Praha, 2001. info
- Jerzy Płażewski : Dějiny filmu. info
- Jesse KALIN: Ingmar Bergman a jeho filmy. Casablanca.2007. info
- Kristin Thompsonová , David Bordwell : Dějiny filmu. info
- Monaco, J. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha: Albatros, 2004. info
- Přádná, Škapová, Cieslar: Démanty všednosti. Pražská scéna 2002. info
- Výukové metody
- seminář, práce s obrazem, diskuzní metody, dramaturgická analýza
- Metody hodnocení
- zápočet je udělen na základě účasti na projekcích a diskuzích a na základě písemné analýzy jednoho z vybraných filmových děl
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jamu.cz/predmet/difa/zima2017/DAAZX78