2024
Metodika filmové a audiovizuální výchovy. Cesta do světa pohyblivých obrazů
HLAVICOVÁ, Lucie a Markéta VONDRÁŠKOVÁZákladní údaje
Originální název
Metodika filmové a audiovizuální výchovy. Cesta do světa pohyblivých obrazů
Název česky
Metodika filmové a audiovizuální výchovy. Cesta do světa pohyblivých obrazů
Název anglicky
Methodology of film and audiovisual education. Journey into the world of moving images
Autoři
HLAVICOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí) a Markéta VONDRÁŠKOVÁ (203 Česká republika)
Vydání
2024
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Cert., akred., schvál. metodiky, specializované mapy, léčebné, památkové postupy
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Divadelní fakulta
Klíčová slova česky
film; audiovize; filmová a audiovizuální výchova; klíčové kompetence; filmová řeč; vzdělávání pedagogů; analýza; lektorský úvod
Klíčová slova anglicky
film; audiovisual; film and audiovisual education; moving images; teacher education
Technické parametry
Certifikovaná metodika Filmové/audiovizuální výchovy, publikovaná pod názvem „Cesta do světa pohyblivých obrazů – metodiky filmové a audiovizuální výchovy”, je jedním ze dvou klíčových výstupů výzkumného projektu „Metodika a praxe audiovizuální výchovy pro učitele a lektory”, který je realizován v letech 2021–2023 Národním informačním a poradenským střediskem pro kulturu (NIPOS) ve spolupráci s Asociací pro filmovou a audiovizuální výchovu (ASFAV).
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2024 08:53, MgA. Lucie Hlavicová
V originále
Text této publikace přináší vhled do problematiky filmové a audiovizuální výchovy v České republice, konkrétní rady a tipy, jak lze k výuce na různých stupních neformálního vzdělávání přistupovat, a především přehled dvaceti čtyř inspirativních metod a cvičení, jichž lze ve výuce využívat. Může také sloužit jako inspirace pro formální vzdělávání. Text vychází ze zkušeností dvanácti odborníků s dlouholetou praxí v oboru, kteří předkládají čtenářům z řad pedagogů a lektorů svá know-how ve snaze ulehčit jim v pedagogické praxi. Práce je zaměřena na tvůrčí oblast filmové a audiovizuální tvorby i na práci s filmovou projekcí a následnou analýzou audiovizuálních děl dětmi a mládeží. Autoři předkládají konkrétní ukázky, jak strukturovat výuku, rady, jak přistupovat k volbě vhodných audiovizuálních děl, se kterými mohou pedagogové ve výuce kreativně pracovat, návody, jak filmovou a audiovizuální výchovu efektivně začleňovat do vyučování, i odkazy na vhodnou literaturu a další lektorskou a metodickou pomoc začínajícím pedagogům.
Anglicky
The text of this publication provides an insight into the issues of film and audiovisual education in the Czech Republic, with specific advice and tips, how to approach teaching at different levels of non-formal education, and above all an overview of twenty-four inspiring methods and exercises that can be used in teaching. It can also provide an inspiration for formal education too. The text is based on the know-how of twelve experts with many years of experience in the field, who present their knowledge and competence to the readers from the ranks of educators and trainers in an effort to facilitate their pedagogical practice. The work focuses on the creative field of film and audiovisual production, as well as on the work with film projection and the subsequent analysis of audiovisual works by children and young people. The authors provide specific examples of how to structure lessons, advice on how to approach the selection of appropriate audiovisual works that educators can work with creatively in the classroom, guidance on how to integrate film and audiovisual education effectively into the classroom, as well as references to appropriate literature and other teaching and methodological support for junior educators.