J 2023

Michail Čechov a eurytmie Rudolfa Steinera

NADAUD, Pierre

Basic information

Original name

Michail Čechov a eurytmie Rudolfa Steinera

Name (in English)

Mikhail Chekhov and Rudolf Steiner's eurythmy

Authors

NADAUD, Pierre (250 France, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Theatralia, 2023, 1803-845X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60403 Performing arts studies

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Theatre Faculty

Keywords in English

Mikhail Chekhov;Rudolf Steiner;actor training;eurythmy
Změněno: 19/3/2024 07:32, doc. MgA. Hana Průchová, Ph.D.

Abstract

V originále

Autor studie si klade za cíl porovnat pojetí herectví Michala Čechova a Rudolfa Steinera. Zkoumá, jak si odpovídají Steinerovo a Čechovovo učení ve třech základních konceptech Čechovovy techniky: vyšší Já, psychologické gesto a pravdivá představivost. Čechov začlenil učení eurytmie do výukových programů, které vytvářel a vedl, a proto v závěru autor hodnotí komplementární povahu Čechovova a Steinerova přístupu k tvorbě a vedení vzdělávacího programu pro herce a herečky.

In English

The author of the study aims to compare Mikhail Chekhov's and Rudolf Steiner's concepts of acting. He examines how Steiner's and Chekhov's teachings correspond in three basic concepts of Chekhov's technique: the Higher Self, Psychological Gesture, and True Imagination. Chekhov incorporated the teachings of eurythmy into the training programs he created and led, and therefore, in the conclusion, the author assesses the complementary nature of Chekhov's and Steiner's approaches to creating and running training programs for actors and actresses.