Detailed Information on Publication Record
2023
Česká opera začátku 21. století
SAVKOVÁ, NoemiBasic information
Original name
Česká opera začátku 21. století
Name (in English)
Czech opera of the beginning of the 21st century
Authors
Edition
Doktorandská vědecká konference HF JAMU 2023, 2023
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Prezentace na konferencích
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Faculty of Music
Keywords in English
Opera; 20th century; 21st century; contemporary Czech composers
Změněno: 14/3/2024 19:32, doc. PhDr. Petr Lyko, Ph.D. et Ph.D.
V originále
Příspěvek s názvem Česká opera začátku 21. století pojednává o soudobých českých operách i (ne)operách se zaměřením na rovinu textu. Nejprve je otevřena otázka, co se pod pojmem opera rozumí, a to s ohledem na proměny v hudbě ve 20. století. Dále je nastíněn vývoj užívání textu v operách vzniklých do roku 1945 a operách a (ne)operách vytvořených po roce 1945. Zvláštní pozornost je věnována proměně, která v přístupu k textu nastala v průběhu 20. století. Na tomto podkladu jsou zkoumány názory českých soudobých (ne)operních skladatelů a skladatelek ohledně tématu opery a užívání textu. Podrobnější pozornosti se dostává několika vybraným dílům soudobé české (ne)operní scény.
In English
The paper entitled Czech opera at the beginning of the 21st century discusses contemporary Czech operas and (non)operas with a focus on the level of the text. First, the question of what is meant by the term opera is open, with regard to changes in music in the 20th century. Furthermore, the development of the use of the text in operas created before 1945 and operas and (non)operas created after 1945 is outlined. Special attention is paid to the change that occurred in the approach to the text during the 20th century. On this basis, the opinions of contemporary Czech (non)opera composers regarding the topic of opera and the use of text are examined. More detailed attention is given to several selected works of the contemporary Czech (non)opera scene.