2024
Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele
HOLÁ, MonikaZákladní údaje
Originální název
Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele
Název česky
Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele
Název anglicky
Bohuslav Martinů and Brno. On the world and Czechoslovak premieres of the composer's stage works
Autoři
HOLÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, 334 s. 2024
Nakladatel
Nakladatelství JAMU
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Organizační jednotka
Hudební fakulta
ISBN
978-80-7460-226-9
Klíčová slova česky
Bohuslav Martinů; uvedení jevištních děl; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar
Klíčová slova anglicky
Bohuslav Martinů; performance of stage works; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Návaznosti
MSM 540000001, záměr.
Změněno: 7. 2. 2025 10:08, doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.
V originále
Publikace se zabývá především fenoménem Martinů scénických děl, která byla v Brně uvedena ve světové nebo československé premiéře – jak za života skladatele, tak po jeho smrti. V tomto smyslu se Brno jednoznačně stalo místem s nejčetnějším uvedením nových martinůovských inscenací v celosvětovém měřítku. Cílem práce je seznámit čtenáře s okolnostmi vzniku děl a okolnostmi jejich brněnských nastudování a také s reakcemi odborné veřejnosti v dobových recenzích. Podrobně jsou představeni dva velcí brněnští propagátoři Martinů tvorby Václav Nosek a Zdeněk Zouhar, jimž jsou věnovány samostatné kapitoly.
Anglicky
The publication deals primarily with the phenomenon of Martinů's stage works, which were presented in Brno as world or Czechoslovak premieres – both during the composer's lifetime and after his death. In this sense, Brno has clearly become the place with the most frequent presentations of new Martinů productions on a global scale. The aim of the work is to familiarize readers with the circumstances of the creation of the works and the circumstances of their Brno performances, as well as with the reactions of the professional public in contemporary reviews. Two great Brno promoters of Martinů's work, Václav Nosek and Zdeněk Zouhar, are introduced in detail, to whom separate chapters are dedicated.