V originále
Text této publikace přináší vhled do problematiky filmové a audiovizuální výchovy v České republice, konkrétní rady a tipy, jak lze k výuce na různých stupních neformálního vzdělávání přistupovat, a především přehled dvaceti čtyř inspirativních metod a cvičení, jichž lze ve výuce využívat. Může také sloužit jako inspirace pro formální vzdělávání. Text vychází ze zkušeností dvanácti odborníků s dlouholetou praxí v oboru, kteří předkládají čtenářům z řad pedagogů a lektorů svá know-how ve snaze ulehčit jim v pedagogické praxi. Práce je zaměřena na tvůrčí oblast filmové a audiovizuální tvorby i na práci s filmovou projekcí a následnou analýzou audiovizuálních děl dětmi a mládeží. Autoři předkládají konkrétní ukázky, jak strukturovat výuku, rady, jak přistupovat k volbě vhodných audiovizuálních děl, se kterými mohou pedagogové ve výuce kreativně pracovat, návody, jak filmovou a audiovizuální výchovu efektivně začleňovat do vyučování, i odkazy na vhodnou literaturu a další lektorskou a metodickou pomoc začínajícím pedagogům.
In English
The text of this publication provides an insight into the issues of film and audiovisual education in the Czech Republic, with specific advice and tips, how to approach teaching at different levels of non-formal education, and above all an overview of twenty-four inspiring methods and exercises that can be used in teaching. It can also provide an inspiration for formal education too. The text is based on the know-how of twelve experts with many years of experience in the field, who present their knowledge and competence to the readers from the ranks of educators and trainers in an effort to facilitate their pedagogical practice. The work focuses on the creative field of film and audiovisual production, as well as on the work with film projection and the subsequent analysis of audiovisual works by children and young people. The authors provide specific examples of how to structure lessons, advice on how to approach the selection of appropriate audiovisual works that educators can work with creatively in the classroom, guidance on how to integrate film and audiovisual education effectively into the classroom, as well as references to appropriate literature and other teaching and methodological support for junior educators.