W 2024

Vyprávění

JEBAVÁ, Kateřina and Katarína KAŠPÁRKOVÁ KOIŠOVÁ

Basic information

Original name

Vyprávění

Name (in English)

Storytelling

Authors

JEBAVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Katarína KAŠPÁRKOVÁ KOIŠOVÁ (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

2024

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Organization of a workshop

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords in English

dramaturgy in theatre;storytelling;dramaturgical profession
Changed: 12/3/2025 13:31, Mgr. et Mgr. Pavla Musilová

Abstract

V originále

Workshop s dramaturgyní a doktorandkou Mgr. Katarínou Koišovou na téma dramaturgie v divadle a vyprávění. Design workshopu připravila lektorka Barbora Liška pod metodickým vedením řešitelky Kateřiny Jebavé. Seznámení s dramaturgickou profesí v šíři této práce především v divadle a jejími principy. Účastníci a účastnice ve skupinách pracovali s dramatickým textem (vybranou scénou z her Maryša a Romeo a Julie) tak, jako by připravovali text pro zkoušení inscenace. Seznámili se s principem dramaturgické analýzy úprav textu. Po reflexi práce s textem nazkoušeli zpracovaný text do miniinscenace. Při reflexi společné tvůrčí práce sdílely účastnice vlastní zkušenosti i nápady, jak zažité postupy využít ve vlastní pedagogické praxi.

In English

A workshop led by Mgr. Katarína Koišová, dramaturg and PhD candidate at the Faculty of Arts, JAMU, on the topic of dramaturgy in theatre and storytelling. The design of the workshop was prepared by the instructor under the methodological supervision of project leader Kateřina Jebavá. The workshop introduced participants to the dramaturgical profession, focusing primarily on its role in theatre and its core principles. Participants worked in groups with a dramatic text (selected scenes from the plays Maryša and Romeo and Juliet) as if they were preparing the text for rehearsal. They were introduced to the principles of dramaturgical analysis and text adaptation. After reflecting on their work with the text, they rehearsed the processed text into a mini-production. During the reflection on the collaborative creative work, participants shared their own experiences and ideas on how to incorporate these learned methods into their own pedagogical practice.