Detailed Information on Publication Record
2022
Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami
HEGYIOVÁ, Aneta and Radka KULICHOVÁBasic information
Original name
Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami
Name in Czech
Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami
Name (in English)
Theater and education as a way to educate pupils with hearing impairment and other educational needs
Authors
Edition
2022
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Projekty výzkumu a vývoje
Field of Study
60403 Performing arts studies
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
Theatre Faculty
Keywords (in Czech)
divadlo; výchova; vzdělávání; sluchové postižení
Keywords in English
theatre; education; hearing impairment
Links
č.projektu: VS322N0022, research and development project.
Změněno: 19/4/2024 10:32, Mgr. et Mgr. Pavla Musilová
V originále
Výzkumný projekt „Divadlo a výchova jako cesta ke vzdělávání žáků se sluchovým postižením a dalšími vzdělávacími potřebami“ popisuje průběh od výběru divadelního představení vhodného pro úpravu do podoby i pro Neslyšící publikum. Studie představuje práci tvůrčího týmu na textu inscenace a na překladu do českého znakového jazyka, procesu zkoušení s tlumočnicí divadla, až po finální divadelní tvar přístupný různým skupinám dětského publika. Uvádí základní přehled o specificích osob se sluchovými vadami a o možnostech komunikace s nimi. Zkoumá záměr výzkumného projektu, kterým bylo hledání možností úpravy a přezkoušení podoby divadelní inscenace.
In English
the research project "Theatre and education as a way to educate students with hearing impairment and other educational needs" describes the process from the selection of a theater performance suitable for adaptation to a Deaf audience as well. The study presents the work of the creative team on the text of the production and on the translation into Czech sign language, the rehearsal process with the theater interpreter, up to the final theatrical form accessible to various groups of children's audiences. It provides a basic overview of specific people with hearing impairments and the possibilities of communication with them. It examines the purpose of the research project, which was to find possibilities for editing and testing the form of a theatrical production