B 2024

Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele

HOLÁ, Monika

Basic information

Original name

Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele

Name in Czech

Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele

Name (in English)

Bohuslav Martinů and Brno. On the world and Czechoslovak premieres of the composer's stage works

Authors

HOLÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Brno, 334 pp. 2024

Publisher

Nakladatelství JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

Faculty of Music

ISBN

978-80-7460-226-9

Keywords (in Czech)

Bohuslav Martinů; uvedení jevištních děl; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar

Keywords in English

Bohuslav Martinů; performance of stage works; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar

Tags

International impact, Reviewed

Links

MSM 540000001, plan (intention).
Změněno: 7/2/2025 10:08, doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace se zabývá především fenoménem Martinů scénických děl, která byla v Brně uvedena ve světové nebo československé premiéře – jak za života skladatele, tak po jeho smrti. V tomto smyslu se Brno jednoznačně stalo místem s nejčetnějším uvedením nových martinůovských inscenací v celosvětovém měřítku. Cílem práce je seznámit čtenáře s okolnostmi vzniku děl a okolnostmi jejich brněnských nastudování a také s reakcemi odborné veřejnosti v dobových recenzích. Podrobně jsou představeni dva velcí brněnští propagátoři Martinů tvorby Václav Nosek a Zdeněk Zouhar, jimž jsou věnovány samostatné kapitoly.

In English

The publication deals primarily with the phenomenon of Martinů's stage works, which were presented in Brno as world or Czechoslovak premieres – both during the composer's lifetime and after his death. In this sense, Brno has clearly become the place with the most frequent presentations of new Martinů productions on a global scale. The aim of the work is to familiarize readers with the circumstances of the creation of the works and the circumstances of their Brno performances, as well as with the reactions of the professional public in contemporary reviews. Two great Brno promoters of Martinů's work, Václav Nosek and Zdeněk Zouhar, are introduced in detail, to whom separate chapters are dedicated.