J 2024

Ruce v digitálním obraze: materialita tapisérií v autorském dokumentárním filmu

VAŠKŮ, Petr

Základní údaje

Originální název

Ruce v digitálním obraze: materialita tapisérií v autorském dokumentárním filmu

Název česky

Ruce v digitálním obraze: materialita tapisérií v autorském dokumentárním filmu

Název anglicky

Hands in Digital Image: The Materiality of Tapestry in a Documentary about Tapestry Manufacture

Autoři

VAŠKŮ, Petr (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ArteActa, Praha, AMU, 2024, 2788-2810

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

Klíčová slova česky

materialita; intermedialita; tapisérie; digitální obraz; experimentální film; hand-made film; liquid light; řemeslo; digitální řemeslo; AI

Klíčová slova anglicky

materiality; intermediality; tapestry; digital image; experimental cinema; hand-made film; liquid light; craft; digital craft; AI
Změněno: 11. 4. 2025 13:25, MgA. Petr Vašků

Anotace

V originále

V této expozici zvu do procesu výzkumu, jak skrze natáčení a postprodukci filmu o gobelínové manufaktuře ve Valašském Meziříčí zprostředkovat řemeslnost, medialitu a materialitu tapisérií a recipročně i filmové technologie. Podstatným je tedy téma proměny. Proměny tapisérie ve filmový obraz, ale i proměny malby či grafiky, které byly předobrazem v manufaktuře utkaných tapisérií. Paralelně hledám možnosti, jak pomocí média, které je primárně reprezentativní, docílit skrz materialitu a tělesnost účinku prezence. Ve výzkumu střídám observační pasáže se stylizovanými, které vzešly z tvůrčího dialogu materialit odlišných médií, výtvarných technik či postprodukčních zásahů. Tyto metody mohou prohloubit nejen divácký prožitek, ale i dokumentární výpověď a zprostředkovat až taktilní setkání s natáčenou skutečností. Nakonec na základě praktické zkušenosti rozlišuji práci s materialitou ve filmu do tří analytických řezů.

Anglicky

In this exposition, I invite you to the process of research carried out in the tapestry manufactory in Valašské Meziříčí. It aims to find out how to convey tapestries' craftsmanship, mediality and materiality through filming and post-production. The theme of transformation is essential: the transformation of the tapestry into a film image, but also the transformation of painting or graphics, which were the precursors of the tapestries woven in the manufactory. I am also looking for ways to use a primarily representational medium to achieve an effect of presence through materiality and corporeality. In my research, I interlace observational passages with stylized ones that emerge from a creative dialogue between the materiality of different media, artistic techniques, or post-production interventions. These methods can deepen not only the viewer's experience but also the documentary testimony and convey an almost tactile encounter with the filmed reality. Finally, based on practical experience, I distinguish working with materiality in film into three analytical cuts.