Detailed Information on Publication Record
2024
Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele
HOLÁ, MonikaBasic information
Original name
Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele
Name in Czech
Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele
Name (in English)
Bohuslav Martinů and Brno. On the world and Czechoslovak premieres of the composer's stage works
Authors
HOLÁ, Monika (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Brno, 334 pp. 2024
Publisher
Nakladatelství JAMU
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
References:
Organization unit
Faculty of Music
ISBN
978-80-7460-226-9
Keywords (in Czech)
Bohuslav Martinů; uvedení jevištních děl; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar
Keywords in English
Bohuslav Martinů; performance of stage works; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Links
MSM 540000001, plan (intention).
Změněno: 7/2/2025 10:08, doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
V originále
Publikace se zabývá především fenoménem Martinů scénických děl, která byla v Brně uvedena ve světové nebo československé premiéře – jak za života skladatele, tak po jeho smrti. V tomto smyslu se Brno jednoznačně stalo místem s nejčetnějším uvedením nových martinůovských inscenací v celosvětovém měřítku. Cílem práce je seznámit čtenáře s okolnostmi vzniku děl a okolnostmi jejich brněnských nastudování a také s reakcemi odborné veřejnosti v dobových recenzích. Podrobně jsou představeni dva velcí brněnští propagátoři Martinů tvorby Václav Nosek a Zdeněk Zouhar, jimž jsou věnovány samostatné kapitoly.
In English
The publication deals primarily with the phenomenon of Martinů's stage works, which were presented in Brno as world or Czechoslovak premieres – both during the composer's lifetime and after his death. In this sense, Brno has clearly become the place with the most frequent presentations of new Martinů productions on a global scale. The aim of the work is to familiarize readers with the circumstances of the creation of the works and the circumstances of their Brno performances, as well as with the reactions of the professional public in contemporary reviews. Two great Brno promoters of Martinů's work, Václav Nosek and Zdeněk Zouhar, are introduced in detail, to whom separate chapters are dedicated.