B 2024

Kamera OKO - Kamerové nástroje filmové řeči

JÍCHA, Marek

Basic information

Original name

Kamera OKO - Kamerové nástroje filmové řeči

Name (in English)

Camera EYE. Camera Tools of Film Language

Authors

Edition

Brno, 376 pp. 2024

Publisher

JAMU

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Book on a specialized topic

Field of Study

60405 Studies on Film, Radio and Television

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

printed version "print"

References:

Organization unit

Theatre Faculty

ISBN

978-80-7460-233-7

Keywords in English

camera;camera tools; cinematic language
Changed: 5/3/2025 18:53, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Publikace zkušeného kameramana Marka Jíchy se věnuje definici funkcí a účinků ka­merových nástrojů, se kterými se pracuje při výrobě filmu. Obsahuje novou teorii 12 kamerových nástrojů (kamera, pohyb, rám, vypravěč a subjektivní pohled, obrazová kompozice, velikosti záběrů a prostorové rozlišení, hloubka pole a prostorový vzhled obrazu, barevný kruh, rytmus obrazové struktury, tvary a obrazové iluze, osy a úhly, světlo a stín), jež může filmařům pomoci dosáhnout dokonalosti v jejich řemesle. Kniha je určená pro začínající i pokročilé filmové tvůrce, kteří se zabývají praktickými aspekty filmové tvorby, natáčením filmů, tvor­bou obsahu a formálním zpracováním záběrů a sekvencí z těchto záběrů. Text doprovází bezmála 800 obrázků, grafů, autorských kreseb, fotografií, ukázek z filmů či malířství, jež spolu s tzv. modelovými příklady z fiktivního scénáře demonstrují funkce a aplikace jednotlivých nástrojů.

In English

The publication written by the experienced cinematographer Marek Jícha is devoted to the definition of the functions and effects of the camera tools used in film production. It contains a new theory of 12 camera tools (camera, movement, frame, narrator and subjective view, image composition, shot sizes and spatial resolution, depth of field and spatial appearance of the image, color circle, rhythm of image structure, shapes and image illusions, axes and angles, light and shadow) that can help filmmakers achieve perfection in their craft. The book is intended for beginning and advanced filmmakers who deal with the practical aspects of filmmaking, filming, content creation and formal processing of shots and sequences from these shots. The text is accompanied by almost 800 images, graphs, author's drawings, photographs, samples from films or paintings, which, together with examples from a fictitious scenario, demonstrate the functions and applications of each tool.