V originále
Jednou z možných cest pro skladatele při hledání nových zvukových světů je oblast starých nástrojů. Mezi staré nástroje, které mají již poměrně rozsáhlý soudobý repertoár, patří i loutna. Příspěvek s názvem Zvukové možnosti loutny a její využití v soudobé hudbě má za cíl představit výsledky z výzkumu zaměřeného na loutnové nástroje v jejich různých variantách z období mezi gotikou a barokem (tj. loutny s různými počty sborů, arciloutny, theorby či barokní kytary) v kontextu soudobé hudby a ve skladbách soudobých skladatelů vzniklých po roce 1970. Obsah příspěvku se bude dotýkat oblasti intenzity a barevných možností loutnových nástrojů. Dále pak také možnostmi pro realizaci mikrointervalů laděním strun či manipulací s pražci a artikulací ve staré hudbě využívanou i nevyužívanou. Zkoumaným aspektem je také problematika flažoletů a dalších zvukových efektů, kterých lze v souvislosti s loutnou docílit. Tyto možnosti loutny budou demonstrovány na příkladech ze skladeb soudobých skladatelů. Analyzovány byly skladby mimo jiné těchto autorů: Mark Rimple, Jean-Pascal Chaigne, Kent Olofsson, Elliott Park, Franck Christophe Yeznikian. Pozornost je věnována také notaci zmíněných aspektů.
Anglicky
One of the possible paths for composers in search of new sound worlds is the area of early instruments. The lute is one of the early instruments that already have a relatively large contemporary repertoire. This paper, entitled The sound possibilities of the lute and its use in contemporary music, aims to present the results of research on lute instruments in their various variants from the period between the Gothic and Baroque (i.e. lutes with different numbers of choruses, arciloutnes, theorbos or baroque guitars) in the context of contemporary music and in the compositions of contemporary composers written after 1970. The content of the paper will touch on the area of intensity and timbral possibilities of lute instruments. Furthermore, it will also cover the possibilities for the realization of microintervals by tuning the strings or manipulating the frets and the articulation used and not used in early music. Another aspect explored is the issue of harmonics and other sound effects that can be achieved in connection with the lute. These possibilities of the lute will be demonstrated with examples from the works of contemporary composers. The works of Mark Rimple, Jean-Pascal Chaigne, Kent Olofsson, Elliott Park, Franck Christophe Yeznikian, among others, have been analysed. Attention is also paid to the notation of the mentioned aspects.