V originále
To speak of the Aztecs and the Mayans is to invoke two of the most important civilizations in history. Their cultural and scientific legacies have been the subject of numerous studies and speculations in the modern world. The following research is another addition, albeit one that opens up the possibility of a different form of translation, a musical one. The Mayans were able to develop an effective and highly precise numerical system based on the number twenty, together with a complex system of calendars constructed along astronomical calculations and bio-cycles; which were the basis for the later development of the Aztec numerical system and the ‘Stone of the Sun’, also known as the ‘Aztec Calendar’, which is a summary of the different peoples that have inhabited the planet. For over a decade I have been working on the design of systems and tools for music composition based on Mayan and Aztec numerical systems, which I have successfully used to write music for different kinds of ensembles and media over the years. Currently, this system design has been taken to the next level in tandem with the Janacek Academy of Music and Performing Arts – JAMU, as part of postdoctoral research focusing on the development of software and new technologies that promise to open the possibility of usage and exploration of these tools to different artists around the world. In this presentation, I will outline the basics of both pre-Hispanic numerical and calendrical systems, and their possible applications and uses in music that I have found in them. For the most part, I will outline the wide range of possibilities for the eventual end-users of these new technologies once the research is fully developed.
Česky
Mluvit o Aztecích a Mayích znamená odvolávat se na dvě z nejdůležitějších civilizací v historii. Jejich kulturní a vědecké dědictví bylo v moderním světě předmětem četných studií a spekulací. Následující výzkum je dalším dodatkem, i když tím, který otevírá možnost jiné formy překladu, hudebního. Mayové byli schopni vyvinout efektivní a vysoce přesné číselný systém založený na čísle dvacet spolu se složitým systémem kalendářů sestaveným podle astronomických výpočtů a biocyklů; které byly základem pro pozdější vývoj aztéckého číselného systému a „Slunečního kamene“, známého také jako „Aztécký kalendář“, který je souhrnem různých národů, které obývaly planetu. Více než deset let pracuji na návrhu systémů a nástroje pro hudební kompozici založené na mayských a aztéckých numerických systémech, které jsem v průběhu let úspěšně používal k psaní hudby pro různé druhy souborů a médií. V současné době je tento systémový návrh posouván na další úroveň v tandemu s Janáčkovou akademií múzických umění – JAMU, v rámci postdoktorského výzkumu zaměřeného na vývoj softwaru a nových technologií, které slibují otevření možností využití a zkoumání. těchto nástrojů různým umělcům po celém světě. V této prezentaci nastíním základy obou prehispánských číselné a kalendářové systémy a jejich možné aplikace a použití v hudbě, které jsem v nich našel. Z velké části nastíním širokou škálu možností pro případné koncové uživatele těchto nových technologií, jakmile bude výzkum plně rozvinut.