j 2025

Evropské divadelní soubory herců s mentálním znevýhodněním II

KACETLOVÁ, Vendula

Základní údaje

Originální název

Evropské divadelní soubory herců s mentálním znevýhodněním II

Název anglicky

European theater groups of actors with mental disabilities II

Autoři

KACETLOVÁ, Vendula (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Ateliér 205, Brno, Janáčkova akademie múzických umění, 2025, 2787-9305

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Divadelní fakulta

Klíčová slova anglicky

Baltazár Színház;Otherness;Mental impairment;Moomsteatern;Münchner Kammerspiele;Theatre workt;Company of actors with mental impairments;Theater Babel Rotterdam
Změněno: 5. 3. 2025 13:11, Mgr. et Mgr. Pavla Musilová

Anotace

V originále

Tato zpráva z výzkumu sleduje pět divadelních souborů herců s mentálním znevýhod- něním v evropském prostoru. Vychází z předpokladu, že těmto divadelním souborům jde primárně nikoli o sociální rozměr činnosti, ale o umělecké hledisko jejich práce. Autorka očekává, že tato divadla svým působením současně nesou poselství, jež mohou být svým způsobem a v různé míře politická, společensky působící, a svým výzkumem toto očekávání ověřuje. Zpráva též popisuje rozdíly napříč vybranými soubory v přístupu k jejich vnitřní organizaci, potažmo k divadelní tvorbě těchto divadel. Text ohledává možnosti strategií práce se souborem herců s mentálním postižením jak směrem dovnitř týmu (varianty východisek společné tvůrčí práce), tak směrem ven (budování značky postavené na tomto specifiku, účelové využívání tohoto specifika a jeho konkrétní příklady).

Anglicky

This research report follows five theatre companies of actors with mental impairments in the European area. The premise is that these theatre companies are not primarily concerned with the social dimension of their activity, but with the artistic aspect of their work. The author expects that these theatres, through their work, simultaneously carry messages that can be political and socially impactful, and her research verifies this expectation. The report also describes the differences across the selected companies in their approach to their internal organisation, and consequently to the theatrical production of these theatres. The text looks at the possibilities of strategies for working with an ensemble of actors with mental disabilities, both inwards towards the team (variations of the starting points for joint creative work) and outwards (branding built on this specificity, the purposeful use of this specificity and concrete examples of it).