V originále
LED pásky našly v posledních letech hojné uplatnění ve scénickém svícení. Většinou jsou součástí scénografického řešení, ať už jako kompoziční element, či významotvorný prvek. Tato studie se ale soustředí na jejich použití v roli autonomního svítidla, tedy takového, které vymezuje herecký prostor a slouží k nasvícení herecké akce. Studie poukazuje na klady a zápory tohoto řešení, a to jak z teoretického pohledu, tak na příkladech z divadelní praxe. LED pásek ovšem musíme vnímat pouze jako světelný zdroj, který se v praxi stává součástí soustavy scénického svítidla. Tato studie řeší také praktické uplatnění takovéhoto svítidla včetně distribuce světla v prostoru pomyslné scény. LED pásky zde plní funkci lineárního svítidla s možností celkového nasvícení hereckého prostoru, studie se proto zabývá i teoretickou analýzou světelných poměrů na scéně.
In English
In recent years, LED strips have found abundant use in stage lighting. They are usually part of the stage design, either as a compositional element or as a meaning-making element. However, this study focuses on their use as a stand-alone luminaire, i.e. one that defines the actor's space and serves to illuminate the actor's action. The study highlights the pros and cons of this solution, both from a theoretical perspective and through examples from theatre practice. The LED strip must be seen only as a light source, one element, which in practice becomes part of the stage lighting system. This study also addresses the practical application of such a luminaire, including the distribution of light in the space of an imaginary stage. The LED strips here act as a linear luminaire with the possibility of total illumination of the actor's space, therefore the study also deals with the theoretical analysis of the light conditions on the stage.