V originále
One of the areas to which a contemporary composer can turn in search of new sonic qualities is the world of early instruments. Early instruments, which have made a big comeback in recent decades in the wake of the HIP movement, bring not only the experience of authentic early music performance, but also new opportunities for contemporary composers. In addition to the harpsichord and recorder, lute instruments have also been the subject of a significant number of compositions in recent decades. The contemporary lute repertoire includes a considerable number of solo pieces for the theorbo, which will be the focus of this paper. In this field, the theorbo player Caroline Delume has played a significant role in the creation of new compositions for solo theorbo, both by instigating the creation of new compositions and by participating in the performance of new compositions. Another significant undertaking in relation to new works for theorbo was the Theorbo Today project. This paper presents the findings of an investigation into the use of the theorbo in contemporary music written after 1970. It considers the possibilities and limits of the theorbo, drawing on sources from lutenists and on the analysis of scores. The following areas have been explored: the timbre and intensity of sound, the possibilities of using standard and non-traditional tunings, microintervals, articulation, the realization of harmonics, and the use of non-traditional sound effects. Furthermore, the issue of notation will be addressed. The subsequent section of the presentation concentrates on an analysis of selection contemporary compositions for theorbo. The objective is to encompass the variety of compositional approaches to writing for theorbo. The analysis of the scores focus on three main areas: the use of the sonic possibilities of the theorbo, compositional style, and the connection or lack of connection to early music. The selected pieces include Les Doigts du Soleil by Christopher Fox, Purple Cloud on the Edge of the Invisible Sea by Karim Haddad, Cet abîme d´étoiles by Jean-Pascal Chaigne, Chemin de silence by Kent Olofsson, La Chair de l´Ombre by Franck C. Yeznikian and Seismographs by Ng Yu Hng.
Česky
Jednou z oblastí, kam se může současný skladatel obrátit při hledání nových zvukových kvalit, je svět starých nástrojů. Staré nástroje, které v posledních desetiletích zažívají velký návrat v souvislosti s hnutím HIP, přinášejí nejen zážitek z autentického provedení staré hudby, ale také nové možnosti pro současné skladatele. Vedle cembala a zobcové flétny bylo v posledních desetiletích napsáno také velké množství skladeb pro loutnové nástroje. V současném loutnovém repertoáru je zahrnut značný podíl sólových skladeb pro theorbu, na které se tento příspěvek zaměřuje. V této oblasti se na vzniku nových skladeb pro sólovou loutnu významně podílela theorbistka Caroline Delume, a to jak podněcováním vzniku nových skladeb, tak účastí na jejich provedení. Dalším významným počinem v souvislosti s novými skladbami pro theorbu byl projekt Theorbo Today. Tento příspěvek představuje výsledky výzkumu využití theorby v soudobých skladbách napsaných po roce 1970. Představuje možnosti a meze theorby, přičemž vychází z dostupných pramenů od loutnistů a z analýzy partitur. Zkoumány byly následující oblasti: barva a intenzita zvuku, možnosti využití standardního a netradičního ladění, mikrointervaly, artikulace, realizace flažoletů a využití netradičních zvukových efektů. Dále bude řešena problematika notového zápisu. Dále se příspěvek soustředí na analýzu vybraných soudobých skladeb pro theorbu. Cílem je postihnout rozmanitost kompozičních přístupů ke skladbě pro theorbu. Analýza partitur se zaměřuje na tři hlavní oblasti: využití zvukových možností theorby, kompoziční styl a návaznost či nenávaznost na starou hudbu. Mezi vybrané skladby patří Les Doigts du Soleil Christophera Foxe, Purple Cloud on the Edge of the Invisible Sea Karima Haddada, Cet abîme d´étoiles Jeana-Pascala Chaigne, Chemin de silence Kenta Olofssona, La Chair de l´Ombre Francka C. Yeznikiana a Seismographs Ng Yu Hng.