d 2024

Ballet Excelsior at Prague National Theatre

CIAMPI MATULOVÁ, Jitka

Basic information

Original name

Ballet Excelsior at Prague National Theatre

Name (in English)

Ballet Excelsior at Prague National Theatre

Edition

Brno, 2024

Publisher

Knihovna Jiřího Mahena Brno

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Popularizing texts and activities

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

References:

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords in English

Ballet Excelsior; Romualdo Marenco; Luigi Manzotti; National Theatre Prague
Changed: 5/3/2025 21:05, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

V roce 1881 měl světovou premiéru v milánské La Scale balet Excelsior choreografa Luigi Manzottiho a hudebního skladatele Romualda Marenca. Mimořádně úspěšné dílo záhy nastudovala řada divadel několika kontinentů, od Buenos Aires, přes New York, Paříž, Vídeň až po Petrohrad. V roce 1885 měl premiéru i v pražském Národním divadle, kde dosáhl mimořádných 170 repríz a sklidil nadšený obdiv i jízlivou kritiku. Inscenaci Národního divadla bude přednáška nahlížet z několika úhlů pohledu: jako odraz střetu ideálů národního obrození s praxí každodenního divadelního provozu, jako produkt masové kultury reflektující zájmy dobového publika, i jako jeden z mnoha dobových projevů nacionalismu a panslavismu zrcadlících geopolitickou situaci Evropy.

In English

In 1881, the ballet Excelsior by choreographer Luigi Manzotti and composer Romualdo Marenco had its world premiere at La Scala in Milan. This extremely successful work was soon staged in many theatres on several continents, from Buenos Aires to New York, Paris, Vienna and St. Petersburg. In 1885, it premiered at the National Theatre in Prague, where it achieved an extraordinary 170 performances and received both enthusiastic admiration and scathing criticism. The lecture will look at the National Theatre production from several angles: as a reflection of the clash between the ideals of the national revival and the practice of everyday theatre operations, as a product of mass culture reflecting the interests of the contemporary audience, and as one of the many contemporary manifestations of nationalism and Pan-Slavism mirroring the geopolitical situation of Europe.