B 2024

Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele

HOLÁ, Monika

Základní údaje

Originální název

Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele

Název česky

Bohuslav Martinů a Brno. Ke světovým a československým premiérám jevištních děl skladatele

Název anglicky

Bohuslav Martinů and Brno. On the world and Czechoslovak premieres of the composer's stage works

Autoři

HOLÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, 334 s. 2024

Nakladatel

Nakladatelství JAMU

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Organizační jednotka

Hudební fakulta

ISBN

978-80-7460-226-9

Klíčová slova česky

Bohuslav Martinů; uvedení jevištních děl; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar

Klíčová slova anglicky

Bohuslav Martinů; performance of stage works; Brno; Václav Nosek; Zdeněk Zouhar

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno

Návaznosti

MSM 540000001, záměr.
Změněno: 7. 2. 2025 10:08, doc. Mgr. MgA. Monika Holá, Ph.D.

Anotace

V originále

Publikace se zabývá především fenoménem Martinů scénických děl, která byla v Brně uvedena ve světové nebo československé premiéře – jak za života skladatele, tak po jeho smrti. V tomto smyslu se Brno jednoznačně stalo místem s nejčetnějším uvedením nových martinůovských inscenací v celosvětovém měřítku. Cílem práce je seznámit čtenáře s okolnostmi vzniku děl a okolnostmi jejich brněnských nastudování a také s reakcemi odborné veřejnosti v dobových recenzích. Podrobně jsou představeni dva velcí brněnští propagátoři Martinů tvorby Václav Nosek a Zdeněk Zouhar, jimž jsou věnovány samostatné kapitoly.

Anglicky

The publication deals primarily with the phenomenon of Martinů's stage works, which were presented in Brno as world or Czechoslovak premieres – both during the composer's lifetime and after his death. In this sense, Brno has clearly become the place with the most frequent presentations of new Martinů productions on a global scale. The aim of the work is to familiarize readers with the circumstances of the creation of the works and the circumstances of their Brno performances, as well as with the reactions of the professional public in contemporary reviews. Two great Brno promoters of Martinů's work, Václav Nosek and Zdeněk Zouhar, are introduced in detail, to whom separate chapters are dedicated.